|
|
|
|---|---|
|
Träffade en kollega som bland annat bytt motor på sin audi a4 från 2011. Enligt honom har vissa motorgenerationer för dåliga kolvringar. Suck. Verkar som att vw misslyckats rejält på sistonde. Dsg kamkedjor oil sludge kolvringar mm. Vem vågar köpa en sån bil som har några mil och år på nacken? Vad som.helst kan rasa. Ingen goodwill heller. Otroligt! | |
| Ignorera longlife intervallerna och byt olja var 1500e mil så kommer du inte ha det problemet, det är inget specifikt för Audi. | |
|
Gud vad jag saknar motorn från min Audi A5 3.0Tdi. Körde den 27.000 mil och bytte inte så mycket som en skruv på den motorn. Filter, och olja var det enda. Sedan att databoxen pajade en gång är ju inte direkt motorns fel. Billigt gick den också. Deras 3.0 V6 Diesel måste vara en av de bästa motorer som gjorts. Inga sjukdomar på den. Hört att några klaffar i insuget som var plast kunde ge med sig, hände dock aldrig mig. Motorn kom väl 2007 och sitter fortfarande i de nya 2017 bilarna säger väl en hel del om den motorkonstruktionen. Fyrorna är skräp.. precis som hos BMW. Riktiga skitmotorer. |
|
|
Nja ea888 2;0tsi är nog den bästa turbofyran på marknaden,har man kört och jämfört så vet man. Men dom tidigare är som du säger ingen hit! |
|
| Kamel: Du borde kanske precisera vilken motor det handlar om. Bensinaren har dessa bekymmer men dieslarna är som alf säger otroligt driftsäkra, även fyrcylindriga. | |
| Fyller på 1L olja vad 1000mil, det gjorde jag aldrig på BMWn... | |
|
Slippy: Då har du inte ägt en BMW med M54-motorn :) Min svåger hade en A4 2.0 TFSI -09 som drog ofantliga mängder olja, vill minnas att han fick fylla på en halvliter var hundrade mil. Helt normalt tyckte Audi... /Masten |
|
|
".., vill minnas att han fick fylla på en halvliter var hundrade mil. Helt normalt tyckte Audi..." 0,7-1 l/100 mil tycker BMW är OK så Audi och BMW har ganska lika bedömningsvillkor. |
|
|
Till min förra VW CC (TSI 211) så fick jag med en extra liter olja när jag köpte bilen ny! Lyckligtvis så drack inte min bil någon olja, och bilens nästa ägare fick med oljeflaskan :) Däremot har en kollega behövt byta kolvringar på en A4 B8 2.0T, just för att den drack mer olja än som var ok. |
|
| Har en 4 liters, nästan full, oljedunk i förrådet som har förblitt oöppnad sen jag sålde min Skoda Superb 1.8 TSI. Innan jag sålde den så drog den dock, enligt verkstadsmätning, 3 dl på 100 mil. | |
|
Det här med att kasta sten i glashus har precis nått en ny nivå. Den som varit aktiv på forumet ett tag, eller ägt ett flertal BMW borde veta bättre ;) |
|
| Haha ja M54 dricker ju nästan lika mycket olja som bensin. | |
|
Vw motor gissar att den sitter i audi också. Länk Nu sitter det en kamrem där istället. Betyder det att VW inte klarar av att göra en motor med kedja som håller? Otroligt dåligt. |
|
|
Hur nöjd är du med Passaten om du surar på självaste julafton ;) Hört talas om oljeförbrukning på M54 mfl (för att inte glömma vevhusventilation) samt kamkedjeproblem på bl.a. N42, N43 samt N47? Men ja, det är dåligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.