|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har letat i forumet och försökt följa de diskussioner som redan finns. Finner inget som riktigt stämmer överens med de problem som uppstår i min kärra. Jag är amatör på detta och har långt ifrån de kunskaper som många utav er har men jag gör mitt bästa :) Jag har för någon månad sedan bytt automatlådan på en erkänt duktig BMW-verkstad och jag är inte riktigt säker på om symtomen som kommer från AC:n hänger ihop med det men kan inte heller riktigt utesluta att de uppstått nånstans i samband med bytet. Nu till problemet: Min bil har helt slutat att öppna upp friskluftsintagen fram i läget AUTO men jag kan styra både fläkt och spjällen manuellt och öppna/fläkta enligt önskemål. Värme/kyla reagerar långsamt eller knappt märkbart ibland. Restvärmaren aktiveras inte heller (Lampan tänds inte heller). När jag sänker tempen till max kommer ingen rejäl kyla (AC lampa lyser grönt). Följande är gjort redan: 1. Bilen är felsökt i dator och det finns inga felkoder på ventilationen. 2. Det var fullt av damm vid sensorn på ac styrenhet. Blåste lite luft för att rena den. 3. Sensor för inre ventilation bakom handskfacket är nyligen bytt. Finns det fler sensorer för inre ventilation? Jag funderar nu på om det är lämpligt att byta AC styrenhet? Det verkar vara lätt att göra själv. Om jag gör det, behövs det någon omkodning (gifta samman enheter) på verkstad efter? Vad är det som felar? | |
|
I en väl fungerande klimatanläggning bör man ha minst följande sensorer: 1. Utetemperatur. Sitter troligen i luftströmmen som sugs in. 2. Kupétemperatur. Sitter vanligtvis i huvudhöjd bakom galler. En för förare och en för passagerare. För fyrzooners tillkommer utterligare två stycken. 3. En sensor som mäter tempen på den utströmmande luften. Behövs för att få systemet stabilt. Klassisk reglerteknik. 4. Någon typ av sensor som mäter solinstålning. Sitter på panel eller. a kspecek där solen värmer. Kan mäta ljus, temperatur eller en kombination av. ögge. Jag vet inte hur det är för just BMW. 5. Sensor för hur varmt kylarvattnet är. Dumt att ha stor fläktfart om det är kallt i kupén och kylarvattnet är kallt. Till detta kan det finnas sensorer för: 1. Fuktighet. För att främja defrosterverkan för att få bort imma. 2. Extra sensor som inte sitter så högt. Ger en indikation på hur kall eller varm paneler och fasta installationer är. Jämför kupésensorn som normalt mäter luftens temperatur. Utifrån alla sensorers signaler styr mjukvara vad som ska hända. Vilka spjäll som ska öppnas, fläktfart och värmeeffekt. (Luften kyls alltid först ned av AC:n innan den värms till lämplig temperatur.) Om någon av dessa sensorer ger en felaktig signal så luras systemet och inga felkoder uppstår. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Din bil har en luftkvalitetssensor som sitter monterat i luftintaget till klimathuset. Skulle denna sensor vara trasig och ange en större mängd luftföroreningar kommer klimatanläggningen stänga friskluftsintaget och enbart köra återcirkulering till dess att luften blivit renare. De flesta moderna premiumbilar, och diverse andra biltillverkare, har denna sensor och funktion. Luftkvalitetssensorn och dess funktion aktiveras genom att trycka på återcirkuleringsknappen på klimatpanelen så att lampan med ett "A" i tänds. |
|
|
AUC sensorn sitter här på E90/91:Länk Har länge tänkt på hur väl fungerande dessa sensorer är. Ligger jag tex bakom en bil som vräker ur sig avgaser. Så kommer denna avgaslukt in i min bil iaf. O många av dessa bilar som avgaserna luktar fruktansvärt illa om kan ju inte vara hälsosamma. Då borde AUC sensorn slå av frisklufttillförseln innan den hinner komma in i kupén? Har ägt en Volvo XC90 som också hade detta system som så många andra bilar har som skrivet. Den var precis likadan som min nuvarande. Alltså lukt den illaluktande hemska doften kom in i kupén. Chris87:Btw efter ett år o i SÅ många trådar tagit upp rosten. Kolla gärna i tråden:BMW rostskyddsgaranti vad är den värd. |
|
| Luftkvalitetssensorn (även kallad AUC på BMW-språk) mäter partiklar, inte lukt/odör. Lukt/odör och partiklar är två helt olika saker. | |
|
Ja AUC (BMW forum detta) I dessa avgaser som vissa bilar som inte mår så bra tex svartrök etc borde det finnas en hel del föroreningar/partiklar. Eller reagerar sensorn bara på om man skulle ligga bakom en bil med totalhavererat dpf filter? Nyfiken då den ska mäta bl.a. Co,NOx,SOx halt o den kan ju inte vara den bästa med bilar som spyr ut sig avgaser. Därav skrev jag odören! |
|
|
Tack för alla svar så långt! Jag får undersöka vidare. Om jag förstår det rätt är det alltså ingen som misstänker AC Styrenhet? Auc verkar ju intressant. |
|
| Hittade du någon lösning? Lider delvis av samma problem i autoläget som verkar svårlöst har bara fått axelryckningar och dyra förslag från ÅF som inte kan garanterna att det löser problemet heller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.