|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt bilen och hunnit köra 2 tankar. Jag kör 85% motorväg i 110km/h med farthållare. Den har automat. Jag har hittills kört i comfortläget enbart. Den snittar 0,55 enligt mina beräkningar vid pumpen, 0,51 enligt färddatorn. Instruktionsboken säger 0,34-0,38. Tyvärr har jag inte hunnit prova någon längre landsvägskörning i 70km/h, men tycker ändå att jag verkar ligga högt. Vad får ni andra? Jag vet inte om jag har efficient dynamics-versionen men det står så vid förbrukningsmätaren. | |
|
Min minsta notering är 0.48 på en hel tank. 95% landsväg och mestadels eco läget och ägg på pedalen.Körde då aldrig fortare än 110 som mest. Högsta förbrukning tror jag var 0.58. Jag brukar snitta på 0,56 ungefär och då är det mest landsväg uppskattningsvis 90%. Jag gick in på den Tyska sidan där den riktiga förbrukningen finns. Där verkar dom flesta snitta på runt 0.56. Att komma ned i 0.34 är tyvärr en utopi. Dock trodde jag att man med lätthet skulle komma under 0,5 om man körde lugnt för en liten bensinare snittar ju lätt 0.6 om man kör lugnt. |
|
![]() 13.416 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oh nej nej - de där siffrorna har ingen direkt verklighetsanknytning whatsoever. En tumregel är att multiplicera med en faktor 1.25 så kommer du närmare vad det blir i verkligheten. Däremot kan man grovt jämföra olika motorer/modeller med dessa siffror då de mäts på ungefär samma sätt. Problemet är att två motorer kan var väldigt lika i denna speciella körcykel som används vid mätningen men kan i verkligheten skilja sig åt eftersom denna körcykeln inte är speciellt representativ för hur man kör i verkligheten. Självklart optimerar biltillverkarna motorstyrningen mot denna körcykel för att få så snygga och låga siffror som möjligt. Ungefär samma koncept som med mobiltelefonoperatörerna och de teoretiska datahastigheterna de lovade i reklamen - allt för att bräcka varandra medans konsumenterna stod där som fågelholkar... |
|
@BMW-slangen, 1.25 är nog faktiskt i underkant, speciellt på en diesel. Skulle nog våga påstå 1.4 för diesel och åtminstone 1.3 i faktor på en bensinare. |
|
![]() 13.416 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, du kan nog ha rätt. Den där faktorn stämde bra iallafall förr och stämde ganska bra på mina bilar, men det var äldre bensinare allihopa. Spelplanen och reglerna har ändrats sen dess, så dina faktorer låter faktiskt rimligare. |
| Jag var beredd på lite glädjesiffror, men när min gamla E46 325Ci ganska exakt var deklarerad så som den drog i verkligheten (0,69-0,9 landsväg och stad) så trodde jag att en nyare skulle ligga relativt lika. När jag jämför mot spritmonitor.de ser jag dock att jag är en udda fågel. Likväl får jag tank efter tank 0,76 mätt vid pumpen när jag pendlar på motorvägen. | |
|
Ja för de äldre modellerna stämde deklarerad förbrukning ganska bra med verkligheten men det var innan tillverkarna hade börjat trixa för anpassning mot nya körcykeln. Min gamla E39 låg på strax över litern (innan de började blanda i etanol i soppan) jämfört med 0.97 i deklarerad förbrukning. Min 520d däremot drar betydligt mer i verkligheten (0.7) jämfört med deklarerad förbrukning 0.49. Är trots det ganska snålt med tanke på att bilen väger i närheten av två ton. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.