|
|
|
|---|---|
|
Hej! Äger en ståtligt e34a 535a schnitzer. Till felet, ABS funkar inte.. har lämnat till verkstad men dom hittar inget fel? Inga givare eller boxen eller nått.. kör men 4-5 meter så tänds abs lampan och hela abs systemet lägger ner.. vad kan vara fel då en verkstad inte ens hittar felet? Tacksam för svar | |
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Jag är inte på något sett en expert på ABS-system (långt ifrån det) och har inte heller en universiell lösning på ditt problem. Men jag kan iallafall utveckla och peka ut ett par punkter kring problemet, som kan hjälpa i vidare felsökning. Verkstad är inte samma sak som verkstad. Det finns alltifrån tokduktiga och trevliga (de flesta är detta) ned till släggsvingande gorillor som inte gör ett så bra jobb. I det här fallet så tror jag det handlar om en kompetent verkstad, men vi som bara läser "verkstad" kan inte avgöra detta och därför måste ta deras diagnos med viss skepsis. Givarna mäter man som sagt upp. Förutom en signal så måste signalen vara i "bra skick" för att styrenheten ska acceptera det. Om tonringen tex har spruckit så blir det ett hack i signalen och det kan räcka för att signalen ska bli dålig och inte accepteras av styrenheten (som såklart tycker något är fel och släcker ned systemet). Så när man mäter upp givarna så måste man inte bara titta att det kommer en signal, man måste även undersöka signal condition. Eftersom det är en E34 535i så bör den ha ett lite äldre ABS-system. Givarna på dessa system är faktiskt lite enklare att felsöka då de är av typen induktiva givare. Det betyder att givaren skapar sin egen spänning och skickar ut en sinusformad spänningskurva över de två ledningarna. Och ju snabbare hjulet snurrar desto högre amplitud (spänning i det fallet) det blir på denna sinuskurva. Så dessa givare har väldigt låg spänning (och därför något störkänsliga) vid låga hastigheter. Som jag sa så är dessa givare lätta att felsöka då det bara är att backproba med ett oscilloskop på lämpligt ställe. Nackdelen är att det är svårt att avgöra om man har ett problem eller inte om signalen inte är perfekt då detta är en analog signal. Men oftast brukar man göra som så att man jämför med en good known givare, tex mäta på ett hjul där man vet givaren fungerar. När man mäter upp givaren så räcker det inte att mäta direkt nere vid givaren (enklast är att bara koppla loss givaren nere vid hjulet och mäta direkt mot sensorn). För hur vet man att signalen kommer fram till ABS-styrenheten i samma skick? Vad är det som säger att du inte har en skada på någon kabel upp dit? Därför måste man även backproba alla givare där de går in i ABS-styrenheten. Detta brukar verkstäder veta om så det är vanligt att de gör på detta sättet, men inte alla tänker såhär. När man väl mätt upp givarna och verifierat att signalerna når ABS-styrenheten helt intakta kan man fokusera på själva ABS-styrenheten. Den här är definitivt klurigare att felsöka. Allt ifrån brustna lödningar till komponenter som gått sönder kan orsaka ett internt fel som gör att ABS-styrenhetens självdiagnos misslyckas och därmed stängs hela systemet ned. Det snabbaste och enklaste är såklart att testa med en good known ABS-styrenhet och se om felet avhjälps eller ändrar karaktär. Fast det gäller att tänka rätt (inte alla gör det). Anta fallet du har kabelbrott mellan givare och ABS-styrenhet OCH en trasig ABS-styrenhet. Om du har felaktigt endast mätt givarna där nere vid givarna (och därigenom missat att det är ett kabelbrott någonstans mellan givare och ABS-styrenhet) så säger du att givarna fungerar. Sen byter du styrboxen och det hjälper inte. Din slutsats nu är att alla givarna fungerar och att ABS-styrenheten är hel. Fast i själva verket har du kabelproblem till en av givarna samt en trasig ABS-styrenhet - dvs 100% tvärtemot din nyss lagda diagnos. Förutom ABS-styrenheten så måste även själva ABS-pumpen fungera. Jag är ganska säker på att ABS-styrenheten försöker kommunicera och prova att det går att styra ABS-pumpen när den kör sin självdiagnos (vilket den gör när man slår på tändningen). Så det kan vara fel på själva ABS-pumpen också. Men det är ett par saker som talar emot detta. ABS-systemet borde isåfall stänga ned sig själv och tända ABS-lampan antingen vid sjävdiagnosen (eller kanske först när man bromsar). Jag vill minnas att det ska gå att få ut lite mer info från ABS-styrenheten om vad den anser vad som är fel. Ska se om jag kan hitta mer info om ABS-systemet lite senare. @Helmer87 : Hur arbetar systemet när du vrider tändningen till läge II? Hur beter sig ABS-lampan? Lyser den och slocknar den sen? Men ABS-lampan börjar först lysa när bilen kommer i rullning? Om du låter bilen stå på tomgång, tänds ABS-lampan då? Eller är det först när bilen kommer i rullning som ABS-lampan tänds? Tänds ABS-lampan även om du aldrig någonsin rör bromsen? Räcker det alltså att du bara kommer i rullning (utan att röra bromsen) för att ABS-lampan ska tändas? Det tyder isåfall att den inte får de signaler den vill ha från givarna. Jag håller faktiskt på att demontera en E34 535i -89 och är inte särskilt rädd om den och jag har full access till varenda kabel. Så jag kan enkelt kolla upp saker eller göra en del experiment om det skulle behövas. |
