|
|
|
|---|---|
|
Ska ta och kika på E-klass S212. Har naturligtvis skrivits en del om E-klass här tidigare men mycket så jämförs det med konkurrenterna, och inte direkt så mycket ”köpguide”, med vad man bör/måste ha, och vad man helst inte ska ha... Just själva jämförelsen med min F11’a och andra bilar tar jag efter att ha provkört en S212, men köpguide-biten hade varit nyttig innan man provkör och evt slår till… Utseendemässigt tycker jag 2014-faceliften är att föredra, men har faceliften andra, inre, fördelar eller nackdelar? Tycker alla E-klass man ser har så liten skärm/navi. Är det jag som är bortskämd med F11 eller finns det stor skärm där också som tillval? Själv tycker jag komfortstolarna i F11’an är perfekta för mina 85kg fördelat på 179cm. Hur är det med de olika stoltyperna i S212. Finns det standard, sport och komfort(ortopediska) där också? Funkar alla stol-typerna bäst till tjocka tyskar? :P Sedan jag ska ha 4-matic är det väl minst 250 som gäller. Hur är det med 350CDI: är det bara + jämfört med 4-cylindriga 250(förbrukning, dyra fel, servicekostnader)? Stämmer det att bluetec tar 100l bagageutrymme? Har alla dieslar bluetec? Har hört att luftfjädringen kan hoppa lite över typ broskarvar. Låter inte så bra om man jämför med F11’an solida fjädring! Åsikter på den biten? Hur funkar det med att streama spotify i S212? Vilka tillval är måsten tycker ni på S212? Krok och parkeringsvärmare ska jag ha, men andra saker, stoltyp, skinn/tyg, Ljud, ILS(ljus), luft/stål-fjädring? Det finns ju naturligtvis många S212 med höga mil. Gäller det samma sak för MB som för andra, vanliga, bilar? Eller är MB så som förr: lagom inkörd vid 20000mil? | |
|
Intressant tråd, vill nämligen själv testa en w212 ett tag :) Har bara läst mig till att 7-G lådan ibland kan strula men hittar inte så mycket mer än det på svenska sidor.. |
|
|
Min pappa har en S212 E300 hybrid -13, vilket innebär samma motor som E250 CDI kombinerat med en liten elmotor och 7G-lådan. Om jag har förstått saken rätt gjordes en minifacelift för årsmodell 2012 vilket bland annat innebar färgdisplay i instrumentklustret och bilar med automatlåda (vilket väl de allra flesta har, tror jag...) fick växelväljaren på rattstången istället för på kardantunneln. Den "riktiga" faceliften kom sedan någon gång under 2013 - det finns alltså pre-facelift och facelift som årsmodell 2013. Pappas bil har Avantgarde-paket vilket bland annat innebär stolar med halvläder (osäker på om det är äkta läder dock...). Jag gillar stolarna i den skarpt då de är rejält tilltagna och ger bra stöd. Spotify-streaming fungerar för övrigt alldeles utmärkt. Bilar med COMAND-systemet har en större bildskärm, dock inte av widescreentyp som på F11. /Masten |
|
| Mina föräldrar har en W212 pre-facelift. Jag tycker inte fjädringen är helt perfekt över skarvar. Smälller ganska ordentligt. Dessutom så kan det bli en del skaller i inredningen på riktigt grov asfalt. Tror det har blivit bättre efter facelift dock. | |
|
Äger själv en pre-facelift, ingen körmaskin direkt, men som långfärdsvagn är den oslagbar i segmentet, går bra om man trycker till, och snålt, 0,65 blandat.Jag har den gamla 5-stegs automaten, långlivad som få, men kan ibland upplevas som lite osmidig. Vill du ha 4-matic är du hänvisad till 7g-tronic, 9-g, finns bara med 2WD. Fjärrvärmare är underbart, tyvärr lite ovanligt. 220, räcker mer än väl till vardags. Exakt samma maskin som 250, endast programvara skiljer. Jag kommer antagligen att köpa en av de sista 2016, därför att som helhet, är E-klass svårslagen. De flesta tester bekräftar samma sak. Lycka till i letandet. God Jul & Gott Nytt År |
|
|
Tackar för information! Hittat en 220 2wd hos en bilhandlare i närheten. Ska sticka dit och kolla. Masten & Mr.P: Vilka stolar var/är det i bilen? Hur är det med ljudet i stereon? Någon som vet nåt om det med att bluetec tar av bagagerummet? |
