AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.367

Köpa E46 kombi, fyrhjulsdriven med automat. Vad ska jag akta mig för?

Visa användare
8
N.Blomqvist
Subaru Forester -09, arbetsbil.
Vi behöver en andrabil, (vilken dock troligen mer kommer att användas som förstabil om jag tror rätt), och vi har tittat på BMW E46 kombi med automat och fyrhjulsdrift i årsmodellerna -02 och uppåt, alltså med faceliften, i prisklassen 30-45.000:-

Vad ska vi tänka på när vi tittar?
Finns det några motoralternativ som man ska akta sig för? Kamrem eller kamkedja?
Diesel eller bensin? Vi kör runt 3.000 mil/år.
Hur längt går dom innan det börjar bli dags för dyra reparationer och underhåll?
Hur är det med rosten som jag läst så mycket om, är den egentligen ett stort problem? -Dom vi tittat på ser ut att ha klarat sig bra karosserimässig.
Har bilarna några svaga punkter?

Tacksam för alla svar jag kan få! :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Äldre bil med fyrhjulsdrift och automat, samt 3000 mil/år... låter som du kommer spendera mycket pengar på bränsle.

Inte bättre att lägga på lite och ta säg en 320d E91?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Om inte jag har helt himla fel nu så erbjöds väl E46 med fyrhjulsdrift endast på versionerna 330xi och 330Xd från 2003? Med 231 resp 184 hästkrafter.

Så det är väl dem de står emellan. Jag kan inget om dieseln, men mycket om bensinaren (M54). Som Grelle säger så blir det med de miltalen ganska mycket pengar på bensin i så fall, ja. Och det är kamkedja.

Och rosten är ett problem, ja. Tro inget annat.
Kommer krypande längs med skärmkanter, huvkanter, lister etc som ett brev med PostNord, med miltalet.

När dyra reparationer kommer är ju svårt att säga. Och eftersom de är vettiga och ganska lätta att dona med själv så är det ju inte ens säkert att det blir speciellt dyrt. Jag köpte min vid 22 tusen mil, och den gick perfekt. Nu har den gått nästan 30 tusen och jag har väl skruvat oavbrutet kan man säga. :-D Går fortfarande perfekt, men som sagt inte utan att jag fått fixa själv.
Räkna med byte av vevhusventilation och ventilkåpspackning som en första åtgärd, om det inte redan är gjort på det exemplar du kikar på. Kommer från 10.000 mil och uppåt i princip. Andra standardsaker är ju tjuvluft, att byta insugsbälgar och lite sånt. Helt random när det börjar. Ofta har de lite givarproblem också, brukar komma krypande. Men det är ju lätt fixat. Tänker på kamaxelgivare t.ex. Vevaxelgivare är väl en klassiker också och mindre lätt att byta. Inte svårt, men mycket jobb. Med rätt stift och dugliga tändspolar är det en kanonmotor. Jag älskar min M54. Med automaten har jag aldrig haft ett enda problem. Som sagt, 29.800 mil på min (bensinare) nu.

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Även 325ix fanns.

Här har du en checklista för E46 generellt:
Länk

Tror att det mesta är upptaget i länken.

Men som redan nämnts: ROST!!!!

Dock är rosten oftast av "kosmetiskt typ" och drabbar främst plåtdetaljer som dörrar, motorhuv och baklucka.
Det börjar nästan alltid krypa i limningarna (nederkanterna av dörrar och baklucka och höger fram längst fram på motorhuvens insida) och sedan sprider det sig.

Annars är det nog allmänskicket och dokumentation på servicar (helst tätare än enligt serviceboken) som är intressant vid köp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8
N.Blomqvist
Tack för alla svar!
Det är guld värt när man som ja inte kan någonting alls om varken bilmärket eller modellen.

Kan någon av nedanstående bilar vara värd att titta närmare på?
Det blir ju en bit att åka, men det lär man ju få göra för att hitta någon bra bil.

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Visa användare
8
N.Blomqvist
Hur mycket drar dom här bilarna vid normal körning?
Under litern måste väl gå att köra?
Dieseln måste väl vara avsevärt snålare än så?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag kör väldigt blandat. 1.0 eller 1.01 står min färddator på jämt.
Om du planerar att lägga 3000 mil om året inkluderar det säkert långresor och då kommer du under litern. Men bara lite. :-)

/A.
Visa användare
8
N.Blomqvist
Tack för svar!
Då återstår att kolla upp hur mycket dieseln drar... :)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Skatten på dieselbilarna måste vara ca 7000 kr? Eller?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vill du ha en BMW touring som drar lite, billig i försäkring och i skatt skulle jag rekommendera BMW 318 E46 dock med M43 motorn (-99 - -01), efter -01 (facelift) en annan kass motor med kedjeras som följd.
Men finns dock bara bakhjulsdrivna, ej xdrive.
Visa användare
8
N.Blomqvist
Hur mycket diesel drar denna, uppskattningsvis?

Länk

Är priset rätt?
Något jag ska vara extra observant på om jag tittar på den?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Skatt på en 330Xd ligger på 8000:- om året.

Med 3000 mil/ár skulle jag rekommendera en 320xd E91 LCI istället om du vill köra BMW till en rimlig milkostnad.
Tex denna Länk
Visst, den kostar mer än dubbelt som mycket som din budget, men kostnaden per mánad eller mil är inte sá mycket högre. Du lär ha mindre problem med rost och andra problem som oundviklingen uppkommer pá 15 ár gamla bilar.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Bensinaren 330 med fyrhjulsdrift och automat kommer du ligga mellan 1,2-1,4 l/milen blandad körning. Under litern kommer du bara på landsvägskörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.