AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.127

Tänder inte efter byte av startmotor

Ki
8
KingCon
530 ix -06
Helt plötsligt en dag så var bilen död, fanns ström men startmotorn snurrade inte. Då jag ville testa om det fanns nåt enklare fel än startmotorn så hade jag bl.a. ute alla säkringar i bagage och kupé en och en och kollade om nån var kass. Hittade inget fel och plockade sedan av startmotorn som visade sig vara felet och en ny monterades. Plockade bara bort strömkabeln, i bagaget som gick till startmotorn så resten av bilen vara bara strömlös i någon minut och så här stod bilen i några veckor innan jag fick tid att skruva ihop den igen. På dessa veckor var jag ute och öppnade några av dörrarna vid några tillfällen och varje gång så sprutade det ut lite bensin ur den lossade bränsleledningen i motorrummet. Hade oxå problem med att få upp en ruta som var nere. Nu är den nya startmotorn på plats och den snurrar som den ska men bilen startar inte. Har även provat startgas men utan bättre resultat så verkar ju vara nåt med gnistan. Har provat två olika nycklar och motorn går runt men ingen antydan till att tända. Märkte även att ingen av rutorna går att höja eller sänka och speglarnas elinställning inte heller funkar. Står att det är fel på 4x4 systemet och jag ska köra försiktigt och till närmaste BMW verkstad omgående. Tror dock inte detta hindrar bilen från att starta. Några idéer?

Ki
8
KingCon
530 ix -06
Helt plötsligt en dag så var bilen död, fanns ström men startmotorn snurrade inte. Då jag ville testa om det fanns nåt enklare fel än startmotorn så hade jag bl.a. ute alla säkringar i bagage och kupé en och en och kollade om nån var kass. Hittade inget fel och plockade sedan av startmotorn som visade sig vara felet. Plockade bara bort strömkabeln, i bagaget som gick till startmotorn så resten av bilen vara bara strömlös i någon minut och så här stod bilen i några veckor innan jag fick tid att skruva ihop den igen och monterade ny startmotor. På dessa veckor var jag ute och öppnade några av dörrarna vid några tillfällen och varje gång så sprutade det ut lite bensin ur den lossade bränsleledningen i motorrummet. Nu är den nya startmotorn på plats och den snurrar som den ska men bilen startar inte. Har även provat startgas men utan bättre resultat så verkar ju vara nåt med gnistan. Har provat två olika nycklar och motorn går runt men ingen antydan till att tända. Märkte även att ingen av rutorna går att höja eller sänka och speglarnas elinställning inte heller funkar från förardörren. Kan ta upp och ner rutorna på respektive dörr och via fjärren så felet verkar ha uppstått förardörrens panel. Står att det är fel på 4x4 systemet och jag ska köra försiktigt och till närmaste BMW verkstad omgående. Tror dock inte detta hindrar bilen från att starta. Några idéer?

Ki
8
KingCon
530 ix -06
Hittade ingen redigeringsknapp så skrev om texten lite i andra inlägget.

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Låter lite som startspärren slagit till. Ta ut felkoder och har du 4A63 så är det startspärren. Tar fem minuter att synca med rätt diagnosverktyg men det måste vara ett BMW-specifikt verktyg.

Mvh Ola
Ki
8
KingCon
530 ix -06
Odb2 och app som klarar bmw. Räcker det?

Detta inlägget kan jag redigera men inte de tre översta. Varför?

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nej, räcker inte för startspärr men ta ut felkoder med det så du kan gå vidare.

Tror att inläggen är redigeringsbara i 45 min.

Mvh Ola
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Bytte startmotor på 523:an i våras, det var en bilelektrisk firma som gjorde det, och den startade inte heller efter bytet. Det visade sig att vevaxelgivaren sitter i farozonen när man byter startmotor, efter byte av vevaxelgivare startade bilen.

BMW CS #5206
Ki
8
KingCon
530 ix -06
Har funderat på den med men trodde att motorlampan skulle lysa då. Gjorde din det?
Ki
8
KingCon
530 ix -06
Har fått ut koder men har inte kunnat ta bort de gamla först så vet inte vilka som gäller nu. Men följande finns under immobilzer system:

00a119
00a0b5
00a0b4
00a114
00a0b2
Ki
8
KingCon
530 ix -06
Tror jag hittat felet. Tittade runt startmotorn och hittade en kabel som var lite lös, drog lite i den och fick då fram vevaxelgivaren som bara suttit fast med nån form av häftmassa. Skruvskallen satt kvar i givaren så nån tidigare ägare har dragit av skruven och bara satt fast den med kitt. Bara att skruva ner allt igen och börja om, suck.
Ki
8
KingCon
530 ix -06
Den avdragbar skruven utborrad, vevaxelgivaren monterad och allt annat tillbakamonterat. Bilen startade direkt. Bara panelen till rutor och backspeglar i förardörren som fortfarande krånglar.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det var ju skönt att den startade, min gick bara på tomgång, och efter bärgning till "min" BMW-verkstad konstaterades det att även gasspjället var sönder, men när det bytts, gick bilen inte riktigt, så att även kamkedjan fick bytas. Konstigt att så många fel kan uppstå samtidigt, bilen gick helt normalt innan startmotorn la av.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.