AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.800

Manuell växellåda i nästa generation 3-serie?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nu när det finns information om nya 5-serien så blir det ju uppenbart att den manuella lådan är på väg att lämna oss.

I 4-serien är den väl redan borta för sexorna och detsamma på nya femman. Vad säger ni andra, tror ni att det kommer vara möjligt att köpa en manuellt växlad 340i (eller vad nu bensinsexan kommer kallas) av nästa generation, eller blir F30 den sista?

Funderar lite lätt på nästa bilval och en ny M240i av nästa generation kan såklart vara intressant, förutsatt att den byggs på en bakhjulsdriven plattform, men det känns inte säkert. Dessutom kan mitt behov av 4 dörrar vara större om 3 år, så en 340i är kanske det ideala valet.
Det finns inga pengar i att erbjuda manuella lådor som håller bilen ut.
Bättre då att satsa på komplicerade dkg och allt vad nyare växellådor heter, vilket ger större inkomster på service och underhåll.

Så länge man kan köpa en ny bil så klarar man sig ju;)

EB
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag håller på att beställa den nya femman, och där är automat extratillbehör för 22000:-

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Men på sexorna är det kanske standard!

BMW CS #5206
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Christer, på 540i? Jag trodde automat var standard där.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är bensinsexorna jag fokuserar på. De mindre dieselmotorerna verkar fortfarande finnas med manuell låda.
Jag tror automater i olika former kommer vara standardvalet framöver för bruksbilar. På sikt blir det el för hela slanten och då har den traditionella växellådan, automat eller manuell, gjort sitt.
Om man får tillåtas spekulera (och det får man i sådan här tråd) tror jag manuell lär erbjudas till mer entusiastbetonade bilar men där sitta rätt säkert. Kolla på Porsche - när PDK kom så spådde många den manuella lådans död men nu går det rykten att nästa GT3 får manuell låda. BMW lär göra samma sak, sen är frågan vilken prestandamodell det blir.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det skulle vara nån fördel att tillverka delar som går sönder är naturligtvis helt fel. Garantikostnaderna hamnar på tillverkaren medans eventuella intäkter för reparation hamnar hos ÅF som inte ägs av tillverkarna. Ska till en oerhört dålig ekonom för att komma fram till den kalkylen.

-------
//Lövet
440i Coupé finns med 6växlad manuell låda. Lådan försvann i från Cabrio och Gran Coupé. Alla G30 utom 520d har automat som standard.

Det är USA som är hoppet för manuell låda, utom dem hade manuell redan varit borta på 340i och 440i. Det är på grund av USA, endast F30 finns med manuell.

Stephan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hoppet är inte helt ute än alltså. Det tråkiga för mig är att ekonomiskt kanske det inte går ihop med att ha två bilar och jag blir äldre och familj blir allt mer aktuellt. Då skulle ju förhoppningen vara att kunna skaffa en körglad och praktiskt bil, som en 340i av nästa generation. Men för mig är körglad synonymt med manuell låda och just nu verkar det vara så att de antingen är de billigaste modellerna, eller de riktigt speciella som går att få med manuell låda.

Får hoppas att amerikanarna hjälper till med att få manuell låda till nästa 3-serie, även på de motorstarkare. 3-serien borde ju ändå rikta sig tydligare mot de som vill köra bil, jämfört med 5-serien.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kan en amerikan alls köra med stick shift???

Dom verkar ju annars bara ha automater och har väl alltid haft det sedan dom åkte runt med häst och vagn :-)

Låter i mina öron märkligt att det skulle vara den amerikanska marknaden som står som försvarare av den manuella lådan....

Men märkligare saker har väl hänt iofs.

Tur att man har en av bägge. Eller om sanningen ska fram så har jag tre manuella vagnar och bara en automat.

Niklas

Fransosen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fransosen, på bruksbilar ja. På sportbilar däremot. Kolla nya Viper, Corvette, Mustang osv., man kan tycka vad man vill om de amerikanska sportbilarna men jag tror de flesta finns att köpa med manuella lådor.

Specialversionerna av Mustang och Viper tror jag också går med manuell, medan BMW släpper M5 och M6 i Europa med endast automat. BMW M5 E60 fanns ju med manuell i USA som exempel.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Men om de skrotar de manuella lådorna kan de längre ej ta (hutlöst) betalt för tomatlådorna? Ergo: Den pengen bekostar lätt variantkomplexiteten med de manuella lådorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.