AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.109

Vart hitta AGM 90h batteri

Sida 1 av 2
Hej

Tänkte byta batteri i bilen (320d E91 09) då skulle jag vilja ha 90ah för att slippa koda/registrera, är det någon som vet av vart man kan köpa något lämpligt? Har letat som en tok, men hittar mest 85/95..

Vill inte ha BMW orginal

Tack på förhand
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
tyvärr har dom flesta iaf stora tillverkarna bara AGM 80ah o sedan 95ah. Sitter det ett 90ah original i nu? Sedan för att få ut det mesta av batteriet eftersom det sitter ett såkallat IBS system i bilen. Så ska du registrera batteri byte. Vart hitta du 85ah AGM bilbatteri?
Dr
362
Drib
325i-08
Exempel på AGM 90 Ah:
Länk
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Är det problem att koda in ett 95Ah batteri? Rimligen borde det gå att ställa Ah vid kodning. Mekonomen tar 2900kr för ett 95Ah batteri (Bosch AGM).
Står själv i valet och kvalet att byta till ett sådant, men har aldrig kodat batteri.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Är det problem att koda in ett 95Ah batteri? Rimligen borde det gå att ställa Ah vid kodning. Mekonomen tar 2900kr för ett 95Ah batteri (Bosch AGM).
Står själv i valet och kvalet att byta till ett sådant, men har aldrig kodat batteri.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Klicka på bilden på Moll batteriet så är det ett 95ah! Original batteriet 92ah nu tydligen enligt realoem en bild på det:Länk
Det sitter 90 ah på min orginal, ja...

Om man sätter i ett exakt lika batteri så kan man väl inte behöva registrera byte? Har fattat att bilen har inprogramerat hur han ska ladda bilen/känna av när batteriet är fullt..

Hittade ett banner 92ah för 3000kr, kan dom där 2ah göra så mycket skillnad? Det borde ju finnas lite marginal att gå på, skiljer säkert mer än 2h bara mellan olika tillverkare av batterier?

Blir ju 2,3% "fel" i ah jämfört med 90 ah
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tror inte att om du sätter i ett 95ah Varta,Tudor etc spelar det minsta roll. Däremot som skrivet innan ,du ska regga det även om du skulle hitta ett exakt likadant. Detta för att det ska laddas korrekt etc. Annars kan du förkorta batteriets livslängd.

Vad har du för AW nr på BMW original batteriet?
-14° här nu 3 dagar i rad, och dieselvärmaren har inte startat 3 dagar i rad, nu har fläkten lagt av på alla lägen utom avfrostning, och rutvärmen bak...Det börjar bli riktigt dåligt nu.. ;)

Kan kolla AW i eftermiddag om det står uppe på batteriet.. :)

Är det bara bmw som kan registrera ett nytt batteri?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nej det är inte bara BMW. Vilken verkstad som helst med tex autocom. Eller tex programvaran INPA. Kanske nån härinne som bor i närheten som har INPA. Många som har den. Hade du bott i Gbg så hade jag gärna hjälpt dig,tar ett blink o regga batteriet. Vet dock inte om man behöver koda in att man byter från 90 till 95ah lite osäker där. Känns som föga troligt. Men men säkert nån annan som kan svara på. Den lilla skillnaden borde ju inte vara något?!
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Länk

Om du vill köpa billigare från utlandet.

/Kent
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kent:Kanon sida tack! Då vet man vart man gör nästa inköp av batteri. 1800:- ink frakt för ett tudor/exide som herrn som starta tråden behöver är dryga 600-700 billigare än bästa pris i Sverige. Lustigt att precis ALLT är billigare i Tyskland.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Man måste även koda in vilken typ av batteri som bilen får dvs standard el AGM , inte bara ampertalet. Men om det skiljer 5 amp upp eller ned vid byte är inte livsviktigt. Vissa ampertal finns inte som val i flertalet diagnosprogram utan man får välja det som är närmast verkligheten.
Och man reggar också batteribytet så laddningen resetas vilket normal räcker vid byte av samma typ och ampertal." Dock kan man ju fundera på VAD IBSen/sensorn ska vara bra till om den inte kan känna av den aktuella statusen på batteriet som sitter i och känna av automatisk att det är bättre än innan och förmedla detta till Motorstyrningen som styr laddningen.
Laddar du upp ditt batteri i bilen med en extern laddare så förändrar du ju batteriets status inte behöver man regga detta inte.......... fundera kan man ju en stund.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Okej! Jag har en verkstad som brukar serva min bil som är grym på bmw, då har han garanterat utrustningen som behövs :) tror jag siktar in mig på att köpa ett 92ah banner och lämna in det för registrering i samband med service (snart)

Tack för att ni tar er tid och hjälper mig
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Funderar på 95Ah Bosch AGM, men tysklänken ovan har 7 veckors leveranstid. Avvaktar då mitt behov inte är akut.
Transocean
Bättre "tysklänk" till bättre pris och på lager

Länk
Ni har precis sparat mig ~1600kr ;)

Beställde 95ah bosch på ebay, 1700kr ink frakt, ska komma runt 22dec med dhl. Har beställt mycket andra "dyra"/tunga saker på ebay, och det har alltid funkat klockrent :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hasso:Laddar man upp batteriet så blir det ju som ett nytt. Då borde ju IBS få knas om man inte reggar. Ähh jäkla IBS blir inte klok. Jag blev ju fundersam häromdagen när jag gjorde bilen strömlös i nån minut. Fan hur blir det med IBS nu då??
SGA i Bromma tog 1510kr för ett 92ah Banner och 1050kr för ett 88ah Banner.

Mvh Stephan

BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Mitt batteri ligger på 12,2V laddat och med nollgrader på termometern. Känns som det är läge att byta det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.