|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver lite experthjälp av er. Fick tidigare i höstas anmärkning på höga avgasvärden på min bil. Både högt CO HC och lambda. Felsökte och hittade en trasig lambda sensor på bank 2 (cyl 3-6). Samtidigt kollade jag över och lagade något litet läckage på avgassystemet. Efter det är lambdavärdet OK men CO och HC lägre men över gränsen (mätt på bilprovningen). Har även kollat efter spruckna slangar, insug mm. I helgen fick jag hjälp med felsökning med DIS v57, då kom vi fram till följande: Additive mixture bank 2 ligger väldigt högt, 0.428 ms. (Bank 1, 0.066 ms) Om vi nollar dessa värden, så blir lambda (enligt DIS) väldigt högt på Bank 2, slår i max värdet på 1.99 någon gång. Lambda på Bank 1 ligger stabilt runt 1.00. (nu luktar inte avgaserna speciellt mycket) Nu tolkar ju datorn att det är en mager blandning på bank 2, så efter ett tag justeras additive mixture bank 2 upp igen, och kommer tillbaka till höga värden, och lambda går ner till 1.00. Bank 1 ligger stabilt hela tiden. (nu luktar avgaserna bensin igen..) Har ni några tips på vad det kan vara, då det verkar endast ha med bank 2 (cyl 3-6) att göra? Om det hade varit problem med vacuum eller liknande hade väl cyl 1-3 också påverkats? Tyder på extra luft efter luftmassemätaren, men efter delningen till olika cylindrar (har felsökt detta, men skall kolla en gång till på cyl 3-6) Kan det vara dåliga tändspolar, tändstift? Vänligen Christian --- Christian Ryman BMWCS #2928 | |
|
Kan det vara någon spridare som är skitig eller dålig oring vid infästningen. Rekommenderar olje byte också innan ny besiktning om du hittar felet då du säkert har en del bensin i oljan som förångas vid högre olje temp och ger dåliga avgas värden också! MVH Mike |
|
|
Hej! Har kollat lite snabbt med startgas men hittar inga läckor, men jag tror ändå att det finns en läcka någonstans, det mesta tyder på det. Skall undersöka vidare. Kan en läcka endast påverka en av de två cylinderbankarna? Känns inte logiskt, men på vissa forum påstås att det kan vara så. Någon som vet? Skall även undersöka tändstift och spridare, men tror som sagt det måste vara att den drar tjuvluft någonstans... --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Flytta spridarna från ena banken till den andra. Dvs, 1-3 <-> 4-6 byter plats. Då kan du ju utesluta spridarna. Eftersom det enbart drabbar ena banken så utifall det är spridarna så bör problemet byta bank. |
|
|
Koppla upp med en rökmaskin som trycksätter insuget istället. Startgas är värdelöst. Min läcker lite från packningarna bakom spjällen bl.a så ska ta loss insuget och byta allting. Att du har en läcka som bara påverkar ena cylinderbanken är jag ju dock skeptisk till. |
|
|
Hej Min M3 3,2 hade också höga värden på CO och HC. I mitt fall var det en liten spricka mellan Lambda-sensorfästet och där det är svetsat på grenröret. Fick det omsvetsat och därefter var allt OK. Nu har du ju felsökt avgassystemet och bytt en sensor så det borde ju ha upptäckts då. Men det kan vara värt att titta på en gång till. Lycka till! |
|
|
Hej! En liten uppdatering, har hunnit med att göra följande under julledigheten. Kontrollerade samtliga tändstift, inget avvikande, satte dit nya stift. Samtidigt skiftade jag tändspolarna mellan bank 1 och 2. Upplevde inte någon skillnad. Fortsatte med att lossa spridarna, ohm mätte dem, och spridare på cyl 6 var svårare att få ett stabilt värde på, såg då att det var lite oxid på kontakten, gjorde rent och efter det kändes det som att alla spridare var lika. Monterade tillbaka dem, men skiftade mellan bank 1 och 2. Nu upplevde jag en skillnad, tomgången ligger ca 100 varv lägre, men är istället ganska orolig, pulserar liksom. Men detta verkar vara ett mer vanligt problem. Säkert någon läcka. Har inte mätt med samma verktyg som tidigare, men jag mätte med ett annat, och bank 2 avviker fortfarande, men jag upplever det hela som mindre, vill dock kolla med samma verktyg som tidigare, innan jag drar några slutsatser. Övergick till att leta läckor på insuget, tillverkade en simpel adapter med luftnippel som jag satte i insugsbäljen, men jag lyckas inte bygga upp något vidare tryck, skall det gå? Misstänker att luften borde kunna leta sig in motorn via luftspjällen för de är väl inte helt täta även om de är stängda? Vet någon? Är väl rökmaskin som gäller antar jag. Men en annan fundering, jag bytte ju till ny lambdasensor på bank 2, tyvärr gick kontakten sönder när jag tog bort den gamla, så jag lödde ihop det hela med krympslang och allt... har läst en del om det nu, och det verkar som man inte skall göra så. Det kan tydligen påverka att sensorn inte fungerar som den skall. Det kan kanske vara så att min nya sensor indikerar fel, och att jag letar efter fel som inte finns. Planerar att nästa test är att undersöka detta lite mer. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.