|
|
|
|---|---|
| Har en 740 som gått 19000 mil. Är oljeservice något man kan göra själv, om man lämnar in till verkstad för insp 1 & 2 ? Är detta dumt? Tips? | |
|
Olje service är busenkelt att göra själv, men ska du ändå lämna in den på inspektion så kvittar det, då kan de lika gärna göra den. Lycka till, |
|
|
Jag uttryckte mig lite oklart... Jag tänkte mer på att man gör oljeservicen själv och då inte stämplar boken, men att man lämnar in för större inspektion 1 & 2. Är det värt de extra kronorna för att få stämpeln (19000 mil...)? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Månsson:det beror helt vem du frågar, om du dokumenterar själv och spar kvitton ody, så duger det också.Det viktigaste är ju att oljan blit bytt, vem som byter har ingen kvalivativ betydelse.OCh har bilen gått så långt så är det allmänskicket och utbytta slitdetaljer som är viktigare, min åsikt. MVH Hasso |
| Tack för svar. Följdfrågan blir då vilken olja man bör använda. Tips och förslag? | |
|
En syntetolja av god kvalitet! Köp någon av de stora/kända tillverkarnas oljor så får du det bästa för din motor. Ex. Mobil 1, Valvoline Synpower, Castrol SLX/TXT. Kolla på specifikationerna (API, ACEA samt viskocitet) Är oljan BMW-longlifegodkänd tillhör oljan de främsta. Det är dumt att snåla på just oljan! Mvh |
|
mr.. |
För gudskull.De där med olja är en helvetenskap. I nästasn alla fall så köp inte helsyntetisk olja 1.Du vet inte var de har varit för ojla innan 2.Kan inte blanda mineralolja med helsyntet 3.Bilen har gått lång=smuts i motorn för bra olja rensar upp all skit och täper igen allt=inte bra lycka till |
|
Mr, de saker du tar upp är alla helt fel! Som du själv skriver är det en hel vetenskap och tyvärr finns det mängder av människor som inte har en aning om vilka oljor som är bra för motorn. De brukar ofta ta upp just de skrönor du nämner (och några till!). Jag orkar inte skriva samma argument som jag tog upp i en tidigare tråd, läs själva! Länk Att det inte går att blanda syntet och mineralolja bör du nog tala om för alla stora oljebolag eftersom de själva gör det och säljer de produkterna som delsyntetoljor! Som sagt moderna oljor är en hel vetenskap och man bör undersöka fakta innan man för en skröna vidare! Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Johan du har ju helt rätt som vanligt :)) MVH Hasso |
|
Hasso, jag kanske inte alltid har helt rätt! ;o) Men i denna fråga känner jag att jag har "torrt på fötterna". Mvh |
|
| Jag håller med Johan, satsa på en bra helsyntet olja och inget annat, tex. Mobil 1 5-50. Har du tänkt att fortsätta att lämna in bilen på verkstad för service, så lämna in den för oljebytet också. Tänker du i fortsättningen serva bilen själv kan lika gärna byta oljan själv. | |
| Är mobil 1 5-50 ett bra val inför vintern? | |
| Mobil 1 5/50 funkar året runt. | |
|
Mobil 1 0w40 är en nyare produkt i jämförelse, med några tekniska detaljer som förbättrats (bl.a 3 olika syntetbaser). Inget som säger så mycket men den stora fördelen så här i vintertid ligger i dess viskositet. Kan vara stor skillnad när det är riktigt kallt ute mellan 0w och 5w (-20 och neråt). Dock så är 5w en bra lägsta klassning ändå. Personligen kör jag alltid 0w30 eller 0w40 på vintern, men 5w50 går utmärkt det med. -------------------------------------------- Länk |
|
| Tack för svar. Med tanke på att bilen gått några mil (19000), så kanske 5-50 var bättre, eller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.