|
|
Du ser det där med bagageutrymmet om du lyfter på golvet: utan bluetec är där en enorm balja att lasta i. Denna balja är helt borta om bilen har ad-blue tank. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag är tyvärr inte så kunnig när det gäller olika stolstyper hos Mercedes, men de som sitter i pappas bil är åtminstone inte ortopedstolar. Sköna är de iaf! Ljudet i stereon tycker jag är riktigt bra, jag är däremot ingen riktig audiofil så det finns säkert de som tycker att det låter skräp :) /Masten |
|
|
Just det, sista årsmodellen har något större skärm, även utan Comand. Den har också en annan, slätare, knappsats i mittkonsolen. Enda nackdelen med dessa bilar (enligt mig) är höga servicekostnader och ett oväntat "omysigt" baksäte. Hade köpt en själv förra året om jag inte hade fallit så hårt för GT'n. Plus att barnen hatade baksätet... /M Mina bilar: Länk |
|
| Stolarna är bra, även som standard, men de ortopediska är (byggda på standardstol) är fantastiska, de är väldigt vanliga, oftast i Edition E, modellerna, de finns även i bilar med AMG-paket, inte lika vanligt dock. Sportstolarna vet jag inget om. Ljudet i den vanligaste, kallas Audio-20, kanonljud för att vara standard, slår BMW:s standardljud med hästlängder. | |
| Har en E220 CDI -12/-13 pre facelift Sport Edition. Kanonbil på långfärd. Mkt tyst trots 18 tum, stabil, bra stereo (std) mkt sköna multikonturstolar. Har dragit 0,66 i snitt sedan ny. Mycket luftigare och rymligare känsla än BMW 5. Tillräckligt stark Helnöjd. | |
| PS. Streama Spotify funkar och låter mkt bra, inkl bra bas. Har dock en sedan så jag vet inte hur det låter i en kombi. DS. | |
|
Aha, så bluetec har ingen påverkan på utrymmet över golvet, det man använder till vardags för hundbur och barnvagn? Det vill säga att alla S212, med och utan bluetec har var det 695l vda? Här nämns det ortoped-stolar och multicontur-stolar. Är det samma stolar? |
|
| Japp, samma stolar | |
| Finns en bra app (MB vin decoder) där kan du se bilens utr | |
|
De där 695l räknar in baljan, verkar det som. Bilar utan balja har färre liter i deklarationen, däremot ligger golvet på samma nivå oavsett Bluetec. /M Mina bilar: Länk |
|
| Har dessa bilar AUX? | |
|
Hej, Har åkt W212 E500 4M 2010 i knappt två år. Har därtill en A207 E350 CDI Cab 2010 som jag ägt i knappt tre år. Kan varmt rekommendera denna generations e-klass (även om caben delvis baseras på c-klass). Båda bilarna har varit helt problemfria annat än föreskriven service och åkkomforten är i verklig toppklass. Som väntat så varierar bränsleförbrukningen kraftigt mellan de båda, 500:an ligger knappast under 1,5 l/mil med många korta turer i tätort medan 350:n är förbluffande snål med knappt 0,8 l/mil med motsvarande körmönster. Sannolikt bidrar 4-maticen på 500:an (som f.ö. funkar utmärkt) till några extra droppars förbrukning. Vad gäller stolarna så är som tidigare sagts multikonturstolar att föredra om man kan välja. Därtill finns även aktiva multikonturstolar som tillval - då finns även massagefunktion och aktiva sidostöd i kurvorna. Har någon kryssat i allt i listan vad gäller stolar så har bilen aktiva multikonturstolar med värme och ventilation samt minnespaket - återfinns dock oftast bara på 500:or eller påkostade 350:or. Andra trevliga tillbehör att leta efter är nappaläder, Harman Kardon-högtalare (stor skillnad mellan standard och H-K) och airmatic-fjädringen som bidrar till än högre komfort. Vill du streama Spotify så kolla noga på den tilltänkta bilen - i mina går det utmärkt men jag känner till tidiga bilar (uttagna 2009) där det inte fungerar. Kolla saken själv - min erfarenhet är att inte ens MB verkar ha koll på de olika audio-systemens generationer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.