|
|
|
|---|---|
|
När jag letade Z4 så funderade jag främst på en 3.0a...men eftersom jag gillade skick/ färgkombinationen på min bil så blev det en 2.5a till sist. Har tänkt behålla bilen i några år, och även göra långresor med den. Det första jag håller på med är högfartsstabiliteten, vilket innebär nya fjädrar ( OEM) samt nya dämpare ( bilstein B6)...delarna köpta fr. tyskland för nästan halva priset mot här. Skall med största sannolikhet köpa in ett främre fjäderbensstag för att förstärka infästningen för stötdämparna, samt ev. även styva upp framvagnen ytterligare....sist men inte minst skall jag byta bakdäcken som är relativt nya men runflat... Jag lurar lite på vilka förbättringar man skulle kunna göra på sikt. Har kollat in K&N filter, även i kombination med cold air intake. Finns även de som har kört ram insug....vilket ger effektökning över 100 km/h...mycket hokuspokus runt det hela...och folk som varnar för att LMM kan få spel eller bli smutsig. Annat jag tänker på är att mappa om motorn så att man hamnar på rätt sida om 200hk. Sist men inte minst så funderar jag på hur svårt det är att byta lådan mot en sex-växlad... har kollat forum men det vanlgaste svaret är " köp en bil med 6-växlad"...snarare än svar i stil med " 6-växlade lådan passar utan modifieringar" Izzy | |
|
03a dvs M54? Byt motor till 3.0 i så fall är mitt bästa tips, hellre än att kasta pengar på luftfilter etc. På 3 och 5 serien behövs låda och kardan för ett byte, borde vara samma på Z4 (om den fanns med M54 6vxl). |
|
|
Det blir nog inget innan nästa vinter isåfall... Skall bara få ihop bilen nu till våren. Izzy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.