AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.802

E91 320d starta plötsligt inte!

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fy faaaaaaan ursäkta mig,men vilken eftermiddag o kväll jag haft!!!

Jag koppla in INPA häromdagen som jag gör då o då för lite skojskull o kolla om man har några felkoder m.m.

Såg då att jag hade en felkod satt på stolsvärme förarsida? Och på restvärme pumpen. Pumpen lever sitt egna liv. Den slutar funka titt som tätt .Men ger man den några dunk med en liten hammare så kommer den igång i några dagar. Men iaf inget fel på värmen i stolen då jag använder den dagligen konstigt tänkte jag. Förutom rumpan och sidostöden för låren. Men det har aldrig funkat sedan jag köpte bilen för dryga 5år sedan. Har aldrig haft nån felkod på det heller. Men iaf nu hade jag felkod på stolsvärmen fick söka på nätet först för att ens veta vad felkoden betydde då den satt sig i JBBF likaså värmepumpen.Har ingen aning om hur man letar sig fram till JBBF för o läsa ut betydelsen av felkoden.

Så efter jag hämtat bägge döttrar o lämnat hemma. Så tänkte jag snabbt att jag skulle snabbt kolla säkringarna för säkerhetskull fast det inte var nått fel på värmen. Drog ur samtliga säkringar till stolsvärmen ingen var trasig. Kollade även någon annan säkring som hade med värme o göra en symbol som typ såg ut som ~ med två likadana uppåtrickdade streck. Ingen säkring hade gått.

Skulle sedan köra iväg men va fasen bilen ville inte starta bara stod o tuggade som efter byte av bränslefilter innan man får fram trycket. Men fasen detta e inte sant. Bilen har startat fläckfritt i över fem år. O nu helt plötsligt vill den inte starta testa igen samma visa men Nu med en blinkande instrumentbräda med lampor som ABS dsc lampfel etc. Va fan e det frågan om. Testar flera gånger men samma visa kör dryga 5-10sekunder varje gång men bilen går inte igång.

Så nu fick man panik koppla in inpa o läste felkoder 49B8 nått med EKP? 4B90 nått med bränsletrycket och A54D nått också med att bränslepumpen inte kommunicerar med något. Några andra felkoder också men kommer ej ihåg nu. Likt förbannat ville inte bilen starta. Helt sjukt tänkte jag kolla några enkla säkringar o helt plötsligt ville bilen inte starta. Panik!! Bränslepump etc inte gratis!

Gick igenom varenda säkring som fanns ingen var trasig. Kollade igen o igen. Inget roligt utrymme för placering av säkringar. Bilen startar fortfarande inte. River ner kupefilter,och den stora plastkåpan undertill för att komma åt elcentralen i motorrummet ett jävla meck. Sedan klura ut hur man öppnar denna box. Fick öppnat den och dör sitter några relän och en dosa med lösa säkringar i sig o en herrans massa kabelhärvor. Lossar reläna o sätter dit dom igen lossar dosan/boxen med säkringarna i sig för o se om man kunde på nått sätt komma åt säkringarna inuti som är vanliga säkringar. Men den var inbrottsäker. Ok montera tillbaka allting. Kolla säkringarna i handskfacket igen lyckades tappa ner en 40amp vanlig flatsäkring hitta inte den. Låna grannens bil åkte till två olika mackar ingen hade 40amp flatsäkring högsta va 30amp. Ok fick riva ner hela handskfacket för o leta inget roligt jobb. En hel del moment. Leta efter säkringen underifrån och överifrån ingenstans. Men så tänkte jag ett sista försök o kolla bakom höger nedre plast list o tror ni inte den hade lagts sig där. Hur fan den nu kom dit :-). Satte tillbaka den o satte även dit en mini flatsäkring på en bränsle/motor plats där det inte sitter någon från början. Testa bara för skojskull. Det har aldrig suttit en säkring där men men. Hade ett jäkla meck o sätta ihop handskfack igen. O tänkte nu skiter jag i detta får bli att bärga bilen till verkstad på måndag. Men testade en sista gång att starta bilen. O tror ni inte bilfan starta precis som den brukar direkt o fint. Helt jävla otroligt. 6,5 timmars jobb. O jag har ingen aning om vad som orsakat vad eller hur jag fick igång den. :-))) så fruktansvärt lycklig!

Det enda som e nu är att det är en röd ratt med lås symbol på. Alltså rattlås ur funktion. MEN bilen startar o inga som helst bekymmer med rattlåset. Men lik förbannat vill den inte försvinna. Direkt när jag låser upp bilen så "bong" varningssignal o symbolen. Sätter i nyckel låset låses upp o jag startar o kör utan några som helst problem. Men symbolen vägrar försvinna ??

Denna symbol har några gånger kommit när jag haft bakluckan öppen länge o grejat med vingen ,bytte antennförstärkare i somras på bilen. Har inte fått vingen o sitta riktigt tight glappar lite. Även kommit när jag haft shoppingluckan öppen länge så har jag hört varningen men sedan har den försvunnit.

Nån ide grabbar?

Blev ett långt inlägg detta :-) men fan va glad jag blev när bilen starta. Däremot frugan fullkomligt galen på mig. 22:30 vart jag klar. Då hade barnen o frugan ätit middag haft fredagsmys o gått o lagt sig. Fy fan vilket jobb detta va!

