|
|
|
|---|---|
|
Har gjort en liten video från BMW Welt. Ett fantastiskt ställe! M4 GTS, Competition, 750iL, Rolls-Royce m.m. Hoppa till 3:13 om ni vill skippa lite prat. | |
|
Kul film! Jag var där i somras, besökte förutom BMW Welt även BMW Museum och fabriken i Dingolfing. Dingolfing var överlägset mest imponerande :) /Masten |
|
|
Tack! Welt var häftigt! Jag hade gärna sett fabriken, kan tänka mig att den är fascinerande, men hade inte tid denna gång. |
|
|
Trevligt! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Tack :) | |
| Var på BMW Welt och BMW museum i somras. Ärligt talat var jag mer imponerad av muséet än av BMW Welt. Fanns inga "häftiga" BMW som man kunde provistta i BMW Welt, utan bara 2-serie active tourer och nya X1. Kändes mest som ett flashigt showroom. Muséet tyckte jag dock var mycket intressant. | |
|
Kul initiativ, vore trevligt med fler filmer här inne på autopower om alla ämnen som diskuteras här. |
|
thekinglives |
bmw newbie: Inte mycket att provsitta på museumet heller;) Museumet var klart värt ett besök,även om jag måste säga att jag blev besviken över att där inte fanns någon M5 E39, samt att någon hade vandaliserat en hel radda med rariteter. Annars tyckte jag parkeringsgaraget i källaren samt barnskolan var klart bäst. |
| Okej... det låter som jag har mycket kvar att upptäcka i München alltså :) | |
|
Jobbet skickade mej till Munchen två veckor i November och jag lyckades ta lördagen i mitten ledigt och gjorde då museum och welt på en och samma dag. För mig som medelmåttlig BMW-nörd var detta ganska lagom. Museumet på egen hand i två timmar då jag gjorde nybygget och sedan lunch och guidad rundtur i gamla museumdelen ("lyktan"). Guidade rundturen var väl värt sitt extra-pris. Medlemar i BMW CS har dessutom rabatterat pris så där fick man lite återbäring på medlemsavgiften där. Bra guide, kunde bra engelska och bra svar på frågorna som ställdes. Trodde det skulle vara lite mer fokus på personbilar på museet men en hel del om tekniskt tanke-försprång och annat "runt omkring". Sedan några timmar på BMW welt och tittade på nutid - dessutom var det någon bonusaktivitet just den helgen kopplat till BMW mountain - skidåkningsfilmer och skid-föredrag (vilket också roar mig stort och dessutom glad ägare till BMWskidor) så det blev en mycket bra dag. Fick som bonus prova att lösa ut en lavinryggsäcksairbag på ryggen. :-) Lite trist att BMW welt-appen bara fanns för äppelmobiler medan museumets app fanns för android också. Hade inte barnen med så jag kan inte säga något om barnavd på BWM welt, då jag inte besökte den. BMW welt har ju öppet mycket senare så ta museumet först och vill du se fabriken/produktion så går det bara på vardagar - det kan jag sakna lite. På BMW welt finns en shop med gott om tillbehör för den som behöver accessoarer, men tror priserna är ungefär som på valfri BMWåterförsäljare hemma. Allt från penna och kaffemugg, via lasergraverade glasprydnader och miniatyrer till kläder och resväskor. Men någon gång i livet bör varje BMW-entusiast få vallfärda till vårt Mecka och ge sig hän en dag. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Någon som vet varför det kostar extra att få bilen levererad till BMW Welt för oss i Sverige? Man står ju då själv för transporten till Sverige. | |
|
Damaen, som jag förstår det så kostar den extra administrationen kring att bilen ska registreras, försäkras och sedan flyttas (administrativt) mellan länderna. Allt detta gör att det blir dyrare för BMW Sverige än vad kostnaden är för att transportera bilen på tåg/båt/lastbil till din ÅF. Det är vad min ÅF sa i samband med köpet av min M235i, så det var inte aktuellt för egen del. |
|
| Okej, det låter rimligt att det kostar lite, men samtidigt borde skillnaden att transportera den till Sverige vara mindre än de 10k det kostar... | |
| Kan så vara, men ibland kostar det väldigt mycket när man ska göra något unikt jämfört med att bara följa systemet. | |
|
