AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.055

318i E46 -01 AP31 Felkod P0170

Sh
9
Shupez
BMW 318i Touring -01
Hej,

Har jäklats lite med bilen ett tag nu. Har bytt kamaxelgivare, bromsar, bromsrör, handbroms osv inför besiktning. Fick bort felkoden för kamaxelgivaren men fick nästa felkod som är P0170.
Lyckades ta bort felkoden så den gick igenom besiktningen.
Bilen drar mycket bränsle tycker jag. Ligger runt 1.2l/mil, och går ojämt.
Den säger P0170, Fuel trim bank 1.
Har googlat lite och fattat som att det kan vara en vakumläcka.

Nån som kan guida mig vart jag ska leta å hur.
Kan man göra som förr i tiden å testa å spruta startgas å lyssna om den går upp i varv?
Vissa pratar om MAF, luftmassemätaren. Går den att göra rent å hur?

Tacksam för lite hjälp.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Utmaningen med felkod P0170 är att den bara säger att något är fel som i sin tur innebär att motorn får för mycket eller för lite bränsle. Inte vad som är fel. Det kan vara hela vägen från luftfiltret till lambasensorerna.

Men sen blir det bara gissningar. Det här är svåra felsökningar och att bara börja byta delar kan bli dyrt.

Det går att rengöra luftmassvätaren. Ett exempel:

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom bilen har reagerat på felaktig bränsleblandning på det två främre cylindrarna, är det troligt (dock inte säkert) att det är lambdasonden som är kass på den "banken"!

Kan ev. vara tjuvluft pga. spruckna bälgar i insuget etc., men jag tror nog mer på lambdasondens funktion på främre cylindrarna.

LMM kan man felsöka delvis genom att rycka ur kabeln till den när motorn är varmkörd - går motorn inte märkbart sämre eller t om bättre då, är det stor sannolikhet att LMM är kass.

OM du skall byta LMM - köp inget annat än OEM-kvalitet (BMW-original, Bosch eller VDO-Simens), allt annat är ett riskfyllt lotteri med extrem mängd nitlotter i form av dåligt/obefintligt fungerande LMM redan som ny - finns många trådar här där billiga LMM har fått motorn att gå sämre än med den gamla dåliga som bytts ut...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.