AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.301

byta motor, mätarställning ?

Tjena, jag är ny på forumet och är 51år, alltid haft intresse för bilar, nu på senare år är det bmw jag tittat på :)

funderar starkt på en m3 e46 eller e92 men vet inte, för vänta ett tag :)

Nu till frågan, vi säger att jag har en bil som gått 20 000 mil, sen rasar motor så jag ersätter den med en helt ny, vad gör man med mätarställningen ? ändras den ?

mvh Kim
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man ändrar den inte alls. Bilen har inte gått kortare för att motorn är bytt.
Den mäter vägmätarställning, inte motortimmar.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du ändrar den till 20 000 mil, sparar kvitton och berättar för nästa ägare att motorn har gått X mil.

Mätarställningen reflekterar hur många mil bilen gått, inte endast motorn. Den är bara en (viktig) del av en bil.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Läser du reglerna bilprovning så kan du inte nu längre besikta en bil med godkänt resultat om mätarställningen är lägre än vid tidigare besiktning.
Bättre att väl dokumentera motorbytet på annat trovärdigt sätt så framtida köpare förstår vad som gjorts och inte gjorts.

Hur olika modeller lagrar mätarställning varierar: äldre BMW hade en ställning i mätarhuset och en till i någon modul i lamphuset - och den som visades var den högsta av de två.
Numera tror jag det är mer sofistikerat, är det inte i nyckeln också?
Eller är nyckeln bara dit id mot BMWs egna databaser som sedan kan berätta kända mätarställningar?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
tack för snabba svar :)

tack då vet jag :)

vad är många mil för en m3 e92 ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är nog individuellt, men en entusiastbil kanske beräknas gå ca 1000 mil per år. Så runt det kan nog ses som normalt. Kanske att första ägaren körde den lite mer men 2000-3000 mil per år varje år, som på en typisk tjänstebilskombi är det ju inte vi pratar om iaf.
jag menar vad som räknad mycket mil, asså 20 000 mil t.ex är det så pass mycket att den blir svårsåld sen ?

mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beror ju på dess ålder. Är den 8 år så kanske den förväntas ha gått 7000-12000 mil, klart att 20 000 mil är mycket då. Men allt kan ju säljas, till rätt pris.
Troll...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.