|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt mig en E34 530 (M60B30) att ha som "bruksbil". Den når aldrig riktigt mitten på temperaturmätaren utan ligger några grader(i vinkel alltså, faktiska temperaturen har jag ingen aning om) till vänster om mittstrecket. Accelererar jag sjunker tempnålen på några sekunder till det första strecket och sedan stiger den sakta mot mitten igen vid jämn gas. Värmen i kupén kommer snabbt och varierar inte. Beteendet är detsamma oavsett hastighet, jämn fart så visar mätaren på något kallare än driftstemperatur. Accelererar jag så sjunker den mot det första strecket för att sedan jobba sig uppåt igen vid jämn fart. Fläkten går att stoppa med en tidning när jag startat bilen, men har jag kört en stund så hör man att den går om jag står på tomgång och den går inte att stoppa. Låter dessutom märkbart vid acceleration på de lägre växlarna. Jag har inte haft bilen så länge men beteendet har varit detsamma oavsett minus 5 eller plus 10 grader i luften. Vad kan det vara? Fläktkopplingen som är på väg att becka ihop? Det enda jag hittar på forumet som liknar detta är när vattenpumpen är på väg att ge upp på nyare bilar, men tycker inte att det borde stämma på min? | |
| Efter lite test igår kan jag tillägga att kupévärmen kommer snabbare än i de andra E32 och E34 jag haft och ställer man in maxvärme blir det riktigt varmt. Nästan så man bränner sig om man sätter handen vid luftutblåsen. Kanske är så det ska vara? Kommer inte ihåg att mina andra värmt så bra? | |
| I brist på svar har jag visat upp bilen på en verkstad och diskuterat detta. Förklaringen, enligt dem, är att fläktkopplingen förmodligen är nybytt och då beter de sig så. Så som nya skulle alltså bilarna inte ha kunnat nå driftstemp för att fläkten griper in för mycket när det är 0-gradigt ute? | |
|
Punkt 1 A = Byt termostat. Att byta termostat är alltid den första, enklaste och billigaste åtgärden. Sedan, om problemet kvarstår, så kan du påbörja felsökning. Om du vill veta mera; använd sökfunktionen, sök på mitt användarnamn och eller sök på termostat. |
|
| Tack för ditt svar. Med tanke på att jag snabbt får bra värme i kupén trodde jag inte på termostaten. Men du har rätt, det första och enklaste steget är ju att byta den. Jag ska börja med det. | |
|
Kul med en till E34! skönt att du fick tag i en bil tillslut, berätta mer om bilen!:D Angående ditt problem så gissar jag också på termostaten, annars får du försöka mäta den faktiska tempen det kan ju vara givaren som bråkar också? Lycka till med bilen! |
|
|
Om du tror att termostaten är felfri så är det enkelt att kolla den. Värm den på spisen i en kastrull med vatten tillsammans med en termometer, typ köttermometer eller ugnstermometer. Värm tills den öppnar, läs av temp, höj/sänk värmen ett par gånger och kolla att den öppnar och stänger som den ska och vid rätt temperaturer. I ditt fall kan det ju vara av intresse att veta om termostaten fungerar eller inte. Men när du ändå har demonterat den är det nog lika bra att byta den... Så brukar jag även kolla den nya termostaten innan jag monterar, för att vara säker på att den fungerar. |
|
|
Jepp, ska kolla den så. Såg att du tipsat om det i tidigare trådar :) Granathen: Tack! Det är en helt okej Touring, fräschare än alla de andra bilarna jag kollade på. Fick hjälp av vår gemensamme vän att kolla på den innan jag åkte upp Importerad från Schweiz rätt nyligen så inte så mycket rost. Finns dock i framdörrarna som vanligt och ett domkraftsfäste är kex, liksom delar av avgassystemet. Arktissilver. Den annonserades rätt länge på blocket så du hann säkert se den. Finns en del att göra på den, men mest smågrejer som att fixa elhissarna bak, limma upp innertaket, bakaxelbussningar och byta kablarna till bagageluckan. Just nu funkar allt men de är nötta. Torkaren bak fastnar i något så det ska jag kika på. Lär nog byta till läderinredning också då tyginredningen, visserligen väldigt osliten, är lite inrökt och impregnerad med rakvatten. Det kommer fram mer och mer efter att jag slängt ut doftgranen =) Först blir det dock inspektion 2 samt byte av ventilkåpspackningar och insugsmembran. Tändstiften stod i 3cm olja upptäckte jag när jag skulle byta dem. Oväntat när det gäller M60 =D Finns en del bucklor och repor också, men det syns ju bara på nära håll när det är silver. Hittills har jag smörjt bakluckan så den går att stänga, bytt färddator och innerbelysning. Det låter som en rätt risig bil nu men på det hela taget är den nog bra för att vara en E34 med 21000 mil. |
|
|
Rätt kul att ha en E34 530i med mig som ägare sedan den var ny. 19 000 landsvägsmil i norrlands inland. De senaste tio åren har den väl gått ca 200 mil/år. Absolut 100,0% rostfri (!). Inga dörruppslag, repor eller bucklor. Fläckfri inredning. Perfekt servad och underhållen, allt är bytt löpande = felfri. Jag tror att jag behåller den ett tag till... |
|
| Ostmacka: Låter ju helt okey det där! känns som det inte blir mycket roligare om man inte ska köpa en entusiastbil för 2-3ggr pengarna. Den där kommer du nog få jättefin med lite tid och pyssel:) Du får slänga upp ett par bilder vid tillfälle. | |
|
Nu har jag kokat termostaten tillsammans med en ny BMW original. Den nya ska vara 85 grader Celsius -varianten (original för kontinentala Europa samt norden). Den nya öppnade sig vid 95 grader, den gamla redan vid 87. När jag stängde av plattan slöt sig den nya vid 83 grader medan den gamla stängde sig någorlunda vid 72. Helt sluten blev den inte förrän den fått svalna. Som referens kokade vattnet vid 101 grader på termometern. Så om båda termostaterna var av 85-graders variant så var funktionen helt kalrt försämrad hos den nya. Återkommer med resultat när jag skruvat i den nya och provkört. Granathen: Bilder kommer så fort jag får ork och tid... kan ta ett tag med andra ord :) |
|
|
Nu har jag provkört med den nya termostaten. Temperaturnålen ställer sig prick klockan 12 och stannar där oavsett vad jag gör. Problemet löst. Återstår att se hur fläktkopplingen mår egentligen, men nu kan jag släppa det för stunden. Dags att ta itu med ventilkåpspackningarna :) Tack för era svar! |
|
|
Det brukar vara ett bra tips att alltid börja med att byta termostat. De behöver bytas ganska regelbundet, och på våra äldre bilar är det både enkelt och billigt att byta. Bra att det ordnade sig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.