|
|
|
|---|---|
|
Startar en ny tråd då det finns sparsamt med tips på forumet om Apple CarPlay. Min första fråga om Apple CarPlay. Har en X3 -17 (lev slutet okt) som har CarPlay och har aktiverat ihop med en iPhone 7 (iOS 10.2) Allt fungerar som tänkt men efter några dagar tappar jag kontakten med mobilen. Har inte lyckats lista ut vad detta beror på och hur man får tillbaka kopplingen enkelt. Nu får jag ta bort mobilen i listan i bilden och koppla om Apple CarPlay med blåtand och sedan fungerar det igen en period. Trodde ett tag att det var flickvännens iPhone 6 som störde men den biten är nu utesluten. Vad göra? X3 -17, E91 320dAT -10, K1200GT -06, ER-6N -15 | |
| Har tyvärr ingen tips men tycker att Carley överhuvudtaget börjat krånga för mig har hänt några gånger att det tappar kontakten under kodning eller liknande, Nu senaste 4 dagarna har jag inte kunnat connecta alls oavset vad än jag har gjort. | |
| Catch_me, tror du blandar ihop Apple CarPlay och Carly nu :) | |
| Lus:ja det stämmer, sjukt att man kan läsa så fel. Appen Carley var det i min värld :) | |
|
Jag har mer eller mindre gett upp att använda CarPlay, då jag har samma erfarenhet som du har haft, Fundurose. Vet inte om det är någon idé att tjata om det hos BMW heller...? // Torbjörn |
|
|
Är lite osäker på när jag uppdaterade till 10.3.1 i mobilen iPhone 7, men det har fungerat klockrent på slutet med att koppla upp CarPlay och mobilen varje dag nu. Ingen annan skillnad har gjorts. Uppdatera mobilen till 10.3.1 |
|
| Från vilken årsmodel började Apple Carplay som standard? Jag antar att stora navin är ett krav, men har alla bilar det, är det tillval, en del av connected drive eller en helt stand alone produkt? | |
|
Apple Carplay rena skämtet. Den gör ju så original Nav inte prioriteras utan Iphones egen nav i telefonen, vilket kostar uppkopplingstid och inte lika funktionell som BMW egen Nav. OK mediauppkopplingen är ok men jag skulle vilja kunna välja allt utom apple egen nav. /// Mårten |
|
|
Nu ingår Google Maps i CarPlay coolt med satellit bilder i gps. Är skitnöjd med bimmerguru :) |
|
|
Är ny på BMW och Carplay och undrar över en sak.. När man använder Spotify i apple carplay går det att scolla mellan låtarna man har inlagda i en playlist? Som det är nu när jag väljer ett album eller spellista så börjar den spela en låt direkt och det går inte att välja själv vilken låt i albumet eller playlisten som ska spelas. |
|
| Någon som kan klargöra en sak innan jag bestämmer mig för att köpa en 2015 520 men stora navigatorn. Kommer jag kunna köpa till CarPlay till den? Står att det inte är tillgängligt om man kollar vin på ConnectedDrive. Eller är det så att man måste uppdatera via USB först för att CarPlay ska bli tillgängligt? Oerhört tacksam för svar. | |
| @givetvis. Funker inte i bilar från 2015 | |
| Tack för svar, så då fungerar det från 2016 om man har navi? | |
Grusse |
När jag ska para ihop telefonen med så väljer jag att även ansluta till Carplay, men när processen är klar så har jag ändå bara ikon för Audio stream & telefonsamtal. Om jag går in på info om blåtandsanslutningen, så står det i telefonen att Carplay är aktiverat men i iDrive menyn står det att anslutningen måste raderas och konfigureras för Carplay. Är det någon som vet om man måste göra några anpassade inställningar för att carplay skall kunna användas. Bilmodell: G30 |
| Du vill inte ha blåtandsanslutning och CarPlay igång samtidigt, när du väljer att ansluta ny telefon (ta bort alla anslutningar i både telefon och bil för säkerhets skull) så ska du bara välja CarPlay. Om du till exempel sen går in och väljer att lyssna på blåtands-strömmad musik (istället för att gå via CarPlay-gränssnittet) så kommer den troligen koppla ner CarPlay och köra via blåtand istället, så beter sig min i alla fall. | |
Grusse |
Ok, då ska jag testa det. Tack för svar! |
Grusse |
Jag har testat lite mer nu, men inte lyckats få Carplay att fungera ändå. Det jag undrar över, är om jag ska ansluta till carplay wifi innan jag försöker para ihop telefon och bil? Isf, vart hittar jag lösenordet till Wi-Fi? |
|
Nej, det ska bilen sköta själv. Du ska kunna börja från "noll" på både telefon och bil och sen välja att ansluta enhet på bilen och där välja att du vill ansluta via CarPlay. Det enda du ska behöva göra via telefonen är att eventuellt mata in en kod som visas (men jag har för mig att telefonen bara visar den och att du matar in den i bilen). Tycker telefonen att du är ansluten via carplay men inte bilen? Vilken årsmodell på G30 har du? Har det funkat innan? När du är ansluten med en G30 innan årsmodell -20 så får du bara en liten symbol längst till vänster i huvudmenyn på bilen, jag missade den nästan första gången. :) |
|
Grusse |
Ja om jag går in på Telefonens info om blåtandsanslutningen till bilen ”BMW xxxxx”, då står det carplay aktiverat. Men om jag går in och tittar på telefonen via bilen, så har den endast ikonerna telefonlur & noter, ingen ikon om att carplay är anslutet. Det står ”Apple carplay is supporter. To use carplay, delete devisen/vehicle Connecticuts and pair again” Jag har låst upp carplay nu, så det har inte fungerat tidigare. Årsmodell -19 |
| Kan testa igen imorgon och ta nåt kort, men när du kopplar telefonen till bilen får du ett alternativ i bilen att ansluta via CarPlay då? | |
Grusse |
Ja, den frågan får jag. När jag bekräftar det så står den och tuggar en minut ungefär, och efter det kommer ”Connecting” upp på skärmen för ett kort ögonblick och telefonen är ansluten till bluetooth. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.