|
|
|
|---|---|
| Min 320i -02 e46 har från och med igår börjat öka i motortemperatur väldigt hastigt och slutade med att de rök och hade sig under huven igår, haft problem med försvinnande kylarvatten, kunde fylla på och åka en mil så var pinnen nere i botten i expansionskärlet. Även problem med värmen i kupén, har en ny vattenpump som ska sättas in. Någon som har några ideéer om vad jag ska kolla upp? | |
|
Välkommen! Saknas kylvätska kan det gå varmt. Kolla expansionskärlet, sprickor. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Naturligtvis kan ju valfri kylslang tappat spänsten och börjar läcka men E46 är ju annars notoriska för att spricka/läcka i expansionskärlet. Problemet är att det sällan går att se sprickan. Du har inte sett under bilen någon speciell stans som det läcker om den får stå parkerad? På mitt kärl syntes ingenting, men mycket riktigt, det var det som var paj. |
|
Mycket medveten om att den går varm utan kylarvätska. Och nej har inte sett någon pöl på något vis, även fyllt på och haft den på tomgång och kollat om jag såg något men kunde inte så något då heller, aja, fortsätter med min uteslutnings metod, är de inte pumpen så är expansionskärlet på toppen av listan. |
|
|
Hur ser oljan ut? Om det försvinner kylarvätska men inte finns några spår i motorrummet är risken stor att du har ett kylarvätskeläkage inuti motorn. Antingen så hamnar kylarvätskan i motoroljan vilket gör att oljan bli ljusbrunn (ibland vit under påfyllningslocket) och tjock. Ger bilen ifrån sig vit rök är det ett tecken på att kylarvätskan förbränns inuti motorn. |
|
| Tror mig ha hittat källan till mina bekymmer, plocka ur fläkten och luftfiltret och såg att de var blött(detta efter 2 dagar i värmegarage) och mycket riktigt, glykol, kollade på expansionskärlet, och där var de mycke riktigt en spricka från ingående och neråt på cirkus 2 cm! så de blir byte av det och termostat, då jag läste att de ofta var orsaken till sprickor i kärlet! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.