|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Första inlägget så let me know om något behöver uppdateras. Jag hade min bil hos mekaniker för service/inspektion med ny topplockspackning och tändstift. Vid byte uppmärksammade mig mekaniker på enligt honom motorns dåliga skick och att oljebyten ej gjorts vid lämplig tidpunkt. Han uppmanade mig att sälja bilen så fort som möjligt då detta med största sannolikhet kommer att leda till vidare problem någon stans längre fram. Jag har precis lagt x antal tusen på reparationer och är inte alls sugen på att sälja bilen. Så jag söker lite tips och råd från er mer erfarna bmw förare. Bilder på motorn tagna av mekaniker finns på denna google drive länk: Länk Jag förstod att jag kan göra oljebyten mer frekvent, säg varje 500 mil och göra detta då motorn är riktigt varm för att rensa ut. Vad jag önskar förstå är hur dåligt skick motorn verkligen är i och vad detta kan medföra. Ha en fin dag, Cheers, | |
|
Tillägg: Bilen har gått ca 19.000 mil och enligt servicebok och tidigare notiser har olja bytts i bra intervall senaste 2 åren. |
|
|
Det var inga fina bilder, det skall vara rent och fint och fräscht där :( Det tyder, precis som din mek säger, att bilen har gått alldeles för långt på samma olja. Väldigt svårt att säga så här på avstånd om och isf hur mycket extra slitage detta medfört. Att numera byta olja i tid medför att det forcerade slitaget övergår i mer normalt slitage, men det kommer inte återställa det tidigare extra slitaget. |
|
|
Vad kan jag göra för att styra upp läget? Våga på en engine flash? Seafoam? |
|
| Du kan börja med att plocka ner topplocket och rengöra det. | |
| Förra topplocket hade spruckit vid bakersta skruven och mekanikern bytte till ett begagnat men rent och helt. | |
|
Antingen fortsätter du köra och hoppas på det bästa, förmodligen håller det ett bra tag till. Annars får du börja mäta upp och undersöka skicket på motorn. Mäta upp kamkedja och drev, kolla skicket på olika lager, kolla skicket på kolvar och kolvringar, etc. Det finns väldigt många delar som kan ha slitits onaturligt... Vad du skall kolla och var du skall börja beror på i vilket skick motorn är, och det är som sagt väldigt svårt att säga något om det aktuella skicket, men bilderna ger en tydlig signal om att denna motor inte skötts som den skall. |
|
|
Jag förstår. Då blir det dags att lära sig mecka på riktigt. Möjligt att jag under tiden kör en rengörings-kur av något slag. Tack för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.