AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.699

Diesellukt i kupén

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag har en e90 335d -08 (borttaget partikelfilter och en mappning så det inte ska genereras felkoder) där det luktar avgaser i kupén när jag backar ut från parkeringen där hemma och ibland när jag står still vid rödljud, aldrig när jag har bilen i rullning.
Det luktar inte alltid utan det känns som att det är när avgaserna blåser framåt pga vinden när jag står på tomgång. Framförallt har jag tänkt på det när bilen är kall och jag kan se avgaserna drar fram framför sidorutan.

Visst luktar bilen rätt mycket mer efter att jag plockade partikelfiltret så det kan mycket väl vara det som är orsaken i kombination med att jag har medvind ibland.

- Jag har kollat egr-kylaren och den hade inget sot runt sig utan ser ren och fin ut.
- Packningen mellan turbo och downpipe är nyligen bytt så där är det inget läckage längre.
- En möjlig orsak skulle kunna vara grenrörspackninge som gett sig? Jag kollade bara det som var synligt när jag bytte packningen mellan turbo/downpipe men kunde inte se nått då. Det kanske är läge att kolla runt hela grenröret för att utesluta det.

Är det någon annan med DPF-off som har upplevt detta problemet eller ska man felsöka mer?
Finns det något annat än det jag nämnt som skulle kunna vara orsaken till lukten?

MVH

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du dieselvärmare i bilen?

-------
//Lövet
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Nix, inget sånt fräsigt i min bil tyvärr!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ok. Den luktar annars ganska illa när bilen står still.

-------
//Lövet
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag funderade på om det kunde vara sprucket grenrör men 335d verkar ha ett i gjutjärn till skillnad från motorerna som endast har 1st turbo där det sitter ett i rostfritt.
Rätta mig gärna om jag har fel här!

Startade bilen kall och det luktade lite under huven efter ett par sekunder. Det luktade dock rätt mycket bredvid bilen när jag drog ut huvudet från under huven pga. att avgaserna från där bak letade sig fram.

Börjar mer att tro på teorin om att det faktiskt är avgaserna där bak som letar sig fram så är väldigt tacksam om fler som kör utan DPF har upplevt detta, eller inte alls för den delen också!

Får testa starta köra bilen i garaget med slangar på avgassystemet så jag kan leda ut avgaserna och lukta/titta vidare sedan.

Det stör mig att det inte luktar mycket direkt när jag startar den och att det inte heller luktar varje gång jag står still på tomgång, dvs att det inte är konsekvent.

Ska byta egr-termostaten ikväll hade jag tänkt så får gräva runt med en spegel och ficklampa så kanske man har tur att hitta lite sot någonstans.

Inga andra förslag på vad som kan vara boven i dramat?
Transocean
Kan mycket väl vara en spridarpackning som läcker.
ma
31
mardanmarre
E92 335D 2007
Jag har nästan samma problem. Kör en 335d med egr & dpf off. Luktar avgaser inne i bilen när fläkten är på. Jag har lyckats lokalisera luktens ursprung. När jag lutar mig fram med näsan nägra centimeter från turbon så luktar det som fan! Lukten kommer alltså från lilla turbon eller det området. Misstänker antingen att packningen mellan turbo o grenrör gått, någon av packningarna mellan motor o grenrör eller packning mellan downpipe och turbo...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.