|
|
|
|---|---|
|
Fick felkoder avläste 2 ggr på 3 veckor. BMW första ggn och nu besiktningen idag. P0369 ska tydligen visa fel på kamaxelgivarkrets. Frågan är, borde inte bilen gå illa? Tomgången eller slö i acceleration el dylikt? Är de vanligt att de kommer in smuts Och så som göra att man kan få upp felkoden? Tack på förhand Mvh Patrik | |
|
säkert någon som vet detta mer exakt men är det inte givare avgaskam, det brukar inte ge slöhet eller dålig tomgång vad jag minns. FAF |
|
![]() 13.396 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den officiella texten för P0369 från SAE J2012 specifikationen är "Camshaft Position Sensor "B" Circuit Intermittent - Bank 1". Översätter man detta blir detta : "B" refererar i det här fallet till avgassidan och "Bank 1" betyder i det här fallet alla cylindrar (hade det varit en V8 eller V12 så hade det funnits två avgaskamaxlar och där hade man behövt veta vilken bank felkoden gällde). Nej, bilen kommer definitivt inte gå illa (det är ofta vevaxelgivaren som ofta är den mest kritiska - men det finns motorstyrsystem som kan överleva utan denna signalen och använda sig av andra som tex kamaxelgivare). Nej, det behöver inte automatiskt betyda att bilen blir mycket slöare/långsammare i acceleration. Den kommer med största sannolikhet stänga av VANOS för avgaskamaxeln men det ger inte så stor påverkan som om man skulle stänga av VANOS för insugskamaxeln (det kommer man att märka som en slöare/långsammare i acceleration). Att den säger intermittent kan betyda att det är ett glapp någonstans (kontakten till givaren, kontakten till ECU, avskavd kabel någonstans, kabeln är mer eller mindre halvt om halvt av någonstans inuti kablaget någonstans mellan givare och ECU), men kan ju såklart även vara att givaren håller på att gå sönder. |
Du har en M54-motor med MS43-motorstyrsystemet. För just detta motorstyrsystem gäller följande Kamaxelgivaren för insug har följande uppgifter - Identifiering av cylinder banker för bränsleinsprutning - Synkronisering - Backup av varvtalsinformation (utifall vevaxelgivaren skulle sluta fungera) - Kontroll av VANOS för insugskamaxeln Kamaxelgivaren för avgas har bara följande uppgift - Kontroll av VANOS för avgaskamaxeln Om kamaxelgivaren för avgas ger upp så är det endast VANOS för avgas som påverkas (om kamaxelgivaren för insug skulle gå sönder så har det större effekt då den ansvarar för fler saker helt enkelt). |
Nej, det kan inte (kan och kan - det SKA inte) komma in smuts i eller runt dessa givare. Dessa är så kallade Hall-givare och allting är helt inneslutet, tilltäppt och förseglat. Givarna utnyttjar förändringar i magnetfält så givaren är inte i fysisk kontakt med det som rör sig (den ligger en liten bit ovanför). Dessutom om det finns smuts här så har du ett större problem då denna givare sitter i ventilkåpan, där ska bara fin och ren olja finnas. Se skiss nedan, om jag minns rätt så är detalj #5 givaren för avgassidan (och detalj #18 är givaren för insugssidan) Länk |
|
Tack för svar ochvilket fantastiskt utförligt svar!!! Jag är inte på något sätt kunnig inom detta området mer än va jag kan läsa mig till så fick läsa de 2ggr. Såg på en video dock att även jag skulle klara byta nr 18 själv :p Har dock en följd fråga, hade bilen inne på termostat byte i fredags, finns de någon möjlighet att dom kommit åt kablaget på kamaxelgivaren när man bytt termostaten? Alltså ligger de i anslutning till där man ska lossa termostaten? ( Har även felkod p1619 som inte heller fanns 3 veckor sedan men denna spekulerar jag i fall denna dykt upp innan termostat bytet då jag upptäckte att tempen inte kom upp till "kl 12" bara 2 dagar innan själva bytet ) På BMW för 3 veckor sedan visades bilen nämligen inga felkoder. Och hur vet jag om jag har ett större problem som du säger, ifall där finns smuts inne i givaren, dvs kommer jag ha olja någonstans där jag inte borde och i så fall bar? Stort tack ! Mvh Patrik |
|
