|
|
|
|---|---|
|
Hej, På min E46 316till lyser Eml-lampan men slocknar när jag kommer över 90km/h. Bilen fungerar alldeles utmärkt, får ibland kirra en stund innan den startar. Någon som har en teori om vad felet kan vara? Mvh Tony | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Med EML menar du gula "motorlampan" eller? Den är inte hastighetsberoende. När systemet detekterar ett fel (även ett litet) ett flertal gånger i rad, då sätter den lampan. Det krävs ett flertal körscykler där datorn inte längre får samma felvärde, för den att vara nöjd, och därmed släcka lampan. Jag hade själv luftläckage på insugssidan på en E46 316ti (mycket svårt att hitta i mitt fall) och när det väl var åtgärdat så körde jag tur o retur till jobbet med bilen i tre dagar, då släcktes lampan och kom sedan inte igen. D.v.s datorn var "nöjd" med de nya lägre värdena. Jag skulle säga såhär, det är nära nog omöjligt att veta var du ska börja felsöka utan att först ha fått en diagnos, d.v.s låtit läsa ur eventuella felkoder. För även om lampan tänts, och släckts, så finns koderna kvar lagrade i felminnet som skuggkoder. Gör en diagnos först. /Anders |
|
Det är inte motorlampan som lyser. Utan det står EML med gula bokstäver. Ska testa med en diagnos. |
|
|
Som sagt: felkodsläsning är första steget och efter felkoder är utlästa - radera dem (för att se om samma koder kommer tillbaka). Därefter har du något att utgå från. Tjuvluft är en trolig orsak som kan trigga lampan/sätta felkod, så du kan börja med en kontroll av insugsgummibälgarna - kolla noga och känn/kläm i alla skarvar/veck efter sprickor/hål. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.