Hade varit skönt o bli av med rattlås varningen nu bara.

Dr
362
Drib
325i-08
Ska du inte börja med att återställa till ursprungsskicket? Ta bort den där extra säkringen som du tryckte i , enligt: ("-Satte tillbaka den o satte även dit en mini flatsäkring på en bränsle/motor plats där det inte sitter någon från början")
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ska komma ihåg vilken plats det var bara :-(. Va så mycket igår så.
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Först bör du kolla så du inte har satt någon säkring fel.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Så skumt direkt nu när jag låser upp så kommer röda rattstmbolen. Men inga problem o starta o köra.
Någon vänlig själ som har e90/91 runt -09 som kan kolla säkringar. På plats 4,11,12,16,17,33,35,37,38,39,58,67,69,70,89. Gäller 320d och en -09. Säkrings schema:Länk

Tänkte på det också. Jag lossa -minuspolen igår alltså gjorde bilen strömlös typ 1 minut. Inte ska jag väll behöva regga batteriet igen med inpa. Gjorde detta när jag bytte batteriet för snart ett år sedan.

Jag hade ju innerbelysningen på ett jävla tag igår,den stängdes av jag satte på den :-) hela tiden. Den stängs ju av automatiskt efter ett tag. Sedan en del tändning på för o läsa av inpa. Kanske kan vara att batteriet har sugits ut lite. Därav denna varningslampa för rattlås. Långskott men saker o ting kan ju få flipp när batteriet inte är riktigt 100. Starta o körde förut inga problem alls. Förutom varningslampan :-(
Dr
362
Drib
325i-08
Vad är det vill ha hjälp med att kolla på säkringarna? Att dem finns på plats?

Tror inte det är bekymmer med batteriet/laddningsnivån, för då borde du fått varning om batteriet.

Med anledning av dina tidigare inlägg, så fattar jag det som att någon tidigare har dragit om elen i bilen, så allt stämmer inte riktigt? Därav tänkte jag att det var bra att även ta ur den där extra säkringen som du stoppade i...
Dr
362
Drib
325i-08
Provat vicka på ratten?
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Update:Åkte en sväng till bolaget på förmiddagen. Samma problem,direkt när jag låste upp bilen kom varningslampan. Blev sittandes i bilen ett par minuter innan jag stängde av bilen för o gå in på systemet. Bilen stod då på tomgång. Går in på bolaget handlar lite lördagsgodis :-). Sedan när jag kommer ut så låser jag upp bilen INGEN illröd varningslampa!!! Startar bilen ingen lampa kör en liten sväng och låter den sedan stå på tomgång i dryga 5min när jag kommer hem. Stänger av bilen. Låser o låser upp ingen varningslampa :-)))). Var på julbord nu på eftermiddagen ingen varningslampa. UNDERBART!!! Så nu e allt frid o fröjd.

Drib:Varning om batteriet fick jag inte när jag bytte mitt batteri för dryga året sedan. Däremot massa andra fel,bil på lyft,datum/klocka nollades etc etc. Efter en del läsning här och på andra forum var det ett tecken på kasst batteri. Då många andra inte hade haft varning av lågt batteri. Bytte o allt blev frid o fröjd.

Dr
362
Drib
325i-08
Vi håller tummarna att det är ok nu! Tog du bort säkringen?
Klocka nollställd = "alarm låg betterinivå" (det vet du ju?)
High battery discharge rate = onormal last som tömmer batteriet eller extrem temperaturfall.
Lycka till!
Dr
362
Drib
325i-08
Errata:
Glömde naturligtvis en smiley efter "(det vet du..).". Således; absolut inget negativt menat...
Hursom, hoppas allt funkar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Drib:;-) Tack! Nä våga inte :-) tänker inte röra en jäkla säkring mer i denna bil :-)). Fruktansvärt konstigt problem från första början. Helt slut idag efter allt jäkla jobb igår :-).
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Hahaha!😂 Tycker verkligen synd om dej gaspo, du har sån jävla otur med din bil. Gillar att du delade med dej av dina erfarenheter, samt väldigt beskrivande o roligt skrivet. Därav skrattet...😉

Hoppas nu att du får en bekymmersfri jul, med massa julmys med familjen och inte ligger under bmw'n å skruvar på julafton. ..

Mvh Mats
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mats:Härligt att man kan glädja någon :-)) Hoppas du själv får en fin jul.

Vad ska man säga om min bil? Troligtvis byggd av en Bayersk herre som druckit lite för mycket weissbier :-)))

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Sensmoralen. Skruva inte en bil i onödan. If it aint broken... varför läsa av felkoder så ofta? Som att gå till läkaren varje vecka. Man kommer alltid hitta nått å så slår man på stora trumman i onödan med följ att man pillar i nått som egentligen fungerade å gör det bara värre. Gjort det själv nån enstaka gång å man drabbas alltid av att om det inte fanns ett fel innan så finns den nu. 😉
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo,men att man drar ut några säkringar för o kolla om nån pajat ska ju inte resultera i totalhaveri :-). Men som du skriver inte pilla i onödan men detta som hände var sinnesjukt. Bara glad att allt funkar nu o kommer inte röra en sak som inte totalhavererat. Dessutom verkar inpa leva sitt egna liv när det gäller felkoder.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.