|
|
|
|---|---|
|
Tja alla ! Har en BMW 320d F30 som närmar sig 6000 mil . Service kommer om 20 mil =) Har nån koll på vad som ska göras och ungefärligt pris ? Tacksam för svar ! Mvh / Henke | |
|
Prisuppgift får du genom att ringa olika serviceverkstäder och fråga efter offerter (vi kan inte ge dig några priser utan enbart spekulera). Då bilen har konditionsbaserad service framgår det i bilen vad som ska göras. |
|
|
@Chris87 Tack för snabbt svar Chris . Har bett om offert hos olika verkstäder men ville bara veta ungefär ;) mvh |
|
| Vad har du för årsmodell? | |
| Det är motorolja, fordonskontroll, bränsle- och microfilter. | |
|
@Haas 2013 |
|
|
@Lus Tack för infon =) |
|
|
Ca priser inkl arbete och moms. Olja + filter 2000 Bromsvätska 1000 Microfilter 1000 Bränslefilter 1500 Fordonskontroll 1000 Luftfilter 1000 Microfilter byter alltid bmw vid varje oljebyte. Gå med i bmwcs så får du 10 % rabatt hos de flesta. Länk Hälsn Peter |
|
| Bromsvätska är inte given vid 6k, men rätt trolig med tanke på bilens ålder om vätskan inte byttes förra året. | |
| Jag tror lus är nära med vad som ska göras. Jag tror även luftfilter ska med och att notan hamnar i regionen av 6000 kr. Bromsvätska byts första gången efter tre år och ingår i fri service sen rek byte vartannat år. Så den bör vara bytt ganska nyligen om den är en 2013. Jag ska göra motsvarande service på min om ett par månader och offerten är på 8000 kr men då har jag svindyra tändstift som ska bytas men slipper å andra sidan bränslefiltret. | |
| Sen har jag lyckats köra slut på frambromsarna på drygt 5000 mil så det blir ett klossbyte som säkert adderar ytterligare 3000 kr. Och så är framdäcken slut. Blir en fin summa att hosta upp i slutet av mars nästa år.. | |
|
Då blir det nog dom punkterna som 50+ nämner som kommer behöva göras. Sen är ju frågan om bromsvätskan är bytt eller inte innan. Säger bilen till att den vill byta bromsvätska hyfsat nära nästa service brukar man vänta lite med den och ta den samtidigt som servicen. Ingen fara att gå över tiden lite med den. Så räkna med ca 6000kr exkl bromsvätska, och strax under 7000kr inkl vätskan. |
|
|
Tack för all info !! Uppskattas |
|
|
Hej igen ! Nu ser jag att bilen är servad vid 5200 mil med olja o filter etc Ändå står det att bilen ska servas om 250 mil. Bilen är servad 2 ggr 3000 mil men där är oljan orange ok plus nått annat filter orange. 5200 mil där ska allt blivit bytt Hänger inte med alls :/ |
|
| Det kan vara något enkelt litet, t.ex. kupéfilter. Det är inte självklart att det görs vid en större service om serviceindikatorn anger är det är 250 mil eller två månader kvar exempelvis. | |
|
@AlexanderK Jag förstår, tack ! Det konstiga är att oljan inte är ett grönt ok från 3000 mila servicen men dom bytt den vid 5200 .. =/ |
|
| Om du går in i servicemenyn så bör du se vad bilen vill ha servat. Jag gissar på att det är fordonskontroll vilken ska utföras när bilen blir 4 år. Om oljan plus filret är orange vid första tillfället så kanske det betyder att bilen gått över tiden/sträckan dvs de är bytta senare än vad indikatorn ville. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.