AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.239

Byta mot diesel och LCI?

Mg
22
Mgla
E39 540iAT - 1998
Hejsan!

Har idag en pre-lci 525i e61 från 2007.

Tankarna har gått om att köpa diesel pga. förbrukningen. Det jag undrar är en 525d är i motorgång kontra en 525i? Vilken är rappast? Om jag känner att 525an på 218hk är lite slö, blir jag då besviken av liknande diesel?

Sedan hur "värt" är det att lägga ca 50k emellan för att köpa en LCI diesel mot min nuvarande? Smakar det mer än det kostar?

Vad säger ni som har koll?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag gjorde ett liknande byte 2006, gick från en e39 525i till e61 520d. Från bensinsexa till dieselfyra men dessutom ny kaross.

Jag tyckte den nya bilen var mkt mer modern och älskade den närmast halverade förbrukningen. Den mindre motorn kändes starkare i alla svenska farter eftersom den drog så starkt vid låga- och mellanvarv.

MEN

Motorn lät som en traktor. Bilen var slö i höga farter på kontinenten.

I ditt fall: rent ekonomiskt får du ju inte tillbaka de 50 tusen genom lägre förbrukning. Dieseln kommer inte kännas slö i Sverige, tvärtom, men tappar andan i högre fart. Är dieseln en sexa kommer du nog inte störa dig på ljudet, jag gillar ljudet i min 530d.

/M

Mina bilar: Länk
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
525d känns "rappare" på alla varvtal under 4000rpm. Har haft båda motorerna. I princip bara på fullgas och toppvarv som jag föredrog bensinaren. Visst är motorgången något hårdare på dieseln men det är en smal sak i sammanhanget. Det är en helt annan motor än fyrcylindriga dieslar. Ljud och vibrationerna är mycket trevligare på sexan.

Sen har Tegel förstås helt rätt - du kan aldrig räkna hem bytet på förbrukningen eftersom värdeminskningen kommer vara så mycket högre på den nyare bilen.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om man ska vara en liten messerschmitter så är inte en 525i särskilt pigg i höga farter nere på kontinenten heller. Det är helt irrelevant av bränslet utan direkt kopplat till effekten. 525d 197hk och 525i 218hk är i samma kategori och man får en acceleration som motsvarar den effekten.

Jag har kört en del 25d och uppskattar motorgången. Det är som Lövet skriver en helt annan kategori motor än 20d.

Klart 30d är att föredra, men jag tror nog du kan uppleva en 25d som en piggare motor än din 25i. Många använder inte bensinmotorns effekt mellan 4000-6500 rpm, men desto fler använder dieselmotorns 2500-4000 rpm...
Jag körde 50 mil i en lånad 525d LCI för några veckor sen och upplevde motorn som tämligen dieselordinär, dvs går riktigt bra vid slapp brukskörning men upplevs helt död om man försöker plocka ut lite extra ur den. Men det är helt klart fin gång i sexan. Skulle personligen föredra bensinaren men ser ändå poängen med att ha en motor som levererar allt vid dom varvtalen man normalt ligger på efter vägen.

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

525D LCI är ju en 3-liters så det är bara optimera den så blir bra mycket mer ös än vad det är i en 525 bensin.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Grelle, det kanske beror på utväxlingen? Jag uppfattar alltid dieslar som trögare än bensindito norr om 180.

525i tror jag varvade ur på högsta växeln och var liksom pigg hela vägen upp.

/M

Mina bilar: Länk
Mg
22
Mgla
E39 540iAT - 1998
Tack för fina svar alla! Precis sådana jag var ute efter - trots att jag förmulerade mig lite knepigt.

Är ägandekostnaderna dyrare för dieseln? Tänkte främst på partikelfiltret och att den har turbo - mer som kan stula?

Är väldigt sugen på dieseln då jag tror motorgången passar mig.. varvar nästan aldrig ur min 525i mer än 3-4k varv ändå hehe..

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har kört 25d o tycker den e riktigt rapp o fin tycker man får ut riktigt mycket ur den motorn. Sedan att den har i princip samma förbrukning som en 20D gör ju inte saken sämre. Bara o köra!

En notis e ju att beroende på körmönster korta,långs sträckor så kan ju faktiskt dieseln dra i princip lika mycket som bensinare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.