AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.834

BMW 335i - Motorlampa lyser + bilen ryker kraftigt

jo
2
jocke335i
335i E92 -08 (aut)
Hej!

Har haft lite problem med min 335i -08 som jag ägt sen i Maj.
Det började med att motorfelslampan i datorn lös när jag var på semester med bilen i Italien i Augusti. Körde in på BMW där och enligt deras felkodsläsare var det något problem med turbona. De gav inte rätt laddtryck om jag förstod det rätt (engelskan där var inte topp). Lampan släcktes vid omstart av bilen men återkom innan dem rensade minnet åt mig.

Sen hade jag bilen inne på Förenade Bil i Sverige och fick uppdaterat mjukvaran i bilen. Mekanikern påpekade även då att det lät som jag hade en kass spridare eftersom han tyckte inte att alla sex cylindrar gick igång vid start men att det senare lät normalt. Skulle återkomma dit för service men det har inte blivit av än.

Och nu på senare under vintern har bilen rykt som fan ur avgasrören, även när den är varmkörd. Den ryker kraftigare ur ena avgasröret.

Kärran har rullat 19 300 mil.

Har läst lite om "wastegate" problem. Är det något sådant jag har här?

Tack!!
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Hur ryker det, vitt, blått, eller...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Th
96
Thomas77
Bmw 335 xdrive f30 - 2013
Volvo 244 Turbo - 84
Inte helt omöjligt att spridaren kan vara dålig. Har själv fått byta en med samma symptom som din. Gul motorlampa och felkod misfire cylinder 6. Jag började med den billiga varianten och bytte tändspole men det hjälpte inte. Verkar vara slitagedel nuförtiden med direktinsprutining och högt bränsletryck. Tyvärr svindyra på Bmw men det finns billigare alternativ. Men byt inte så dyra delar på måfå utan se till att verkstaden har koll på vad som felar innan du börjar köpa spridare.
Thomas77:
Byter man alla spridarna eller går det att bara byta den som är dålig?
Läs
Länk
Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Har hört olika bud om det. Jag bytte bara en, övriga spridare kan gå sönder imorgon och de kan hålla bilens livslängd. Fick detta tips från mycket välrenommerad bmw verkstad att de skulle själva inte bytt mer än en i taget eftersom inga garantier/maskinskade täckte. Än så länge funkar det iallafall.
jo
2
jocke335i
335i E92 -08 (aut)
Hej!

Tacksam för svaren!
Bilen ryker vitt, ganska tjock rök. Ser ut som att det är spridaren då. Kollade på schmiedmann.com, de tar 2399:- för en original spridare till E92. Dock rekommenderar dem att man byter samtliga. Då landar kalaset på 14k + arbetskostnad...

Vad tror ni om att byta en? Thomas77 du kände att det räckte då?

Och det där med turbona, kan en dålig spridare påverka detta också?

Tack!!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Vit tjock rök brukar för mig betyda turbohaveri (?).
Tidigare felkod för turbo borde väl också kunna tyda på detta.

Om bilen är eller har varit chippad, och/eller beroende på handhavande och vilken service den har fått, så kan det mycket väl vara turbohaveri vid 20 000 mil.
Jocke335i:
Nu vet jag ju inte vad det är för kvalite på dessa, men de finns på ebay för 500-1000 sek. Kanske värt att testa?
Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Ja det var ju märkligt för samma firma rekommenderade mig att byta en i taget, de utförde också arbetet. Alltså i sak bör ju samtliga spridare var jämnt slitna men samtidigt är det ju rätt mycket pengar som ska ut bara utifall att de övriga går sönder. Min bil går vartfall klockrent efter bytet och inga felkoder peppar peppar...

Fast givetvis om man ändå ska plocka ner det så att man kommer åt spridarna så är det ju en bra ide att byta samtliga förutom att det initialt blir en större kostnad.
He
40
Henrik74
530xiT -08
Beror kanske på vilka erfarenheter verkstaden har sedan tidigare. Man blir nog benägen att ta det säkra före det osäkra om tidigare kunder kommit tillbaks tämligen omgående med samma problem.

Sen börjar bilarna med dessa motorer bli så pass gamla att det är frågan hur länge det är ekonomiskt försvarbart i förhållande till bilens värde att slentrianmässigt byta ut alla spridare.

Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Uppstår samma fel fast på en annan cylinder om 1 år så kan man ju tänka sig att det är samma fel. Då kan man ju ta det därifrån.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Felkod om fel laddtryck bör vara 30ff eller 30fe. Dessa är ganska vanliga och har du fått det en gång i Italien i somras och inte sett det sedan så tror jag inte att du skall oroa dig.

Får du några felkoder nu?
I.s.f. Vilka?

Problem med spridare brukar ge felkod så vet man vilken som skall bytas. Tänk på att varje ny spridare måste kodas in i ECU med dess specifika värden.

Wastegate problem?
Det jag vet har talats mycket om är wastegate rattle. Detta innebär att det rasslar lite om turbon när man släpper gasen men det påverkar inte turbons funktion och måste inte åtgärdas.

Vit rök, kan det vara vattenånga? Finns en annan tråd på samma ämne här för inte så länge sedan. Skall se om jag hittar den och kan länka.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Läs denna tråden:
Länk

Jag vet att det inte är samma motor, men principerna är samma

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.