AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.784

Var köpa packboxar växellåda

Hej

Jag har haft ett haveri med växellådan på min bmw (320d) -2012

Synkringarna hade gått av och jag har köpt nya.

Men jag har även läckage på en av packboxarna så det droppar ut lite olja ur lådan.

Så frågan är var får jag tag på nya?, bmw i Sverige säljer ju inga reservdelar till växellådor.

Lådan heter GS6-45DZ

Alla tips uppskattas
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag köper lager, O-ringar och packboxar hos Momentum i Gbg och hittills har jag aldrig stött på en situation som dom inte kan lösa.

Oavsett vart du bor i Sverige har du nog ett "Momentum" i närheten eftersom jag antar att det dom lever på är den lokala industrins behov av reservdelar

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@_Henke_L : Har du faktiskt frågat din närmaste BMW-återförsäljare om detta? Och de sa att de inte säljer detta till dig?

Ingående packbox är troligtvis 40x70x9 med artikelnummer 23 11 8 609 207
Utgående packbox är troligtvis 50x62x9 med artikelnummer 23 11 8 609 228
Växelförarpackboxen är troligtvis 15x21x5 med artikelnummer 23 11 8 609 224
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Jag knappade in en E90 LCI 320d 2012 (prod. 2011/12) med manuell låda och fick fram ovanstående....

Så kolla med BMW!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack så mycket för hjälpen!

Skönt med ett forum med så många kunniga människor.

Jag provar mig på en fråga till

Jag såg även att synkringen till 6ans växel hade spruckit lite så den är nog lika bra att byta när lådan endå är i delar.

Var kan man tänkas köpa en sådan snabbt och smidigt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu blev det värre...

Jag skulle prova växellådsrenoveringsföretag, då de har kontakt med företag som har dessa reservdelar (väldigt sällan det säljs till privatpersoner då marknaden för det är minimal till non-existent).
LBM Auto Parts Länk
STM Länk
STS Länk

Detta är ju komponenter som är lämpliga att även snoka runt i Europa efter.

Det kan säkert finnas på eBay, som tex One Stop Gearbox Shop Länk (fast har ingen kunskap om vad de exakt har eller vilken kvalitet det är).

Vänta nu, i ditt första inlägg sa du att "Synkringarna hade gått av och jag har köpt nya".

Var köpte du dessa? Kan du inte köpa 6ans synkring från samma ställe?

Ja, hur gick det med packboxarna förresten? Var köpte du dessa i slutänden?
Det var ett väldigt strul med att få fram synkringarna.
Fick vänta över en månad på att få dom så jag vill helst försöka hitta dom på något annat ställe så jag slipper vänta i onödan.

Jag har beställt packboxarna och dom är påväg : )
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, förstår. Ja, att som privatperson få snabba leveranser på synkringar är nog svårt - det är ju inte att bara pinna in på Biltema eller Mekonomen och köpa ett 6-pack :-) Och just dessa detaljer säljer ju inte ens BMW.

Men för oss andra som kan behöva synkringar - var köpte du dessa ifrån första gången?

Men jo, fast varifrån köpte du packboxarna? :-) Det var ju själva kärnan i hela den här tråden :-) Köpte hos BMW?

Men vem sa till dig att man inte kunde köpa hos BMW? Vilken BMW-återförsäljare sa det till dig?

BTW, lite imponerad att själv skruva isär en såpass ny växellåda - det brukar krävas både det ena och det andra specialverktyget samt press stor nog för att få dit delar av växellådor in i. Och för nyare växellådor är det svårare och svårare att få tag i sprängskissar (för äldre är det lättare).
Haha...nä jag gick nte lös på växellådan på eget bevåg med en skiftnyckel : )

Jag har en kompis som är fd mekaniker och jobbar på fritiden med racingbilar så det blev han som tog isär lådan.

Han beställde synkringarna till backen från i firma i england, vet inte vilken men kan kolla upp det.

Dom hade tyvärr inga packboxar och det var så mycket strul med dom så vill helst undvika att handla där igen när vi upptäckte att synkringen till 6an var skadad.

Jag var in på bmw i luleå för dagnos när jag inte fick i backen och då sa killen på verkstaden att dom varken säljer delar eller lagar lådor

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha :-) Ändåså inte alla som kan ge sig på en modern växellåda.

Ja, om du kan så kolla upp var ni beställde så vorde det intressant - alltid bra att veta något ställe iallafall där man kan köpa vid behov (för tyvärr så vet jag faktiskt inget ställe som jag vet med säkerhet man kan köpa dessa delar - bara gissningar).

Aha, det är inte helt ovanligt att BMW-återförsäljarna inte har full koll. Vi har exempelvis ett exempel här på forumet där två olika BMW-återförsäljare har sagt till kund att BMW använder sig av gel-batteriet i vissa av sina modeller (vilket är helt felaktigt - däremot använder sig många modeller sig av AGM-batterier).

Han hade dock delvis rätt - de säljer inte några interna delar (eller reparerar lådor). Men just packboxarna säljer de faktiskt och har dessa i sitt reservdelssystem, så de är inga problem att köpa.

Blev det att du köpte packboxarna från BMW Luleå ändåså?

Mycket tråkigt att höra att en växellåda på en -12 klappar ihop! :-( Måste ju ha varit materialfel/tillverkningsfel på några av komponenterna. Vad har BMW för garanti, är det 3 år bara? Men maskinskada från försäkringsbolaget måste väl täcka detta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@_Henke_L : Blev det att du köpte packboxarna från BMW Luleå ändåså?

Mycket tråkigt att höra att en växellåda på en -12 klappar ihop! :-( Måste ju ha varit materialfel/tillverkningsfel på några av komponenterna. Vad har BMW för garanti, är det 3 år bara? Men maskinskada från försäkringsbolaget måste väl täcka detta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@_Henke_L:
Från vilken firma i England beställde du synkringar?
Vad blev det till slut att du köpte packboxar till växellådan?

Det verkar inte vara helt ovanligt att synkringarna spricker, så det är nog flera som är intresserade av det där!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.