AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.140

Dålig värme E46

jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Tjena, jag har en konstigt problem med min värme i kupén. Bilen ifråga är en 325 touring -01 manuell med ACC.

Värmen fungerade bra tills förra veckan då det inte kom någon värme alls. Jag har luftat och luftat med bilen upphissad i fronten och motorn igång, varvat lite ibland och fyllt på ny kylarvätska när det behövs. Då har det kommit värme i kupén men efter en stunds körning på vägen så försvinner värmen antingen helt eller så kommer de lite värme när man varvar motorn ganska mycket. Jag har ersatt värmeventilen med ett rör men blir ingen skillnad.
Igår var jag ute å körde och ingen värme kom, jag kände på slangen som går ut ifrån värmepaketet och den var kall, medans ingående slang var varm. Jag skruvade ur luftningsskruven på expansionskärlet, fyllde på lite mer kylarvatten samtidigt och det blev grym värme i bilen. Skit bra värme även på tomgång och full fläkt. Men efter en stunds körning så försvann all värme och slangen ut ifrån värmepaketet är kall igen.

Vad kan det vara för fel? Öppnar jag kylarlocket och varvar sprutar det ut vatten så vattenpumpen lär väl fungera som den ska, och motorn håller tempen fint. Det känns konstigt eftersom värmen bara försvinner helt plötsligt och slangen från värmepaketet blir kall även om det va grym värme 5 sekunder innan. Kan det vara stopp eller luft i värmepaketet trotts att jag luftat flera gånger och det kommer värme ibland?
Låter som du ska byta vattenpumpen, vanligt fel brukar vara slut runt 15-18 tusen mil.
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Ja de kanske kan vara vattenpumpen som håller på att ge sig. Bilen har gått 35000 mil men jag vet inte när den vart bytt senast.

Idag har jag spolat igenom värmepaketet med vattenslangen och det rann igenom fint. Monterade alla kylarslangar igen och fyllde på glykol och hade bilen på tomgång i ca 15 min men varken slangen till eller från värmepaketet blev varm. När jag började köra sen så kom det jätte bra värme med en gång och värmen höll sig jättebra i ungefär en mil, sen kom det mindre å mindre värme och nu kommer det bara värme när jag varvar motorn. Nästa gång jag startar bilen kommer det garanterat inte komma någon värme överhuvudtaget.

Låter det som vattenpumpen? Varför skulle värmen försvinna helt plötsligt efter en mils körning, och sen komma tillbaka när jag spolar igenom värmepaketet med vatten, eller ibland när jag luftar systemet?
Min var precis lika dan, efter byte så var allt normalt igen, pumpen är inte dyr kolla Mr auto
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter helt klart som det kan vara impellern som lossnat från axeln i vattenpumpen - vanligt fel och ger de symptomen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Har bytt vattenpumpen nu utan resultat :( kan det vara termostaten som spökar?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Gå in och läs inlägg "Dålig värme 328 e46 2000" ligger här på 3-serie 18.12.2016
Kan vara lite tips du hittar där!

Kan vara termostat, igensatt system, luft i systemet.

Lycka till!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk till ovan nämnd tråd.
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Han verkar inte ha löst problemet i den tråden, och jag verkar ha samma problem, att det är värme en stund och sen försvinner den.
Har tagit ur min termostat nu men nu går motorn inte upp i temp överhuvud taget och ingen värme kommer, men skall montera i en ny termostat imorgon och lufta systemet på det viset som nämns i tråden.

När man har värmen inställd på 32 grader och luften inställd så att det ska blåsa ut ur panelmunstyckena ovanför stereon så blåser det ganska lite och kallt. Men ibland när man varvar motorn och det kommer värme så börjar det också blåsa mer. Även när man har fläkten på maxfart. Kan detta ha nåt med orsaken till felet att göra? Eller brukar det vara så?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nu när du säger att der blåser mer ju mer du gasar så kan även värmefläktmotstånd vara inblandat i problemet. Värt att ha iåtanke ifall termostatbyte inte hjälper.
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Ja, eller det blåser mer när det kommer värme. Å värmen kommer oftast när man varvar. Men jag hade bra med värme även på tomgång ett tag efter att jag bytt vattenpump och då blåste det ju bra. Men så fort värmen försvinner så blåser det mindre, men det verkar som om att fläkten går i samma hastighet ändå.
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Nu har jag även bytt termostaten. Gjorde som i den länkade tråden när jag fyllde på och lufta systemet. Hade lite ljummen värme på tomgång och när jag varvade upp till 1500 varv så kom bra värme med en gång. Stod på tomgång ganska länge och det var bra med värme. Men när jag körde hem sen så försvann värmen efter någon kilometers körning. Börjar bli ganska less på dehär, speciellt nu när det är minusgrader ute
Ro
8
Roax
328i E46 -99
Jag skulle säga spola paketet igen, jag fick göra det tre gånger innan problemet försvann för gott.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.