Prissättningen för München Delivery beror helt enkelt på en bedömning av vad marknaden av BMW-kunder är beredda att betala för det och hur många som kan antas vilja ha det, precis som alla annan prissättning. München delivery är ju inte heller speciellt unikt, eftersom det finns i den ordinarie utrustningskatalogen och vilken BMW-återförsäljare som helst erbjuder det. Resonemanget lär ha gått ungefär så här: "Jaha, ska vi erbjuda München delivery, finns det svenskar som är så tokiga att de vill flyga 1500 kilometer, för att sedan behöva köra 1500 km hem igen med bensin, mat och hotell? Jaha, det kanske det gör, Vad ska vi ta för det då, ska vi säga 750 Euro, då bjuder vi på lunch också på Bmw M1 café, det skall ju kännas som en premiumupplevelse för våra mest entusiastiska kunder, men det lär nog inte bli många som vill ha det". Betänk att det rullar ut 7000 bilar om dagen ca ur BMW:s fabriker och Munchen delivery är kanske... 15st om dagen i genomsnitt? Ni som sett leveransplatån på BMW Welt vet ju att kapaciteten där inte är särskilt hög. München delivery är ju ett litet tillbehör, som inte särskilt många utom absoluta entusiaster (som vi) vill ha, och därför är det prissatt som det är, till 5 eller 10 K, vilket det nu är. Om kanske 1/3 av BMW:s kunder upplevde att München Delivery är ett så viktigt tillbehör till premiumkänslan att de ville ha det, vad tror ni det skulle kosta då? Sannolikt lika mycket som en Navi Pro eller mer. Navipro kostar ju ca 20 000 på pappret, men består av en skärm som är 2" större än standard, sex tryckknappar istället för fyra och en lite större ratt samt programvara, och denna kostar ju inga 14 000 kr att tillverka (14000+2000 i marginal+25% moms=20 000) utan den kostar sannolikt mindre än tusenlappen att tillverka, men större delen av BMW:s kunder vill ha det, och vi upplever ju alla att skillnaden med NaviPro i kombination med Connecteddrive "Gör en helt ny bil" jämfört med en standardbil och tycker att bilen blir "så sjukt mycket bättre/roligare/snyggare invändigt" så vi är beredda att betala 20 000 för en Navipro. Sen vet jag inte om Navin kostar 20 lax till alla modeller, men till 2-serien gör det det. Som jämförelse kostar en bärbar dator i premiumsegmentet (typ en Asus) ca 5000 kr på mediamarkt, och den är ju betydligt kraftfullare och mer användbar än en NaviPro, eftersom den ju kan allt som BMW Navi kan, plus mycket mer. T.ex. debattera på autopower. :) |
|
| Ja visst är det marknadspriser, men det underliga är att det för USA kunder är betydligt billigare att åka till Welt och ta emot sin bil, köra runt i Europa några dagar/veckor och sedan ingår skeppning till USA... än att få den levererad direkt till sin handlare. | |
| Tänkte åka till München första veckan i augusti och gå över museumet och BMW welt, någon som har tips på något man inte behöver missa? Hur la ni upp era resor? | |
|
Jag har gjort det men inte haft tid att få till ett fabriksbesök. Det skulle locka mig om jag åkte dit igen. Annars rekommenderar jag främst att ta sig ner i alperna och köra bil där. |
|
|
Bmw Classic är minst lika bra som museet, dessutom kan man ta lite foton när de håller på och reparerar bilar. Classic är nämligen stället där museet servar och reparerar bilarna innan de hamnar på museet. Det är även där de gör sådana totalrenoveringar av fordon. Sist jag var där kunde man gå omkring fritt och titta och fota (inte in I verkstaden då så klart). Dock tror jag de bara tar emot sällskap. Damaen: Vad kostar München delivery för amerikaner då? |
|
| På motsvarande sätt som Munchen erbjuder amerikaner att åka på EU-delivery borde Spartanburg erbjuda européer att åka på "US Delivery". Att hämta ut bilen på fabriken där och sen åka på en amerikansk roadtrip i sin nya X3/4/5 innan den ska skeppas över Atlanten vore väl inte fel! | |
|
Amerikaner får extra rabatt på listpriset om de gör European Delivery Länk Bra deal, men förstås dyrare för dem att flyga till Europa, så det är väl bara intressant som semestertrip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.