|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa mig en 1-serie och undrar därför vad ni tycker om sportchassit. Är komforten ok med sportchassit eller ska jag sikta in mig på en bil med standardchassi? | |
| Det gäller en 118i-2016 | |
| Har standard chassi på min, mycket nöjd med komforten jämfört med många tidigare bilar med sport chassi. Hur facelift 1an är med sport chassi vet jag dock ej | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu vet jag inte om det gjorts några förändringar angående skillnaderna mellan "hårdheten" mellan standard och M-Sport chassit mellan E87 och F20, men skulle de ha gjort något så gissar jag att det är hållet att minska gapet mellan dessa två. Min 120i med komplett M-Sport paket upplever jag som helt underbar komfortmässigt sett. Riktigt skön att köra. Inga problem att köra Malmö<->Göteborg eller Malmö<->Mantorp. Inga problem alls. Behöver jag sakta ned till under krypfart inför varje fartgupp? Yes... Tutar bilarna bakom mig? Yes, även polisbilarna svär och visar finger... Samtidigt finns det element som svär och väser över hur förbannat stötig och obekväm min underbara gocartstrykjärn är och klarar inte att åka en minut i den! Så det är mycket en smaksak... |
|
Jag har inget att anmärka på M-sport chassit på min F20. Tycker det är en bra avvägning mellan sport och komfort. Har inte haft någon E87 men de flesta verkar tycka att F20 är klart bättre. Däremot är vägljudet från de breda sommardäcken i högsta laget.. |
|
|
Hej, Jag valde bort sportchassiet till min 118i M-sport just för att jag tyckte det var onödigt stötigt i en vardagsbil. Ångrar inte det en sekund, standardchassiet är tillräckligt spänstigt för att bilen ska vara kul att köra, samtidigt som det är väldigt komfortabelt. Men det är som bmw-slangen skrev en smaksak.... Se om du kan få provköra båda varianterna, det var så jag fick bestämt mig. /ElakaKatten |
|
| Hade M-chassi i min E87 och nu även i min F20. Måste säga att E87an var snäppet hårare, mer sportbilskänsla. För normalt bruk skulle jag nog säga tt F20 chassit är bättre, men ibland saknar man E87an. | |
|
Det beror väl på vad du tycker om, egentligen. Jag har en 228 Msport och tycker den är helt underbart skön OCH komfortabel, och alla som åker i den tycker den är skön att åka i. Jag hade valt sportchassit utan att tveka, men jag tycker om när bilen är direkt i vägkänslan, dessutom tycker jag Msport är rätt snyggt. Min 120d E88 med sportchassit var dock betydligt stötigare än den jag har nu, och mer direkt i vägkänslan. Överlag så tycker jag nya 1-serien är en betydligt komfortablare bil än den förra 1-serien. I komfort räknat så tycker jag den gott och väl är som en E46. Jag tror du kan välja sportchassit utan risk att du kommer bli missnöjd. |
|
|
Bäst att du tar en ordentlig provtur med en bil med liknande specifikation, som den du tänker köpa. Prova både med och utan sport chassi om det går. Jag har M-Sport på min 118d X-drive och tycker att komforten är bra, inte alls särskilt stötig eller för lågt chassi. Vi har ganska rejäla farthinder där jag bor. Köra långt? Inga problem för mig iallafall. JKPG - Stockholm utan paus, tyst i kupén och bra isolerad från vägljud. Provade en F20 med standardchassi innan jag skaffade min, och tycker inte det är sämre komfort med M-sport. Jag gillar stolarna som ingår i M-sport, sitter bättre i dom jämför med standardstolarna. /Magnus |
|
|
Magnus, Kolla så du verkligen har sportchassi. Vill minnas att man med X-drive inte får sportchassi på 1-serien trots M-Sport. Men kanske minns fel. |
|
| ^^^ what he said.... ^^^ | |
|
Alla bilar som har prefixet "sport", skulle jag undvika som pesten. De är stötigare, okomfartablare, bulllrigare, mer spårkänsligare och har dyrare däckbyten. Detta är inte en åsikt utan en odisktutabel egenskap, som följer med s.k. sportchassin. Sänkta chassin kompletterade med låg däckprofil och ökad däckbredd är ett bra recept på en bil med dålig komfort. |
|
| Jag tycker man nästan måste ha smidda lättviktsfälgar till m chassiet, med vanliga klumpar till alu hjul är det faktiskt sådär komfort. Kör 405M, riktigt lätta | |
|
"Alla bilar som har prefixet "sport", skulle jag undvika som pesten. De är stötigare, okomfartablare, bulllrigare, mer spårkänsligare och har dyrare däckbyten. Detta är inte en åsikt utan en odisktutabel egenskap, som följer med s.k. sportchassin. Sänkta chassin kompletterade med låg däckprofil och ökad däckbredd är ett bra recept på en bil med dålig komfort." Kan bara hålla med. Så jäkla rätt! |
|
|
Jag har standardchassie på egna bilen, men har provkört en - 16 116d med någon form av sportchassie och tyckte att det passar bilen väldigt bra, speciellt styrningen blev roligare. Provturen gick bara på motorväg och småvägar så jag vet inte hur sportchassiet upplevs till vardags. Som flera har påpekat, kolla om handlaren har olika bilar att testa. Lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.