|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hade tomt batteri nu i kylan( 523:an)och laddade upp det med ctek laddare(5,0 Mxs), fungerade sedan och det var relativt snabbladdat till fulladdat( tog bara några timmar, i recondläge på cteken).. Grejen är att jag inte bytt batteri på denna vagn sedan jag införskaffade denna i juli 2007..dvs det var föregående ägaren(min far) som bytte batteriet just innan jag köpte den( något år innan jag köpte bilen). Nu fungerar det att starta bilen hur bra som helst, inga problem alls...batteritypen jag har är ett vanligt blybatteri med flytande elektrolyt, 80ah och 640cca. Bmw originalbatteri. Men nu vet jag att många byter batteri redan efter 3-4 år och som redan skrivits så har mitt batteri varit med i ca 10 år, vilket iofs föranleder batteribyte...men jag är ju lite sugen på att köra vidare och se hur länge det verkligen går att köra med ett så gammalt batteri, jag har skött om batteriet med bl.a ett par recondlägesladdningar på ctek laddaren och även laddat det på vanligt sätt några ggr under min ägandetid.. Visst, det bästa är antagligen att byta batteri nu ,men tror ni på ctek laddarens förmåga att "återuppliva" ett lite trött batteri( dvs att recondläges funktionen på cteken är ett bra sätt att överleva åtminstone denna vinter med ett fungerande batteri)? Hur skulle ni göra, bara lite nyfiken :) Min körprofil med denna bil är ungefär så att den körs ca 20 min åt ena hållet och samma visa senare hemåt, med emellanåt en del stopp för olika typer av ärenden, en del långkörningar blir det också under året. Bilen är en av få med så lite extrautrustning som kördes av bandet under sena 1996,har t.ex ingen ac!! Jag vet såklart att för att få 100% säkerhet i startkapacitet så bör jag byta batteri, men jag frågar ändå:) Tror ni på ctekens manual , där det står att recondläget "fixar" att återuppliva ett urladdat batteri så att funktionen återställs i ytterligare en tid, typ över vintern ? Mvh Janne. | |
|
Hur snabbt kan du få tillgång till ett nytt batteri och hur stort är behovet av att ha bilen 100% tillgänglig med kort/inget varsel? Om du kan välja alternativ transportsätt om/när batteriet ger upp, i väntan på att ersätta batteriet, skulle jag köra vidare tills det ger upp helt. Förutom stödladdning/rekondladdning är det också viktigt att kolla så elektrolytnivån är korrekt - många så kallade "underhållsfria" batterier går att öppna genom att man bara lossar klisterlappen som sitter över locken...de flesta Exide/Tudor-batterierna är sådana, men även många Varta-batterier mfl. Om du kan öppna locken till elektrolyten, kan du enkelt mäta elektrolytens densitet i de olika cellerna och då får man dels se hur "medel-skicket" i cellerna är och kanske främst om det är någon cell som avviker (kan gå att utjämningsladda genom laddning som får fortgå under flera dygn) samt se om det är grumligt i någon cell (=mycket slitet batter=kort livslängd kvar). Om du måste ha tillgång till bilen "alltid", skulle jag byta bateriet i förebyggande syfte, alternativt ha ett friskt batteri lätt tillgängligt för snabbt byte om/när batteriet ger upp i bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, har faktiskt ett extra batteri i garaget iofs, sedan så är det inte jätteakut med tillgängligheten heller...jag har ju 520 vagnen att luta mig emot när det kniper :) M5 är också alltid redo, men den vill jag helst inte låna ut hur som helst( det är frugan som mest kör 523:an för tillfället). Ooppss...hoppas inte hon läser detta ;) Batteriet har ett "öga" som visar att det är ok nu i alla fall.. Som sagt, det vore intressant att se hur länge ett batteri kan hålla i "bästa av världar".. 10 år är ju otroligt bra egentligen..så visst, byte är ju absolut inte fel, men i mitt fall inte helt nödvändigt('kan ändras beroende på vad frun tycker om tillgängligheten :)) Tror inte det går att kontrollera elektrolyt nivån på Bmw's "originalbatteri", men jag har inte bilen här just nu för den kollen.. Borde iofs gå att fylla på med destillerat vatten, det enda jag såg när jag snabbkollade tidigare var "ögat"... Mvh Janne. |
