AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.632

Bmw för 80k

Hej jag sitter nu i bildjungeln och letar. Jag har kollat på saab bmw och audi och det lutar ju mest åt bmw!

i dagsläget så åket jag en 118i som jag och en annan i familjen delar på. och kan säga att jag känner inte direkt någon "BMW" känsla i den bilen slö och tråkig, men hur som.

Jag ska alltså köpa en kombi för ca 80 tusen och jag kikat lite på 523 -07a, samt 320 -07a.
tycker båda är snygga inte kört någon av dem än. Efter jag pratat med en kusin som jobbar på verkstad så sa han att "kamkedjebyte och spridare pajjar hela tiden bortsett från att hjullager ger sig så bara där har du dom värsta reparationerna på dom som ligger väl på 70-100 tusen "

och även att jag inte borde köpa nyare en 06a vad det gäller dessa bilar.

Vad säger ni andra bmw fantaster? måste man vara beredd på att det kan bli dyra reparationer?
eller finns det någon annan modell ni kan rekomendera?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jag skulle vilja säga en 1-serie med komplett M-paket (exteriört, interiört och chassi).

Kör själv en E87 120i -06 med komplett M-paket och gillar den skarpt och har den BMW-känslan jag är ute efter.

Den är absolut tillräckligt pigg för att den ska vara underhållande och inte kännas slö.

Eftersom det är en 120i -06 så sitter det den "äldre" motorn (heter N46) på 150 hk. Men å andra sidan har den bara 1335 kg att släpa på.
Året efter fick 120i den "nya" motorn (heter N43) på 170 hk, dvs en tydlig ökning i effekt men inte säkert en förbättring.
Anledningen varför jag valde N46 (150hk) istället för N43 (170hk) var helt medvetet, jag ville helt enkelt undvika alla de kända problem med tändspolar, spridare, högtryckspumpar, NOx-givare, NOx-katalysator som finns på dessa tidiga generationer av GDI-motorer (Gasoline Direct Injection).
Det är alltså en ny typ av insprutning, istället för att spruta in bränslet i insuget precis ovanför insugsventilen med lågt tryck så sprutar man med en GDI-motor in bränslet direkt in i cylindern med mycket högt tryck.
Dessa komponenter är ökända att gå sönder i tid och otid (det gäller inte bara BMW, det är många andra bilmärken som har liknande problem). Behöver väl inte nämna att dessa nya direktinsprutningskomponenter kostar mycket mer än de vanliga insprutningskomponenterna.

Om du tycker nuvarande 118i känns slö och tråkig, så blir det inte någon avsevärd transformering eller hallelujah-upplevelser i en 523i -07 eller en 320i -07. Men det är såklart en förbättring mot en äldre 118i (2005-2006), men jämnt skägg med en nyare 118i (2007-2012). E60 och E90 väger något mer (brukar ta bort en del av agiliteten och körupplevelsen) och har en aningen slätare/vanligare/tråkigare utseende.

Yes, saker som vikt, toppeffekt och 0-100 säger bara en liten del - men låt oss ändå kolla siffrorna.

Min E87 120i -06 har 150hk på 1335 kg.
Den måste släpa på 8.9kg/hk och 0-100 på 8.7s.

En 523i -06 har 177hk men aset väger hela 1545 kg.
Den måste släpa på 8.5kg/hk så 0-100 blir bara 8.5s.

En 320i -07 har oftast exakt samma motor som min E87 120i.
Problemet är att den väger typ 100kg mer.
Så den måste släpa på hela 9.5kg/hk så 0-100 blir bara 9.0s.

@ryuen : Vilken 118i har du idag? Utrustning?
Jag kanske skall tillägga att den ska kunna svälja en hundbur ibak. så då är ju inte 120 ett alternativ.

Men om jag skulle köra på en 523 eller 320 vad för motor och modell ska man kolla efter isf? vad ska man passa sig för. Jag har inte någon direkt erfarenhet av vilken motor och årsmodell som är bra eller dålig.

Tror det är en 05 jag har idag. ingen kolla på mera än så.
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
e91 325i från 06-07 hade varit mitt val för dessa pengar. Finns mängder med bilar på blocket som passar din budget. Erkänt slitstark motor och trevlig motor med få fel. Typ nåt såntär:
Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Titta på 325/525D med 197HK 3.0 liters dieselsexan :) Då slipper du mycket bekymmer och får lägre förbrukning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aj aj aj, en hundkoja där bak betyder ju en Touring (kombi på BMW-språk) och det är ju lite synd - sist jag såg en rolig kombi var Rydell's 855'a :-)

Men angående motorer och modeller så har elfving1 och Alpinabiturbo bra förslag där. Både tillförlitlighet och ett snäpp högre effekt.

Detta drar upp priset lite då du gärna vill sikta på en inte alltför gammal / för många mil, men det kan du kompensera genom att leta efter en mindre utrustad bil. Det enda du faktiskt behöver är ett komplett M-paket, allt annat är överflödigt och bara i vägen!
Tack nu har jag fått lite att tänka på iallafall spejar förfullt på blocket :)
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Vill du ha en safe familje vagn med plats för hundbur som är driftsäker å ingen rost kör Volvo v70 06-07 2,5t

Mvh Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.