|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW X3 (F25) 35i (N55) årsmodell 2011 som ryker vid kallstart. Det ryker ca 5-10 min för att sedan sluta. Så länge bilen är varm syns ingen rök. Jag har inte märkt av att motorn går dåligt eller att jag har tappat någon effekt. Bilen har gått 11 800 mil och min maskinförsäkring täcker upp till 12 000 mil! Börjar bli bråttom.... Den ryker ganska rejält, se denna film ( . Efter en hel del tid på nätet börjar jag tro att det är turbon vars packning som är dålig och därmed tar in olja. Tror ni detta kan vara en korrekt analys? Jag har lästa att BMW har tagit detta på goodwill i USA och där byt ut hela turbon utan kostnad. Vet ni om BMW även gör så i Sverige? | |
|
Ryker det blått eller vitt? Försvinner någon vätska? Olja eller kylarvatten? Får inte länken att funka. Har inte hört någon som bytt turbo på den motorn. Det är vinter. Det ryker när det är kallt. Vattenånga. Bara nöjig ? |
|
| Det där ser inte ut att vara några konstigheter. Kallstart, kall väderlek, kondens. Kör och var glad. | |
|
Ok ser inget konstigt på filmen. Så ser det nog ut när alla bilar kallstartar om det inte är en Tesla :-) Därimot har dom större motorerna haft problem. Alltså 550i kring 2011. Där byter dom typ allt på garanti i usa men europa lämna dom utan åtgärd. Finns endel trådar om det. |
|
| Hej,tyckte inte heller att det såg konstigt ut. Men om det skulle vara problem,skulle det inte komma några felkoder och varna? | |
|
Jo vist ryker det mycket, men det kan nog vara normalt. Man får tänka på att bilen laddar på en riktigt fet bränsleblandning när den kallstartar. Kolla felkoder Kolla att den inte drar onormalt mycket olja Kolla att den inte drar kylarvätska Förmodligen är allt ok /DJ |
|
|
Tack för alla svar! Anledningen till att jag reagerat är att bilen täcks i rök då jag tex stannar till vid skolan för att släppa av barnen. Det är så pass mycket rök att jag ogärna låter bilen stå på tomgång då det känns lite olustigt med all rök. Det finns inga felkoder eller tendenser att den drar onormalt med olja eller kylarvätska. Så det är alltså ingen som tror att det kan vara oljeläckage in i turbon? Det var tydligen ett problem på N54. Är alltså den nya designen inte drabbad av detta fel? Hur tar man reda på att allt verkligen är normalt? |
|
| Om det vore olja så hade röken varit blå. Nu är den vit och det indikerar på vatten. Går den mycket korta sträckor eller? | |
| Jo, den går varje dag ganska korta sträckor <10 km. Utöver det kör vi 3-4 ggr/vecka lite längre, dvs 2 x 20-25min på E4 (100-120km/h). | |
|
Mahhbechh Ser at du kör en 335i. Har du samma motor som jag? Om det är så, hur mycker ryker din vid start? |
|
|
motorn n55b30 är min favorit. Verkar relativt befriad från dyra fel. Gillar att det är en turbo från borgwarner. Dom har väldigt bra rykte inom Automotive. Länk Körde till 13k mil i 535 utan minsta fel. Drog inte ens någon olja. Köpte 135i med samma motorgeneration. Livslång kärlek :-) |
|
| Vid kall väderlek så ryker det en hel del, speciellt jämfört mot om somrarna. Din bil är inte onormal på något sätt. Ta ut den på en rejäl tur, mer än 20min på E4 för att ånga ur all kondens ur ljuddämpare och annat. Det skadar aldrig. | |
|
ok tack! Låter som jag får leva med röken under vintermånaderna. |
|
| Installera motorvärmare. Kanske hjälper lite mot röken. | |
|
Om ljud och bild är synkroniserade på filmen tar det 8 sekunder från start till första vita röken kommer. Kan vara en indikation på att det finns vatten någonstans som måste börja koka. (Annars har du kanske eldat med torr halm, det brukar ge vit rök, i alla fall i Vatikanen vid val av ny påve!) |
|
| Möjligen att det sker förbränning på 6 olika ställen :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.