|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Det är så att mina dämpare fram är kassa, dem har läckt lite olja innan men nu är dem helt förstörda. Jag vill byta dem själv och har bestämt att köpa originala från BMW, ligger på 1.800 sek/styck, i och med att detta är 120d m-sport. Finns det någon här som har byt dämparna innan eller har lite bättre koll och kan ge mig lite tips o tricks, hur hade ni gjort, vilka dämparna hade ni valt, vad byter man i samband med dämparna, vart köper jag bra fjäderspännare osv osv. Tacksam för alla tips. | |
|
Jag har bytt på min 130-06. Köpte Sachs dämpare + genomslagsgummi och damskydd samtidigt. Beställde paret på e-bay. Plockade av de och körde till en verkstad som delade båda och flytta över fjäder osv för 500:- för båda. Inte lönt och stå och pilla med detta själv tycker jag. Skicka lite mejl till verkstäder om de byter om du har egna delar med dig. Jag sa att jag fått med nya stötdämpare när jag köpte bilen...annars undrar de såklart varför de inte får sälja delarna. Lycka till ! |
|
|
Om det är liknande typ av dämpare som på min 325d e91 med M-fjädring, så se till att ha ordentliga fjäderspännare. På en lös dämpare åker stötdämparkolven in några cm och man får trycka ihop fjädern mycket, för att få ihop det. Hade nere mina dämpare och fick och åka till Biltema och köpa en till grövre/rejälare fjäderspännarsats.... men kommer säkert till mer användning i framtiden:) Om jag var dig, så hade jag passat på att byta fjäderbenslagringen samtidigt (förutom det som Pellepirat nämner), om de inte är bytta nyss, när man ändå har nere allting. /Kent |
|
|
Tack för info. Gick och beställde hela reparationskitet(där ingår fjäderbenslagring) på Bendtbil i Halmstad för 1100 sek/st. Undrar dock ska man passa på o byta fjädrarna också, dem har börjat flagna sist jag hissade upp bilen ??? @makeba jag köpte fjäderspännare på Biltema (Länk tror du att dem duger eller ska jag in och byta in dem mot dessa (Länk Tack :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.