|
|
|
|---|---|
|
Hej, ja.... som rubriken lyder. Har haft varningslampan för abs lysandes ett tag nu och det är dags för åtgärd och besiktning av min 523 -98a. Var in på en bilverkstad och bad att få en avläsning av felkoder för att få se vad de kan vara. - Givare v+ h säger meken. - hmm konstigt säger jag hö har jag bytt för ca 1 år sedan (orginal bmw givare). -Vänta sa han då, ut å provkör och kom tillbak sedan. Vid provkörning är bilen minst sagt knäpp, bromsarna börjar slå som när absen jobbar utan att jag rör bromspedalen och redan vid ca 30km/h -alltså i princip okörbar. Jag påtalar läget och får till svar att systemet blir knäppt av dom trasiga givarna och att dom måste bytas innan man kan göra nånting mer -alltså inget dom kunde göra något åt. ABS enhetens kablel anslutning rycktes ur, typ kör hem nu å byt givare. Det här vart ju lite oväntat! Nu gick bilen från att fungera som vanligt förutom abs lampan och ingen abs funktion till ja.... nästan okörbar. Har verkstan rätt? att givare måste bytas innan bilen ska gå att köra med inkopplad abs enhet eller har det hänt nått? Vad säger ni kunniga bmw forumister. | |
|
Låter konstigt att abs'en skulle jobba trots att du inte rör pedalen. Jag har bara varit med om att abs'en jobbar trots att det inte är halt på grund av en dålig givare. Hur är skicket på ditt batteri? Ladda det fullt och koppla bort en pol 15 minuter och testa sedan igen och se om det blir någon skillnad. Jag har fått många konstiga fel efter diagnoser med dålig laddning i batteriet. |
|
| Det ska ska testas, laddaren får jobba i natt. | |
|
Om abs:n slår in trots att de kopplat ur en givare så låter det som att de kopplar ur fel, tex dragit givaren för slitagevarnaren istället för absgivaren. Abs:n ska inte bete sig så drar man en givare så är systemet satt ur funkion. Lyser den hela iden eller uppkommer efter en tids körning? Du kan även ha modulfel eller en dålig kuggkrans. |
|
| Inget kablage eller givare är rört dom har bara kopplat in felkodsläsning och efter det vart den knäpp. Knäpp som i att abs jobbar och slår utan att jag rör bromspedalen jag har bara ena foten försiktigt på gasen. Nåja ska inte spekulera nått mer det blir laddning av batteri u natten sen får vi se. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är inte så att det är antispinnsystemet som jobbar det kan låta lika som när man trampar på bromsen eftersom det bromsar oken. Har lampan varit tänd så är systemet ur funktion.. Raderar man felkoderna så går det felaktiga systemet igång och kan bete sig knäppt tills lampan tänds igen. En livedata körning på sensorerna kan säga mycket. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Felaktiga givare kan ge alla möjliga konstiga fel. Har t o m fått gashäng med en piratgivare. Att bromsarna "slår" tolkar jag som att pumpen arbetar pga tokig signal från någon av givarna. Enklaste hade varit att kolla "live" värdena när diagnosen ändå var framme. Att koppla ur ABS-enheten eller resp givare gör samma sak. Bekvämare att koppla ur under huven än i hjulhusen. Om du ska köpa givare så bespar dig huvudvärken genom att bara köpa original. |
|
| Nej jag tror inte att det är antispinn som jobbar, det känns som ganska tydligt att det bromsar fram. Hmm..... hur provocerar man fram en lysande lampa igen? Livedata har jag förstått är bra när det gäller dessa givare nu när man fått anledning till en liten research på forumet här i kväll. Tack för alla ideer och input så länge. | |
|
Om det är en 98a som i din signatur så har du ASC och påverkar därför inte framhjulen. Kan ju fortfarande vara ABS-pumpen som jobbar mot bakbromsarna och det är det du känner. Framgår inte om koderna gällde fram eller bak. Att provocera fram en lysande lampa går nog inte och behövs nog inte heller. Är någon eller några givare dåliga kommer det tändas ganska snart ändå tyvärr. |
|
| Är inte säker men på en ASC-bil borde inte ABS-systemet för frambromsarna triggas förrän bromskontakten är aktiverad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.