AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
965

E30 320 -92 går inte på alla cylindrar

Hallå!
Som rubriken lyder så har jag en E30 320 av årsmodell 1992.
Av någon anledning så går bilen orent, precis som att den inte går på alla cylindrar (låter som en traktor). Jag har gjort kompprov på alla cylindrar och dom visar bra värden, provade även att byta tändstift men problemet finns fortfarande kvar.
Finns det någon som kan ha tips på vad min problem kan vara? Tacksam för svar :)

Mvh Filip
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Är det slumpvis vilken eller vilka cylindrar som går orent eller är det konsekvent samma cylinder/cylindrar som går orent?

Det är inte helt ovanligt att servicen på tänddelar är eftersatta. Väldigt få byter rotorarm och fördelarlock (och tändkablar).

Eftersom din E30 är en 1992 så använder den sig av Motronic styrsystemet. Betyder att det sitter en rotorarm och ett fördelarlock längst fram på toppen (på äldre modeller sitter det L-Jetronic styrsystemet och där sitter fördelaren monterat på blocket).

Det kan såklart vara andra orsaker än tändningen, men är ett bra första ställe att påbörja felsökning (man har i princip områdena tändning, bränsle, kompression och timing at felsöka inom).

En enkel visuell inspektion av fördelarlock och rotorarm är ju enkelt och snabbt gjort, alltid bra att göra detta. Såhär ser det ut, nu är detta från en M30B35-motor men det ser ungefär likadant ut på din M20B20-motor.
Länk

Skulle egentligen rekommendera att vara mer metodisk och först undersöka alla cylindrar och se hur stark gnista (både hur långt den hoppar samt färg och form på gnistan) du får från cylinder. Det tar inte många sekunder att göra och är mer värdefullt i en felsökning än en visuell inspektion endast.

P.S Eftersom vi har problem i forumet med att trådar inte följs upp, så måste du lova att följa upp de trådar du skapar - men det tror jag inte ska vara något problem här :-) D.S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.