| Härligt med långt och informativt svar! Jag ska testa byta verkstad, speed auto har den varit på nu, absen tänds inte förns jag kör 4-5 meter, alltså så är lampan släckt vid tomgång, och den tänds inte förns jag kör ett par meter, jag kan bromsa och ha mig utan att den tänds när jag står still, men efter några meters körning så tänds lampan igen. Vet ej om verkstaden jag haft den på är kompetenta. Men dom påstod sig ha mätt upp alla givare osv utan att hitta något fel.. gör om gör rätt kanske? | |
Och ABS-lampan tänds när du vrider tändningen till läge II och slocknar efter ett antal sekunder (med tändningen fortfarande i läge II)? |
| Om jag minns rätt så ja? Har inte bilen här i närheten just nu så kan inte titta riktigt förens imorgon | |
Ska kolla hur min E34 beter sig angående ABS-lampan (kommer inte ihåg om lampan slocknar efter ett eller om man måste starta motorn för att den ska slockna). Angående verkstaden så är det som sagt omöjligt att uttala sig om hur pass bra de kan felsöka dessa äldre system som inte ger felkoder. De flesta verkstäder har mycket kunnig personal, men det finns alltid undantag. Men jag har ingen anledning att tro att de saknar kompetens eller erfarenhet av detta. Men å andra sidan måste man tänka att vi pratar om en bilmodell/teknik från sent 80-tal. Så att som verkstad/mekaniker/tekniker kunna täcka in alla märken över en period på 20 år och samtidigt fortutbilda sig är för att vara ärlig för mycket begärt. Självklart är många delar och tekniska lösningar väldigt lika, men när det kommer till felsökning blir det viktigare att kunna systemet i detalj och även kunna alla modellers svaga punkter för att ibland kunna gissa och hitta felet direkt. Så generellt sätt så är det oftast en fördel i dessa situationer att lämna in den till en verkstad som enbart tar hand om BMW, då har man som verkstad en sportslig chans att iallafall kunna fokusera och gå lite djupare på ett enda märke och alla dess egenheter. Angående att mäta upp givare, här är lite info riktat till oss weekend warriors (jag är övertygad om att verkstaden vet om allt detta och gör inte dessa nybörjarmissatg). Ofta läser man att det är bara att mäta upp givaren och då får man svart på vitt om den fungerar eller inte. Korrekt motstånd = 100% fungerande givare tror många och avskriver givarna där och fortsätter felsöka. Det är inte helt sant. Givarna arbetar tillsammans med en tonring för att skapa en signal till ABS-styrenheten. Man måste (förutom en hel givare) även ha en hel tonring och även korrekt avstånd mellan givare och tonring. Att mäta upp motstånder är såklart ett bra första steg för att snabbt identifiera eventuella uppenbara fel. Får man fel värden här så vet man direkt att något är fel med givare/kablage och detta måste åtgärdas. BMW själva uppger att motståndet hos givarna ska vara mellan 650 ohm - 1.6kohm. Men även om man mätt upp att motståndet är korrekt hos alla fyra givare betyder inte att felsökningen är över. Signalen kan fortfarande bli dålig, tex på grund av trasig tonring, icke-rund tonring, för stort avstånd mellan givare och tonring, skräp på givaren, givaren sitter inte fast riktigt etc etc etc. Du kan även ha problem med kablaget från givare till ABS-styrenhet, även om du mäter resistansen till att vara OK ända upp vid ABS-styrenheten (vilket är det ställe man ska mäta resistansen för att vara helt korrekt). Man vill alltid se vågformerna tagna direkt uppe vid ABS-styrenheten för att försäkra sig om att allting når fram till ABS-styrenheten som det ska. Men eftersom ABS-lampan tänds först när hjulen börjar rulla, så låter det som att det är något med givarna som inte ABS-styrenheten gillar - för hade det varit problem med styr- eller hydraulikelektronik så hade den lyst upp ABS-lampan tidigare. Så just nu känns det som att det är något med signalerna från givarna inte är som det ska. Har inte kunnat hitta något sätt att få ut någon typ av felkod från dessa äldre system (är inte ens säker på att det går). Den mesta litteraturen refererar endast till BMW's interna testsystem (de kopplar in en dator till ABS-styrenheten och styr denna helt och hållet från datorn och gör diagnostester på det sättet). Som referens kan man ju nämna andra elektroniska saker som kan gå fel (men det borde som sagt tända ABS-lampan tidigare). Hela ABS-styrenheten får på dessa äldre E34'or ström via main relay, dvs samma relä som ger ström till DME (motorstyrenheten) - det är det vita reläet i bilden nedan. Fast om inte det reläet hade fungerat så hade inget fungerat så den delen fungerar. Länk Sen sitter det två reläer på själva ABS-hydraulikenheten. Ett valve relay och ett motor relay. Bilden nedan visar hur dessa reläer ser ut från en E30 325i -88. Länk Nu är det väldigt sällan dessa reläer går sönder. Och om något av dessa reläer hade gått sönder så borde självdiagnostiken hitta detta och tända ABS-lampan innan bilen ens börjat rulla. |
Gjorde en snabb observering på min E34 535i -89 idag, vrider man tändningen till läge II så tänds ABS-lampan som den sig bör men den slocknar inte (orkade vänta 1 minut). Så på detta system är det således helt normalt att ABS-lampan inte släcks förräns man startar motorn (på vissa andra system jag haft så slocknar den efter ca 10 sekunder). |
@Helmer87 : Vad blev lösningen på ditt problem? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.