|
|
|
|---|---|
|
Tjabba gott folk! Flyttade min bil imorse så att kärringen kan ta sig till sitt arbete, bilen, en 2003 E39a startar utan problem. En timme senare när jag skulle till mitt jobb ger bilen fel att någon baklampa är sönder när jag lägger nyckel i läge två. Tänkte inte så mycket på det utan svarade på ett sms med tändningen påslagen och när jag skulle starta blev det värsta julshow där allt inne och ute börjar blinka, bilen klickar (tror jag) men startar ej. Var parkerad i nedförsbacke så tänkte rulla igång den men..nix. Innan jag ringer bärgaren, har någon vänlig själ här en aning om vad det skulle kunna vara? Tackar! | |
| Dåligt batteri? | |
| Kan den gå från bra till död på mindre än en timme tro? Väldigt märkligt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte så märkligt, du belastade och sög ur det sista vid starten innan sedan räckte inte kapaciteten till för att starta bilen. Nytt batteri problemet bör vara löst. För övrigt ska du aldrig starta en E39 kall och flytta den utan att låta den gå i 5 minuter, Den blir lätt sur så den misständer vid nästa kallstart eller inte startar alls. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Batteriet funkar så på e39, kan vara lite lurigt. Bilen startar utan problem tills dess att den tycker att den inte vill starta alls, då klickar den bara. Har haft samma problem flera gånger... | |
| hasso: Är det inte lite att hårdra det genom att säga "aldrig"? Jag förstår att man ska undvika att göra det ofta, men någon gång ibland kan väl knappast göra någon större skada om man kör längre sträckor däremellan? | |
|
Naikon, problemet ligger i att motorn chokar kraftigt vid kallstart och då dränks stiften i bensin och/eller slaggar igen. Kör du bara några sekunder med motorn, hinner inte stiften komma upp i temperatur så de bränner rent sig och förblir därmed dränkta i soppa, kallstarten senare upprepas proceduren och stiften dränks igen = surar ner sig så mycket att motorn inte vill starta! Så kör ALLTID motorn minst någon/några minuter efter kallstart innan du stänger av - bäst är att köra en liten sväng runt kvarteret eller liknande. Råkar du ut för dränkta stift skall du hålla gasen nere HELT vid start (släpp gasen så fort motorn vaknar!) för att minska/stoppa choke-processen och få fritt luftflöde som blåser bort soppan från stiften, då brukar motorn hoppa igång på tillräckligt många cylindrar för att kunna varva upp motorn så resten av burkarna vaknar också. Ibland behöver man gnugga på starten rätt länge och gör inte längre startförsök än typ 10 sekunder i stöten för att inte bränna startmotorn. I övrigt instämmer jag med Hassos teori om startbatteriet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack alla för era svar, det var mycket riktigt batteriet som spökade. Funkar klockrent igen. Uppskattar tipsen om kallstart, sån här matnyttig info är ovärderlig för en bilokunnig IT nisse :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.