|
|
|
|---|---|
| Som rubrik lyder, vad ska man satsa på för prisvänligt kit, gärna runt om och inte bara fram. 19tum är minimum jag kör med. Kommer användas en del på bana. | |
![]() 13.427 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilka är de största problemen du känner av idag med nuvarande bromssystem? Vilka bromsbelägg kör du med idag (och hur varmt blir det på bromsok och bromsskivor idag)? BTW, här är två uppgraderade M3 E92'or Länk Länk Nyfiken om du bestämt dig angående däck ännu, blir det "vanliga" högpresterande däck eller går du direkt på r-däck? Hoppas att se dig på banorna nästa år! :-) |
|
Körde med nashin 6 kolvs ok på min, sjukt effektiva bromsar, nackdelen var att någon metalldel hoppade upp mellen fälg och bromsok på falkenbergsbanan och slog ett hål i oket, vilket innebar att när man kom i slutet av rakan i dryga 200 och skall bromsa så åker pedalen i botten. Det slutar ju med en m3 som är en bra bit kortare... så ha lite spel mellan ok o fälg ,körde med volk 18 tums fälgar o toyo 888 däck |
|
Usch, inte roligt - den där chikanen kommer snabbt emot en! @pea : Vilka belägg använde du där fram respektive bak? |
|
m3aa: Det första man skall tänka på för bankörning är rätt bromsbelägg, rätt bromsvätska och riktiga kylkanaler in till navet. Med det sagt, så tycker jag du skall kolla på kit från AP-racing, StopTech och Brembo (dyrt). Jämför lite priser. Om budgeten är begränsad så skulle jag titta på D2 bromskit från street performance. Dom har bra kampanjer i några dagar till. Funderar själv på att beställa ett 356mm kit till 335an. /DJ |
|
|
bmw-slangen Känner inte av några problem just nu eftersom jag inte kört bana på flera år med den och när jag körde så funkade det bra, orginal från fabrik inget är bytt. Men nu vill jag ha ett snyggare stuk också med volkfälgar plus bättre förmåga på bana såklart. Budgeten är inte så begränsad 30-40k kan jag tänka mig ge för ett bra kit. Det blev R888 :) Tänkte köra på bimmerofsweden i maj, premiären är då iaf. |
|
Helt rätt, BMW-DJ - därav mina frågor om typ av belägg och hur varmt det blir. Men även typ av däck påverkar val av bromsar - därav frågan kring det också. Så logik bakom alla mina frågor :-) Den enskilda viktigaste komponenten helt överlägset är bromsbeläggen - dessa gör en enormt större skillnad än allt annat (inklusive större bromsar). Bara för att förklara lite hur val av bromsar kan påverkas av helt andra faktorer. Låt oss ta ett extremexempel med en något motorsvag bil med helt vanliga ordinära sommardäck eller kanske även året-runt-däck. Om man monterar större bromsar och värre bromsbelägg så är det troligt att det går långsammare runt banan. De större bromsarna får svårt att komma upp i temperatur och samtidigt kommer de värre bromsbeläggen aldrig upp i arbetstemperatur och kommer därmed inte att fungera särskilt bra (kanske inte ens bättre än helt vanliga bromsbelägg). Men om man kör på r-däck så blir belastningen på bromsarna högre, och då hade man kunnat tänka sig att byta till lite bättre bromsbelägg tex Ferodo DS2500. Om man sedan monterar en kraftigare motor, gör lättningar och chassimodifieringar så är det fullt möjligt att det är passande att montera större bromsar och mer racinganpassade bromsbelägg tex Carbotech XP8. Så bromsmodifieringar bör gå hand i hand med andra uppdateringar. Fast i det här fallet så handlar det om en mycket tung E92 med väldigt mycket effekt och dessutom på bra r-däck, så här kommer bromsarna att få jobba rejält! @m3aa : Nice! R888 bör fungera fint om jag minns rätt även om bilen är tung (det kan variera lite mellan däckmodeller om det fungerar bra eller inte lika bra på tyngre bilar, tex Yokohama A048 verkar fungera bra på tyngre bilar - men jag tror det där blir tokbra - vi får som sagt se till våren!). Ok, förstår att det faktiskt ska se lite snyggt ut också :-) Kul att du kommer ut och rastar M3'an också! Men fundera även på vilka bromsbelägg du ska använda, det är den viktigaste enskilda punkten på bromsar för bankörning! Det är ingen större mening (om man har som syfte att köra på bana) att uppgradera bromsarna om man inte uppgraderar bromsbeläggen, det är alltid bromsbeläggen som är den första svaga punkten man stöter på. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.