Sorry, vet inte varför jag pekade ut insugssidan #18 för dig - det är ju avgassidan #5 som är den som du är mest intresserad av (jag har uppdaterat mitt tidigare inlägg). #5 (avgas) vill jag minnas är något enklare att byta än #18 (insug). Vid vilka tillfällen lästes felkod P0369 ut, det avgörs ju om det kan ha ett samband med arbetet på termostaten. Kan du bygga en tidslinje kring händelserna? Liknande detta Idag - 19 dagar = Inga felkoder vid avläsning (hos BMW) Idag - 17 dagar = Felkod xyzw lästes ut (hos ?) och alla felkoder raderades därefter Idag -5 dagar = Termostatbyte verkstad Idag -3 dagar = Felkod xyzw lästes ut (hos ?) och alla felkoder raderades därefter Kan du bekräfta att felkoderna raderas efter att de lästes ut? Annars finns ju risken att man bara ser samma felkod som fanns innan... Nej, glöm det där med smuts. Det var mer om du har extreme oil sludge liknande som videon nedan - men som jag nämnde så om du har detta så har du HELT andra saker att oroa dig över än en liten givare :-) |
|
Jag undrade faktiskt om #18 va rätt när du sa avgas men tänkte att du e mer insatt än jag så att jag kanske missuppfattat :) 21 dagar sedan felsökning på BMW och inga felkoder dök upp. ( gjorde detta enbart för att jag fick chansen och kolla de) . 10 dagarn sedan, märkte att tempen inte gick upp till kl "12" 7 dagar sedan bytte termostat. ( eftersom jag inte tidigare hade några felkoder så lästes inget av vid detta tillfället ) 1 dag sedan: besiktningen läste av felkoder och fick då p0369 och p1619. Besiktningen kunde inte radera felkoder utan bara läsa. Märker som sagt inget udda på bilen, går fint och tempen går upp som den sak. Den sista länken funkar inte hos mig? Mvh Patrik |
|
Nice tidslinje! Det är fullt möjligt att man råkat starta motorn utan just den givaren inkopplat vid termostatbyte, och därmed skapat en felkod. Och när givaren sedan sattes tillbaka är det fullt möjligt att motorstyrsystemet känner av att sensorn verkar fungera just nu och faktiskt använder sig av den (och kan vara en alternativ förklaring varför du inte känner någon degradering av motorns effekt). Och motorstyrsystemet har bara känt av att det "glappat" en gång men har ändåså lagrat en felkod om just "intermittent givarproblem". En del teorier och spekulationer, det är ganska svårt att veta exakta beteende för ett motorstyrsystem är ett avancerat och komplicerat inbyggnadssystem. Jag skulle be att få felkoderna raderade och se om de dyker upp igen. Åk till BMW-verkstad som kan läsa ut alla interna BMW-felkoder (Pxxxx-felkoder är endast generiska OBD II-felkoder och är tämligen begränsade och inte särskilt specifika då dessa är universella och måste passa alla märken och fordon). Såhär ser BMW-felkoder ut Länk Länk Länk Få felkoderna på pränt (nöjd dig inte med att en snurrig kundmottagare mumlar något "var nått med nån givare")! Det ska vara utskrivet på papper! Och sedan be dem radera felkoderna naturligtvis. P16xx - felkoderna är tillverkarspecifika (dvs det är fritt upp till tillverkaren att specificera vad de ska betyda). P16xx-felkoderna ligger inom området "Manufacturer Controlled Computer and Auxiliary Outputs". Jodå, sista länken fungerar - en helt vanlig länk till Tuben! Vad, har du lagt in en Tub-spärr !?! :-) |
|
Ännu en gång sjukt utförligt! Undrar också som du säger att man startat utan att ha allt på plats. Ska se om en bekant kan radera, starta upp och köra för att läsa av igen. Dyker samma felkoder upp så får jag bege mig till BMW. Inte direkt billigt att göra de så testar alternativ 1 först och se om de försvinner. Förstår att de blir en del spekulationer tills att man uteslutit men låter samtidigt logiskt. Ska ha in minne att få dom på papper! Stort tack för allt hjälp och utförligt info! Länken funkar inte på mobilen :p Ha de bäst! Mvh Patrik |
|
Full förståelse för det, låter enkelt att bara säga "spring iväg och läs av felkoder" men om man inte har alla pryttlar själv så blir det ju 800 SEK varje gång och det är liksom inte hållbart i längden. Angående P1619, den verkar vara termostatrelaterat (har endast googlat lite snabbt på detta så ta det lite med en nypa salt). Men det låter rimligt - du fick uppenbarligen något typ av termostatrelaterat fel och motorstyrsystemet satte garanterat en felkod för detta. Verkstaden läste eller raderade med största sannolikhet inte av några felkoder, så P1619 är med största sannolikhet en gammal inaktuell felkod som bara ligger där och dräller. |
