|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en E91 320D 2008 som ger felkod att batteriet är svagt, åkt mycket kortkörningar med fläkt, sätesvärme och rutvärme på högsta i ett gäng minusgrader. Så tänkte ge mig på att ladda batteriet i bilen, då vänder jag mig till er med följande frågor. Kan man köra med vilken laddare som helst? Läste någonstans att det var lite speciellt om man hade start/stop funktion? Kan man ladda batteriet när det sitter kvar i bilen? Tacksam för svar! :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Anslut laddaren på hjälpstarts uttagen under huven. Du kan använde vilken laddare som helst i princip. Man hänger ju alltid på en kraftig laddare när man kör diagnos tex och aldrig brytt mig om det är start/stop funktion. En intelligent laddare typ Ctek är ju att föredra för gemeneman och ladda bilen i minst 24 timmer var 14 dag är att rekommdera för "kortkörare" vilket kallas ogynsamm körprofil på BMWspråk :) Det kan ju även vara så att du har originalbatteri sedan 2008 i bilen då är det bara att byta mot en nytt, bäst före datum är passerat. Normal livslängd är ca 5 år om man inte sköter batteriet väldigt noga med regelbunden underhållsladdning ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso och tack för svaret! Det finns en pluspol men minus vet jag inte om jag hittat under huven så vet inte riktigt var jag ska kroka fast den? Ska kolla på batteriet om jag hittar något bäst före datum. Håller det laddningen alldeles för kort blir det ett byte i sånna fall. Mvh Henning |
|
| Finns mutter uppe på fjäderbenstornet. Kläm fast där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.