|
|
Problemet med "ögat" är att det endast visar statusen för just den cell det sitter i - det finns ju fem till.... I Hyndan (Santa fe:n) sitter fortfarande org.batteriet från 2003 och fungerar som det skall fortfarande (förseglat batteri som inte går att öppna). Nu har den bilen iofs bara rullat 13.000 mil men är ändå nästan 13 år gammalt. I E46:an satt org.batteriet i typ 12-13 år/+30.000 mil om jag minns rätt, innan jag bytte det i förebyggande syfte. Jag brukar stödladda några gånger per år och även kontrollera/justera elektrolytnivån i de batterier som går att öppna (har fått ta loss klisterlappen över locken på en del batterier iofs - men det är enkelt!). Så om man bara sköter om batterierna lite, kan de hålla länge! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...kanske skall tillägga att jag har ett fräscht fulladdat batteri i garaget som jag kan byta med till i Hyndan om det skulle behövas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jaha..kollat nu, tyvärr är batteriet förseglat. Får se om jag gör ett byte av batteri eller väntar och ser.. Blir det samma sak en gång till så byter jag batteri och kontrollerar mera exakt vad generatorn levererar.. Mvh Janne. |
|
|
Vilket fabrikat är det på batteriet? Är det Tudor/Exide, brukar det vara en stor klisterlapp över toppen. Under klisterlappen brukar det sedan vara två avlånga lock som vardera täcker tre celler - bara att lyfta upp locken rakt upp försiktigt med en mejsel eller liknande i kortändan - de är inte limmade utan det är tre "proppar" som sitter fast på undersidan av locken och varje propp tätar en cell som en kork. Varta-batteriet som satt originalmonterat i E46:an hade vanliga runda skruvkorkar under klisterlappen - man såg och kände att det var vanliga proppar under klisterlappen. Ett Tudorbatteri som varit originalmonterat i en Nissan/Renault var dock limmat i locket, likaså ett Yuasa-batteri. Så de har inte gått att öppna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vill bara inflika att jag just bytte batteri på min E39 -01, och det var originalbatteriet som satt i. :-) Så det håller uppenbarligen längre än tio år. |
|
| Ja nu kan jag väl ställa min fråga som jag funderat på ett tag. Vad är skillnaden med ett underhållsfritt och ett vanligt? Ska det underhållsfria hålla längre eller | |
|
Länk Kort svar: De flesta batterier till personbilar är nog av typen "underhållsfritt" idag - det innebär att batterierna har en tillsats i elektrolyten som minskar avdunstningen så att man normalt sett inte skall behöva efterfylla dem med dest.vatten under "normala förhållanden" under batteriets livslängd. Men det finns förutsättningar som gör att avdunstningen ändå kan vara så stor att man behöver justera elektrolytnivån i batteriet - gör man det kan livslängden förlängas avsevärt, så det är en bra idé att göra en kontroll/justering ibland om så är möjligt. "Underhållsfria batterier" brukar vara förseglade då man inte räknar med att behöva öppna propparna, men i många fall är det bara ett klistermärke över proppar/lock, som är lätt att ta bort. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Äh...bytte batteriet till ett Banner power bull 100ah, vanligt batteri.. Kontrollerade inte supernoga huruvida det gick att få bort några klisterlappar och efterfylla det gamla( men jag hittade inte några lock när jag kontrollerade tidigare)firman bytte batteriet på plats och jag sa att jag inte ville ha tillbaka det gamla.. Jag fick servicen "gratis" när jag köpte batteriet där.. Visserligen så var inte batteriet i Biltemas prisklass, men jag har iaf läst att någon test visat att Banner var "bäst i test" (60ah batterier.). Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.