|
Aa precis, tror också att dom ev. inte gjort något åt felkoderna. Ska ringa och kolla bara för att. Förresten, hade en fråga tidigare om detta men ingen verkade ha något svar. Off topic nu men du kanske har någon aning. När acn är på, kommer endast kall luft från utblåset som är riktade mot en s.k. Inte från utblåset vid rutan? Känner av svag svag luft som är lite varm när jag stoppar fingrarna där. Och även om jag enbart tryckt pilen upp så blåser de aldrig riktigt kall luft från utblåset vid rutan som de gör från utblåset mot en? Någon du kan bekräfta? Har googlat en del och någon skrev i ett amerikansk forum att han trodde de skulle vara så? |
|
Har kollat i en instruktionsbok till en E39 och även kollat i instruktionsboken till min E87 120i och de visar de olika luftflödena men de nämner inget om någon begränsning att ingen kyld luft kan komma via fönsterutblåsen. Jag tror att det ska kunna komma kall luft via fönsterutblåsen. Nu är min strykjärnsgokart (E87 120i) avställd för vintern så det är först till våren/sommaren som jag kan testa på min! Kanske någon annan med en E39 kan prova? |
|
Alright tack, har ställt frågan men inget svar ännu. De e de 4 utblåsen mot en som blåser kallt. De är bara just den vi där vindrutan som gör mig fundersam. Du ska ha ett stort tack ifall för utförliga och vettiga svar! |
|
@Hyde82 : Hur gick det med felkoden P0369? Valde du att byta sensorn för avgaskamaxeln? Försvann felkoden P0369 då? |
|
sorry sent svar, såg de först nu! Läste av felkoder på bmw istället och där va inget. Misstänker att besiktninges verktyg läser av allt möjligt skit som även inte det fel på. Har nyligen bytt avgaskamaxelsgivaren, men detta felet fick jag också nyligen så misstänker att felkoderna ovan var inget att bry sig om mvh Patrik |
|
Helt rätt (och som jag varnade lite för) - det kan vara gamla skräpkoder liggandes eller kanske bara felkoder som sattes när man felsökte eller gjorde en reparation. Vad jag lärt mig under alla år efter att ha pratat med gemene man är att majoriteten tror att en felkodsläsare är en felkodsläsare. Finns bara en. Du köper en felkodsläsare och det är allt vad det finns kring det. Med all rätta! För att kunna förstå den djungeln måste du mer eller mindre utveckla felkodsläsare själv. Jag skulle nog vilja jämföra felkodsläsare med ostar. Vissa är väldigt speciella, vissa är generiska, vissa passar bara till vissa saker osv osv osv... Finns lika många varianter av felkodsläsare som det finns ostar... Normalt sett finns miltal när felkoden sattes (som BMW-specifica felkodsläsare kan se), men den infon får man ofta inte som kund. Det är mer "fanns felkod" eller "fanns inte felkod". Antagligen för att 99.5% av kunderna struntar fullständigt i vilket, de vill bara ha bilen fixad så fort som möjligt och så billigt som möjligt. Jag kan skriva uppsatser om felsökningsstrategier och kunders beteende samt verkstäderns beteenden mot kunder - men jag vill nog inte det just nu... Kort och gott, misstänker man en falsk felkod så kollar man och sparar undan all info (freeze frames, vid vilket miltal den sattes etc etc etc), raderar alla felkoder och kollar sedan om den återkommer. Så jag tror du har gjort helt rätt! Håll helt enkelt koll på om samma felkod kommer tillbaka, om så ja då tar det problemet då. |
|
Strålande slutsats! jag håller koll! Du har ingen aning om de jag posta igår, ang. elektrisk fläkt efter kylaren, verkar finnas 2 sorter, en stor och en mindre. Jag har den mindre, Undrade om fästen, skruvhål är desamma? mvh Patrik |
|
Tyvärr, ingen större erfarenhet av E39 i allmänhet. Vet att det gäller att hålla tungan rätt i mun, för jag har gjort liknande manövers till min E34 535i och nu senast till min E87 120i och det finns en uppsjö av olika varianter och lösningar. Så ibland går det åt en hel del research samt undersökning och mätning från andra fordon för att veta vad som gäller. Kan se om jag hittar något uppenbart (men är rädd att det nog blir mer frågar än svar).... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.