|
|
|
|---|---|
|
Undrar om de som byter oljan i automatlådan byter filtret oxå.. om de e jobbigt o så?? Matte .. Snart Inspection II | |
|
Har inte du samma som mig? Dvs Long-life olja som inte "ska" bytas... //Calle |
|
|
Jo det har jag ... Men jag vill byta den ändå..... mvh matte |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Longlifeolja eller ej den ska bytas i allafall oavsett vad som står i instruktionsboken.fast det går bara att byta 3.3 liter åt gången så man för byta i omgångar. I detta fall rekomenderar jag att köpa oljan på BMW, då det är ESSO olja som ska användas, och jag vet inte var man kan köpa det nån annanstans.Bilen är orginalfylld med Esso olja och efter som det inte är rekomendabelt att blanda oljemärken av longlifetyp så blir det nog att handla ut en dunk på BMw. MVH Hasso |
|
Varför går den bara o byta i omgångar?.. O byter du filtret hasso? //matte |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har inte bytt i min än ska göra det vid 10t mil. Du kan inte byta mera än det som finns i botten på lådan ca 3,3 liter.Självklart ska filtert bytas. Därför så får man byta i intervaller,med jämna mellanrum. "Asken" har bättre koll på det än jag. han kan också hänvisa en verkstad som är duktiga på denna bit.Du kan kolla av 7-serie forumet finns en hel del nyttigt att läsa om just automatolje byte. Länk MVH Hasso |
|
Tycker den skall bytas. Som ovan sagts får man inte ut mer än 3-4 L när man byter på ordinärt sätt eftersom du inte får ut all olja som finns i resten av systemet. Självklart skall man då byta filtret. Prata med en verkstad om det och dom sa om oljan är dålig och smutsig så märker man ingen större skillnad. Dom föreslog (om oljan är väldigt gammal) att man byter ALL oljan. De pumpar då igen fräsch olja genom hela lådan så all gammal olja kommer ut. Det går då åt c:a 10-12 L olja och jag fick ett pris på 3 500 kr inkl byte av filter, arbete och olja. Har inte bestämt än om jag skall göra detta själv eller låta verkstaden göra det. |
|
|
Har nyligen gjort service hos BMW, de fick då byta oljan och filter i lådan, summa 1300 +moms, värt varenda krona betydligt bättre låda. Oljan var svart som tjära. Byt var 10´ mil som vår "guru" Hasso säger ;-) Slå ut den extra kostnaden per mil, det blir inte många ören men som jag sa, värt varenda krona. NoFear |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.