AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.095

Bi-xenon autojustering för ofta/under färd (e91 2009 LCI)

Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Hejsan. Har på sistone börjat få problem med strålkastarnas nivåregleringsfunktion. Det är ju xenon som halv och helljus på bilen. Vid varje uppstart så gör strålkastarna sin upp/ner kalibrering/kontroll för själva nivåregleringen. Men sedan så kan det gå några sekunder eller minuter, även de kommande 15 minutrarnas körning på olika vägar så gör strålkastarna samma "kontroll" de dippar ned för att sedan dippa upp i rätt nivå igen.

Syns tydligt när man kör på plan mark och det är mörkt ute (såklart). Men det syns ju även i t.ex. Rödljus på bilen framför att mina strålkastare rör sig. Fenomenet förekommer oavsett underlag/hastigheter/väder. Vissa uppstarter så gör den bara första kontrollen medans andra gånger så håller bilen på tills körningen är avslutad.

Har filmat detta när jag stod still på uppfarten.
Länk

Länk

Vad jag förstått så finns det ju nivåregleringsarmen som sitter vid något utav däcken eller två. Har dock inte förstått på vilka det är på min bil (320i 2009 e91). Jag har heller ingen felkodsläsare. Någon i närheten av Norrtälje som har en, kan gärna hojta så kanske jag kan åka en sväng till dig.
Finns det något annat än dessa armar som kan vara boven i dramat? Något på strålkastarna? Hittade något om en gul kula nånstans på strålkastarna som har med själva balanseringen att göra(Länk

Hur som hafver. Hoppas på hjälp utan att behöva lämna in den till Verkstad. Bilen skall även besiktas snart (senast feb). De kanske kan vara behjälpliga att läsa av felkoder? Vad tror ni om en 2a på besiktningen om den skulle spöka såhär med strålkastarna när de kollar bilen?

Tack!
Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
Ser ju dock inte ut som att den går ner-upp lika mycket som den gör under själva ''kalibreringen/nollningen''. Snarare som att den inte riktigt hittar lutningen på bilen.

Kanske någon av nivågivarna fram eller bak som börjat ge upp? kan tänka mig att detta fenomen uppstår då. Finns en fram och en bak tror det är höger fram och vänster bak men någon annan kanske kan bekräfta detta.

Är det det kanske den inte har satt någon felkod heller. Om jag förstått det rätt ska i princip alla bilar med automatisk nivåreglering ställa strålkastarna i botten om den upptäcker fel i systemet.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vänster fram o höger bak ;-)
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Lolzer:
Ah precis som gaspo skriver. Sitter vänster fram och höger bak. Fotade vänster fram idag, har inte tid att lyfta bilen än och har tyvärr ingen felkodsläsare. De skumma är ju dock att det fungerar felfritt vissa körningar medans vissa gånger så händer det fleeeera gånger under körning/rödljus etc.

Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
Sedär förväxlade fram och bak :P kan ju dock ha kommit in fukt i kontakter eller nivåboxarna som kan ställa till med grejer.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Ja det är det jag tänker. Eftersom problemet inte är konstant. Vad kan det innebära? Glapp? Fukt? Tomtenissar? Det har ju varit skiftane väder och förra vintern hade jag skumt fel med LED blinkersen som "pajade" men lagade sig själv efter några dagar. De blinkade i slow motion/3 steg istället för av/på men ah.

Måste nog få tag i en obd läsare ifall jag har felkoder. Riktigt irriterande att man inte kan se om man har "dolda" fel utan att behöva investera i en manick eller lämna in bilfanskapet. Vad jag förstått är det iaf inte så svårt att byta själva armen vid hjulen

Är det någon annan del, ett styrdon eller finns det något som kan vara trasigt i själva strålkastarna som kan påverka detta?
Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
Fel på blinkersen brukar ju dock oftast resultera i ''hyperblink'' dvs väldigt fort. Är ju självklart lite skumt att den blinkade i slow motion. Har själv haft problem med hyperblink på min bil några få gånger när det varit extremt fuktigt.

Eftersom det sker på båda strålkastarna likvärdigt så har jag lite svårt att tro att det sitter i dem, Snarare att det sitter i något från givarna och signalerna som tillslut når strålkastarna. Men självklart är ju detta vad jag tror och vart jag skulle börjat men jag kan ju även ha fel.

Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Här är video på hur blinkersen agerade då. Har inte med xenonen att göra, men eftersom vi kom in på det.
Länk

Länk

Du hade rätt, delvis. Hyperblink ibland
Har bilen en BMW original infällbar dragkrok? Släpvagnsmodulen kan få blinkersen till att blinka fortare om den fått för sig att det är en trasig BLINKERS på släpet.

Saknar bilen dragkrok kan det för att fotrumsmodulen inte funkar som den ska. Den styr all belysning på bilen.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Chris87; japp den har infällbar original. Men som sagt det där inträffade en dag sen var det borta.

Problemet med xenonregleringen har inte funnits på 2 dagar nu och cirka 7 körningar. För hoppas det håller i sig. Ska dock inspektera armarna noggrannare vid tillfälle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.