AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
696

Avgasvärden gränsfall.

Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Bmw 316 compact (M43)

Snart dags för besiktningen, förra året var det på håret att den gick igenom.

HC:98
Lambda: 1.03
CO:0.1
CO2500:0.3

Bilen var nyservad innan besiktning. Stift filter och olja. (NGK BKR6EK) dock bör nämnas att bilen inte körs så mycket.

Jag är extremt okunnig vad gäller emissionsrelaterade fel. Den informationen jag har är ju att mätningen visar på mager blandning och oförbränt bränsle (bilen drar inga stora mängder olja)

Det jag tänkt kolla upp är
* Läckage på insugssidan.
* Spridare (Kolla stiften?)

Tändmissar kunde ju visserligen tala för det höga HC-värdet, men borde det inte resultera i ett lågt lambdavärde?

Kanske har vi någon här som har haft liknande värden som vill komma med lite förslag på vad jag börjar leta?

För övrigt har bilen haft perfekta värden sen den var ny.

Jag förstår att en fyrgasmätning skulle vara av intresse, men tänkte undersöka lite först.

Har även Carsoft och en Icarsoft i910 om det är något värde som kan vara intressant att kika på.

Tack på förhand.

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Var bilen ordentligt varmkörd när avgaserna mättes?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Körs bilen bara kortkörningar och även sällan, kan katalysatorerna slagga igen.

Gör en ordentlig långkörning med en del fullgasningar till rödstreckat i varvräknaren (när motorn är varmkörd), så rensar du dem genom högre avgasflöde och varmare temperatur på avgaserna så att katalysatorerna kommer upp i temperatur.

Har du misständningar får du garanterat höga HC-värden, så om du har sådana bör du åtgärda det problemet först...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Varm körd motor som redan nämnts ? Byt olja innan besitkning eftersom du kör korta sträckor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.