|
|
|
|---|---|
|
Hej, blir inte klok på detta... Ena dagen har jag 200km kvar till beläggbyte, och andra dagen varnar den att jag gått 500 mil över... Åkte till bmw och dom ville ha 2600kr för beläggbyte. Nej tack. Köpte belägg och slitagevarnare från mister auto för under tusenlappen. Bytte beläggen, monterade nya slitageindikatorn och gick in i bilens servicemeny via knappen vid hastighetsmätaren för att nolla bromsbytet. "service reset failed" säger den då... öppnar Carly, köper menyn så man kan se service och försöker nolla, det går inte... Vad tror ni? Kan det vara slitagearnaren som är skit? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Detta blir vanligare och vanligare att det strular speciellt med bromsåterställningen från E61 och uppåt. Speciellt om det står typ -2000 km typ. Har en kundbil som sist jag provad lyckades ändra från -2900 km till -160 km. Går inte heller att reseta med trippmätarknappen. Ibland tar det även en stund innan det syns i idrivens meny när man återställt, med Bosch KTS som jag använder oftast står i programmet att åtgärden är utförd men ingen ändring i menyn på bilen. Men om man startar bilen och låter den gå i fem minuter så plötsligt händer det efter en stund . knepigt värre tycker vi. Viktigt också att man får rätt varnare den ska hålla max 5 ohm obruten sedan 470 ohm när den indikerat om jag inte minns fel och att man får i stiften ordentligt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack för svar hasso, var ska jag börja om den vägrar? För jag körde bilen igår kväll efter bytet, försökte nolla efter körningen så var det samma sak.. Med carly slocknar lampan i typ 1 sekund för att sedan tändas igen.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du får nog kolla att sensorn är OK till att börja med. Stiften inte böjd sig elle nått sånt. (Ska tillägga att har man inte bytt sensorn dvs bytt belägg innan den indikerat och återanvänder den gamla. Så måste man oftast dra ur kontakten en stund och sedan återansluta denna. Annars vägrar datorn att reseta bara för man inte bytt sensorn.) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hej bytte på min f11 igår bak. Den var också svår att nolla, läste här på forumet att man kan ta bort minus Polen på batteriet,vänta ca 10min sen noll ställ via trippmätaren,det funkade inte på min, åkte ut och bromsade hårt sen nollade jag via trippmätaren då gick det bra 😀 | |
|
Tack för svar igen Hasso! Ska ta av däcket efter jul och kika på det. När jag bytte sensorn så tog jag av den gamla å slitna å direkt montera på den nya. Ska dra av den och kika stiften och låta bilen utan sensor någon timme så kanska det går å nolla efter.. Köper ny sensor annars.. Mickael jag har kört bilen i 2 dagar nu och går fortfarande inte å nolla. Men skönt att det var så simpelt för dig |
|
| Det kan gå att koppla ihop kablarna, sen nolla via trippmätaren | |
| Michaellll: fick du öppna dina ok med datorn på din f11? | |
| Mickael: koppla ihop hur för att nolla? Vad händer efter om jag monterar varningssensorn igen? (Kommer den funka som vanligt å varna när det är slitet?) | |
|
Stanic det går bra utan dator. Ganska enkelt att göra det själv . Länk |
|
| Det e inte så att du har handbromsen aktiverad när du försöker? | |
| Det som händer är att det brukar gå att nolla, men då har du ingen varning när beläggen är slut. Annars bara sätta ny kabel. Lite osäker om du behöver nolla igen. | |
|
Okej, så dethär är helt sjukt.. Jag har i 4 dagar då och då testat att nolla bromsarna helt utan framgång. Jag åkte till autoexperten under dagen och köpte en ny sensor som jag tänkte montera nu ikväll. Innan jag ska in i garaget så testar jag att nolla utan att det funkar. När jag startar bilen för att köra in den i garaget kommer grannen och vi surrar lite, jag stänger av bilen och den står på första läget (man hör musiken fortfarande). När grannen lämnar så försöker jag nolla OCH DET GÅR! Nu vart jag nyfiken på vad jag gjorde som fick den att helt plötsligt nolla efter 4 dagars krigande. Jag vet att det registreras i bilens minne hur många gånger man nollat en service men jag kunde inte bry mig om det just då. Jag kom fram till att handbromsen inte får vara spänd när man ska nolla bromsarna. Nollar man med handbromsen spänd så funkar det inte. Är den släppt så går det att nolla. Vet inte om det bara gäller bromsar eller andra servicemoment också. Testade såpass många gånger att mina framklossar indikerar på sitt 6e byte nu om man kolla via carly (var 2ggr enl carly appen 4 dagar sedan). Hoppas detta hjälper någon!! |
|
| Har en BMW F11 från 2014, haft problem med att nollställa efter sensorbyte och bromsbackar fram. Provade med att nollställa när handbromsen är av, då fungerade nollställningen. Helt enligt Underdog2 instruktion, en tackar så mycket!!! | |
|
Ska till att byta frambromsar själv på min F11... Vilken storlek är det på insexen som man tar bort oket med ? tackar på förhand //MK Ekerö |
|
|
Helt underbart. Har bråkat med nollställningen av bakbromsarna länge nu men hittade denna tråden idag då jag sökte. Hade aldrig kunnat gissa på att det berodde på att jag hade handbromsen åtdragen....... Nu fungerar det |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.