|
|
|
|---|---|
|
Kan någon som vet förklara för mig hur det funkar, Har sett en liknande tråd men blir inte klokare. Jag har en 525d 2011 vattentempätare saknas men oljetemp finns instället MEN följer jag vattentempen via Carley eller via Hidden meny så tycker jag eller upplever att oljetempmätaren följer vattentempen hur kommer det sig? Tex:Jag har OWL slangvärmare monterat och efter ca 2 timmars drift med värmaren når vattentempen ca 63grader och då visar även oljetempmäatern (Nålen)ca 63 grader, Är det pga varma vattnet värmer även oljen så pass mycket? eller är detn ågon kombination som inget vet. Under motorvägsfart kan mätaren pendla mellan 80-100grader även vatten tempen pendlar lite mellan 87-92 grader beroende på fart osv Obs har bytt termsotat gör alltid det när jag monterar slangvärmare så ingen knasig termostat. Hur ser era diesel F10/11 ut ? Upplever ni samma sak med pendlande mätare? | |
|
Ingen pendlande mätare, men oljetemp kan variera betydligt kraftigare och snabbare än vattentempen, så nålen är säkert "dämpad" på bilen. Att oljetempen har ungefär samma temp som kylarvattnet efter att ha använt slangvärmare är naturligt - slangvärmaren värmer kylarvätskan som värmer blocket som värmer oljan. |
|
| Okey tack för din input men vart står din mätare när motorn är driftvarm? | |
| På en överladdad motor särskilt diesel hamnar ju mer värme i oljan också, och det finns även en värmeväxlare mellan olja och kylvätska, så alltför konstigt är det ju inte. | |
| Tack svaret marin. | |
| Kl 12. | |
|
Min pendlar mellan kl 11:57-12 fett irriterande följer jag jag olje tempen ligger den på 80-83 grader medans mätaren visar som sagt strax innan kl12 eller lite mindre. Finns det termostat till olje kylningen ? |
|
|
Godmorgon Jag är nu helt övertygat om att så kallade "oljemätare" inte är endast olje mätare, nu har jag mer eller mindre blivit besatt och följer olja och vatten tempen konstant. Exempel 1: Motorn uppvärm med slangvärmare ca 2 timmat vatten temp 63 kollat med obd olje temp 40,20 kollat med obd men 60-63 enligt mätaren. Exempel 2 : 1,20 min drift med slangvärmare vatten 47 grader kollat med obd och olje temp 20,10 grader kollat med obd. Nu står även mätaren under 50 det vill säga tempen har har ännu inte gått upp. Så fort vattentempen stiger upp mer än 55-60 börjar det synas på mätaren och rör sig uppåt 100/ kl12 . När Kylvattnet når 70grader når oljan 50 grader så men andra ord borde mätaren ligga vid 50 grader inte 70 som vattnet. När bilen är driftvarm det vill säga 88-95 grader ligger mätren också där om kring, pendlar mellan kl 11:55-12.00 då ligger oljan kring 79-82 OM NU det är en olje mätare varför ligger inte mätaren där och istället nästan vid kl12? tycker att det är sjukt missvisande och det stör mig det lite som e39an när vattnet når ca 75 grader då är nålen redan vid 12.. Slutsats oljemätaren enligt mig stämmer inte eller så är det vatten och olje temp samtidigt.. Jag kan knappast vara den enda som har undrat detta, jsn: Kan du vänligen testa och se hur din bil beter sig? eller någon annan. tacksam för återkoppling. mvh |
|
| HärLänk tar man upp samma sak men pratar inte siffror jag är nog inte ensam att ha mätaren strax vänster om mitten.. Men frågan kvarstår, varför står den inte rätt? | |
|
Finns en tråd här på AP som avhandlar detta. Det talades mycket om div termostater både för temperatur på kylslingan till motor samt om termostat till slingan för EGR-kylning som kan vara dags att byta. // Jonas |
|
| Finns ingen EGR termostat att byta F10 vad jag vet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.