|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag funderar på att köpa en E90 325 LCI med 3-liters N53 motorn. Bilen är en -09 som rullat strax under 6000 mil. Frågan är om man ska skita i den och satsa på en annan motor istället? Jag har läst väldigt mkt bland annat här om bränslepumpar, tändspolar osv som går sönder, dessutom problem med ryckiga motorer. Orkar inte riktigt med massa sånt skit och speciellt på en bil som rullat så lite, så frågan är då som sagt, ska man akta sig för den motorn eller är allting lite överdrivet? | |
|
Det är en smula överdrivet. De flesta som varnar har aldrig ägt någon utan upprepar bara det som andra skrivit. MEN, problem finns absolut dock brukar de vara åtgärdade vid det här laget. Provkör bilen, går den ryckfritt och fint och inga varningslampor lyser kommer den antagligen att funka ett bra tag till. Jag har haft 2st, båda har funkat utmärkt. ------- //Lövet |
|
|
Jag har den motorn. är ju grymt fin motor, snål för att vara en 3 liters motor. MEN har visst problem med min motor att den inte går rent när den är kall, ryckig gång. Dessutom ingen felkod å då är det tydligen inte så lätt att felsöka enligt alla verkstäder. Läste nånstans på nätet att tändstift håller 2000 mil tändspolar 5000mil insprutare 10000mil har bytt stift å spolar inte så dyrt, men insprutare för ca2800kr st gånger 6... svider satan i lädret. .. Min har gått 9900mil. Nox sensorn som tydligen också går sönder ofta kostar ca 4500kr men den kan man skita i att byta, sparar nån dl/mil så det är inte värt. Annars är det ju en jättefin bil att köra, en riktigt körmaskin som bara slukar mil helst på små kurviga landsvägar. Hoppas jag inte skrämt dej. Mvh Mats |
|
| Stiften håller väl ändå 10000 mil som på dem flesta bmw | |
| Min bil hade gjort av med två nox-givare och en högtryckspump före 6000 mil, dessutom var tändspolarna bytta i nån kampanj. Inte kul om man ska betala själv. Faktiskt så har alla N53 jag känner till i omgivningen fått bytt pump och nox-givare, en del har även fått bytt spridare m.m. Jag kommer inte köpa en N53 igen även om det är en riktigt trevlig motor. | |
|
Farsgubben har haft sin Bmw 523-07 lci n53 sedan ny och det som han har är ett litet återkommande felmeddelande på att nox katten inte alltid är i funktion när den ska...dvs den visar ett "intermittent fel"...ibland fungerar systemet, ibland inte. Något märkligt startproblem har han, reagerar inte på startknappen emellanåt...han har varit inne på Bmw för felsökning men de har inte hittat något fel där..!? Han har inte märkt an något kännbart/hörbart/mätbart ( t.ex högre bränsleförbrukning).. Visst, andra problem har han haft, bl.a defekt dragkroksutfällning(elektriskt utfällbar dragkrok), men motorn går som den ska...enligt honom. Bilen har väl gått nära 10000 mil nu.. Mvh Janne. |
|
|
Har åxå en N53 maskin i min E92, hade en del små hackningar, mest med kall motor, dock inga felkoder. Bytte tändstift men de gav inget, köpte sedan en "265hk" programvara från pj-performance och har inte haft 1 enda knyck sedan dess. Om nu det kan göra någon skillnad är ju högst tveksamt ändå.... mvh jens |
|
|
Får först och främst tacka för alla svar. Det låter ju inte jättelovande ändå, problemet är ju att bilen jag är ute efter börjar bli till åren och snart gäller inte de flesta motorförsäkringar. Det gör ju att man inte är så sugen på att köpa en bil där man med hyfsat stor sannolikhet kan behöva byta ut delar för tiotusentals kronor. Jag är dessutom lite neurotisk av mig när det gäller bilar och jag skulle antagligen konstant lyssna efter ljud, ryck osv osv.. Tror jag skippar N53an.. |
|
|
Köp dig en 320d med N47 motorn så får din neurotiska sida verkligen lida :-). Min gör det dagligen. Lycka till med framtida bilköp! |
|
|
Kanske satsa på en nyare 335 med N55 i stället N54 dras ju tyvärr också med en rad problem |
|
|
Nu förstår jag inte riktigt hur man citerar inlägg på det här forumet så jag skriver bara era användarnamn. Gaspo: Jaså är det så illa med den motorn? :) Hr ju läst lite om kamkedjan på dem men då var det värre än jag trodde. M34ever: Hade ju inte alls varit fel men då blir det lite väl dyrt tyvärr :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.