|
|
|
|---|---|
|
hejsan! Ska köpa antingen en X5 3.0sd / 35d eller en 40D från 2010. Priset skiljer en del och det som gör att jag egentligen är så sugen på 40D är den 8 växlade lådan. Ni som kört bilarna, är det mer värt att satsa på en 40D eller räcker en 3.0sd/35D lika bra på motorvägen? Gillar när bilen inte varvar så mycket i motorvägsfart (100-130km/h) är slutväxeln den samma på den 8 växlade? Håller den 8 växlade för lite optimering som den 6 växlade ? Suttit och vägt fram och tillbaka på blocket nu i någon månads tid, vore kul att höra era personliga åsikter (även om du har en annan bmw med samma låda och utväxling). Är inte riktigt den som vill åka runt och provköra bilar bara för den sakens skull. med vänlig hälsning! | |
|
Hej Jag hade samma dilemma som du för några månader sedan då jag valde mellan en tidig 2010 och en sen med facelift. Jag köpte till slut den tidigare, med m-sport paket ser man ingen skillnad exteriört. Det skilde 40K i pris mellan dom, ungefär samma miltal och utrustningsnivå. Fick aldrig möjlighet att provköra faceliften för den stod 80 mil bort och jag pallade inte åka och prova en motsvarande närmare. Min 6 växlade 35d ligger på 2000 varv i 110 km/h om jag inte minns fel. Helt ok tycker jag. Den drar 0,9 när jag ligger runt 120, blandat drar den precis över litern (10,4 enligt datorn). Känns som 2010 är nån mellanvariant, för jag har den nyare CIC naven med uppdaterad i-drive och hdd för musik. 2009 pre-lci har inte denna. sjukt stabil och härlig bil att köra. Jag har dynamic drive och active stegring i min. Hade en E53 4,6is innan, som dock kändes mer "rejäl". |
|
|
Tack för svaret! Är inte helt låst på 2010 men från 2010 och upp till 2012, vill ha den nya I driven , vilken månad kom skiftet 2010? 2k rmp i 110 är fullt godkänt för mig! Vore roligt om någon med en 40d kunde flika in med vad den varvar (finns inga bra videos på Youtube). Det där med M paket också, har jag rätt om det sitter Mpaket utvändigt som standard på x5 40d och tillval på 3.0/35d ? Det är ju ett måste :) Grejen med att om jag kan nöja mig med en 35d för runt 200-240k så kan man få lite fin utrustning så som head up, adaptive drive , panorama och kanske till och med panorama. Medans om jag väljer en 40d så kommer jag få leta i det lägre prissegmentet , upp till 250k ungefär och då får man nog nöja sig med en ganska basic utrustad . Fasen vad svårt det är :) |
|
|
Hej Min är nog tom tillv 12/09 i trafik 02/10 tror brytet är bilar tillv från 10/09. Man ser det om i drive har den nyare designen med fler knappar. Adaptive drive - så heter det :) det har jag på min. Har även panorama, komfortstolar, dieselvärmare och drag. Silvermetallic med msport. Jag gillar den skarpt. Nej msport var inte standard på 40d Tro mig det finns snikutrustade 40d aswell. Grejen är nog med dessa bilar att de generellt är välutrustade men om man inte har lite koll kan man nog bli lite blåst och betala överpris. |
|
|
Hej igen Provade precis :) I 110 km/h så var rpm typ 1950 och i 120 km/h var rpm typ knappt 2200 |
|
|
hej och tack för svaret gustaf, då vet jag! Det är ju helt ok faktiskt, vad förbrukar den i 120km/h ? :) Väntar med spänning på lite input ifrån någon med en 40D e70 ! |
|
|
Hej Runt 0,9 drar den i den farten. Bilen ska enligt uppgift dra 0,83 blandat men det är en drömsiffra. Har fått den att dra 0,82 när jag kört upp till landet i Roslagen (över almunge och Hallstavik dvs 80 vägar..) då har jag snittat kanske 95km/h Jag kör hyfsat snällt och den drar precis strax över litern blandat men det är helt ok för mig! Min E53 jag hade innan drog 1,7 blandat ... |
|
| Tekniken går framåt. Jag har en 40D från 2016. Vid 140 km/h ligger den på 2000 rpm och drar 0,9. Off topic, jag vet. | |
| ok det låter ju riktigt bra. | |
|
Jag går i köptankar på X5 med. Sneglar mest på SD, 3,5d och möjligen 4,0d om jag vill gå bananas. De stora motorerna dels för att det är kul men även pga lägre skatt. Vad jag velar mest över är dock vilken utrustning jag skall ha som krav eller inte. Hittar jag en fin 3,0d med rätt utrustning funkar det med. Hur pass bra/viktigt är: adaptive headlights? Vad det gör vet jag men hur bra är det i praktiken? Hur pass bra/viktigt är: High-beam assistant. Verkar väldigt vettigt om jag kollar på tuben. Borde va bra för säkerheten... Eller? Aktiv styrning? Navi och skinn är krav. Vad jag vill ha men som är relativt ovanligt är rattvärme och dieselvärmare. Vad gör jag bort mig om jag inte får med gällande på andrahandsvärde? /Kalle |
|
| Känns som att alla bilar ligger runt 2000 varv i laglig motorvägsfart idag, även min lilla 116i :) Hur fort går en X5 vid 2500/ min? Jag lånade en äldre A5 3.0 TDI som låg runt 2500 rpm i dubbel motorvägsfart (host) | |
| hahaha | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.