AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.925

520d 2012 15000 mil tar 1dl olja per mil

Sida 1 av 2
Efter att ha pratar med en kompis som meckat mycket, rekommenderade han stt ställa frågan här.

BMW 520d
2012
15100 mil

Avgaskylaren pajade på E4. Märke att gasen hängde sig och motorn tokvarvade. När varvtalet gick upp till ca 6000 varv drog jag av motorn. Drog sedan på för att ta mig av vägen. Då rykte det och det blev hål osv i plasten in till avgaskylaren.

In med den på BMW. Dom fixade den för 28.000.

När jag körde hem från verkstan tyckte jag att det luktade surdisel. Ni vet som gamla mersor luktade på 70-talet. Tänkte det var inbillning.

Men sen lös oljelampan efter några mil. Ops. Hällde på hela 4 liter. Tänkte att jag bara glömt.

Men efter 16 mil har mätaren på oljestickan nu gått från max, till 1/2 nivån.

Så den tar typ 1dl olja per mil.

Efter att man kört i typ 3 min, blir det en lätt lütsendimma efter bilen. Men det avtar.

Det finns ingen tillstymmelse till oljeläckage utanpå motorn. Verkar som att motorn dricker olja. Fast jag beslutade den i fredags, och då gick den igenom. Och den brummar ju på som vanligt.

Så. Tja. Vad kan det vara. In på BMW med den igen för ytterligare 28.000 antar jag?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fyllde du på 4 liter olja???

Motorn rymmer väl typ 5,2 liter eller så.....

Har du kört med så lite olja är det mycket stor risk att motorn har tagit stor permanent skada - tveksamt om det är lönt att reparera en sådan motor.

Vad var orsaken till att motorn tokvarvade?
En dieselmotor kan tokvarva om det läcker in motorolja i cylindrarna - då bränner den motoroljan som läcker in.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
En diesel som "skenar" tex när den bränner motoroljan går ju inte stänga av? De brukar gå tills allt bränsle, i det här fallet motorolja, har förbränts. Motorlagrena brukar ta permanent skada, om inte en kolv tittar ut innan?
Jag hällde på olja så fort lampan lös.

Den tickar på och går fint. Inga missljud. Men den dricker som sagt olja. Efter att den varit inne och blivit lagad.

Jag har kollat expansionskärlet, ingen olja där. Kanske turbon tog skada när jag drog av motorn och den inte fick smörjnkng.

Klurigt klurigt.

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Fyllde du på 4 liter?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Va fasen gjorde BMW undrar jag? Borra hål i motorn? Skulle vara intressant o veta vad dom gjort för 28k?
wi
25
wissel
525 M-01
Turbon slut?
Ella ä motorn körd, fattades de 4 liter olja så lär nått ha gått sönder.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tillbaka till verkstaden säger jag, den motorn är inte färdiglagad. Togs det på någon motorförsäkring eller har du slantat ur egen ficka?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tillbaka till verkstaden, vevhusventen är helt
klart inblandad då det är den vägen oljan tar
när den skenar men då går den inte att stänga
av heller, speciellt inte på en automat.

Mvh Jonas B
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Spjället på insuget som stänger när du stänger av tändningen (för att göra så att bilen skakar mindre) (stannar snabbare) gör väl att den stannar ganska direkt även om den skenar på motorolja?

Det meck-killen var mest förvånad över, var att BMW i Danderyd först fick oss att pröjsa 28.000kr for att byta avgaskylaren, när ju hela motorn rasat. Det var ju lite bortkastat, om man ändå ska skrota bilen.

Jaja. Sånt är livet.
... och jo. Allt ur egen ficka. 15100 mil. Lite för långt för försäkringar. Känns lite surt just nu i hjärtegropen. Men som min dotter sa när jag såg lite ledsen ut: "men pappa, inget av barnen är ju sjuka. Du skulle ha valt en vit bil." :)
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle ta en mycket seriös diskussion med verkstadschefen i Danderyd, detta är bondfångeri av värsta sort! När han sedan inte kommer e med sig så skulle jag kolla med konsumentvägledaren vilka dina alternativ är, men ARN bör vara en.
Du kan ju även maila Michael Luft (biljurist) på Teknikens Värld och se om han har några rekommendationer.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Ja frågan är om nya meken verkligen har rätt. Lätt att säga att allt ska bytas...har svårt att tro på det heller.

Låt bmw danderyd lösa problemet. Du har ju redan pröjsat 28k för att dom ska göra det? Byter dom sedan motor får dom dra av 28k kr där.
Kanske någon form av goodwill finns från bmw. Att dom kan stå för en viss del.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Här kommer ett longshot....

Vår ena bil en, 320 -07...bensin....drog över fyra liter per tusen mil.

Inga synliga oljeläckor.

Visade sig vara ventiltätningarna, och läckaget upphörde då dessa byttes.

Lycka till.

Izzy
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
...andra tillverkare tenderar ju också att drabbas av liknande trubbel.
En starkt bidragande orsak till detta BÖR ju i rimlighetens namn bestå av sk "longlife" motorolja! En Eu5 & 6 Dieselmaskin har ju MYCKET högre avgasprestanda,vilket i sin tur leder till att det ställs avsevärt mycket högre prestandakrav i många aktiva motorkomponenter...

När biltillverkarna inför allt glesare serviceintervaller (av marknadsföringskäl),så blir det 2:a och 3:e ägaren som får ta "smällen".

Den gamla "tumregeln" för Bensinmotorintervall på 1000mil,är sund,då komponenterna har liknande prestandakrav på sig som för c:a 15år sedan.

Däremot: En EU5 & 6 Diesel,behöver faktiskt TÄTARE serviceintervaller för att fungera bra på längre sikt,då de faktisk är känsligare för "intern förorening" viket är ett fakum med Eu5 & 6 kraven.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Beklagar.

En stilla undran om det kunde vara läge att flytta bilen till danviksbil.se Spiros har mekat BMW i 30 år och kanhända spara dig en liten slant, önskar dig lycka till oavsett.

Asken
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Tycker sj att nyare bmws är rena skitet, har just nu sj en 520d manuel från 2011 med nästan 14k mil på mätaren och en trasig växellåda. Jo backen går ej in. alla andra växlar funkar fint. inget som helst lekande med bilen vare sig från mig eller tidigare ägare, ser inte hur heller man kan leka med back växeln. rent utav skitbil kan jag bara säga och ber alla att akta sig från dom här bilarna. bmw solna gav mig ingen alls goodwill. 0% samt en total kostnad av 53tusen för att byta lådan, nej tack.

håll er till gamla bmw där åtminstone skroten är full av delar ifall nått skulle skita sig.

Beklagar till TS, men som min fru sa också, inga sjuka barn iaf;:)
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
WTF...
ännu en manuell 320d-520d låda som "failar" alltså
intressant..
min gamla trasiga låda står i garaget
bytte själv
köpte från ebay.de 8000:- inklusive frakt
inte svårt att byta själv men man måste ha en pelar lyft
Drabbades också av det ökända felet med backväxeln på min f.d. 520d F11 och har en bekant som drabbats av samma sak på en 320d E91.

Verkstaden hade såklart "aldrig" hört talas om något liknande tidigare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.