|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en BMW E61 523i och det är så att höger backljus har slutat att fungera och glödlampan är det inget el på. Då misstänker jag att det är kabelbrott i gångjärnen till bagageluckan eller vid högtalaren i takt. Min fråga är, är det någon som vet vilken kabelstam som kontrollerar backljusen? Med vänlig hälsning Martin | |
|
Hej! Här kan du kolla: Länk Du kan även kika på mina egna bilder ifrån när jag fixade mina kablar på min E61. Länk Kablarna ifrån Sencom är riktigt bra. Lätta att jobba med, enkelt att förstå, finns videos på Youtube. Rekommenderar dig att byta dom inne vid högtalarna så som man ska göra, för kör du på fuskvarianten som innebär att man skarvar dom endast vid gångjärnen så finns det risk att problemet finns längre in! Hör av dig om du har några frågor så ska jag försöka besvara dom=) /Jojonaas |
|
|
Tack för info och beskrivningar, nu kan jag inrikta mig på rätt kabelstam. Med vänlig hälsning Martin |
|
|
Ett tips som du säkert läst är att det är värt att kolla allihop. Det är jätte lätt att missa något som inte fungerar som det ska. Och dessutom har kabeln till bakljuset slutat fungera så är där garanterat ett gäng andra kablar som är på god väg att gå sönder. Kablar till alla 4 stammar ifrån Sencom kostade mig strax under 1500 spänn i frakt. Köpte mina på Ebay via ett tyskt företag som sålde deras kabelsatser. /Jojonaas |
|
|
Absolut, lika bra at kolla alla kabelstammarna när man ändå är på gång. En följdfråga, alla som pratar och ger råd om reparation av kabelstammarna säger att man skall skaffa ett rep kit ca 1500-2000 kr. Är elsystemet känsligt för hur reparationen utförs, t.ex att man måste beakta impedanser osv. Annars tänker jag att kabelstammara borde gå att laga genom att skarva in en godtycklig kabel, säg 0,75kvmm eller vilken grovlek kablarna nu kan ha. Med vänlig hälsning Martin |
|
|
Helt ärligt vet jag inte. Men jag tror inte det. Det du bör vara noggrann med är att du har kvalitets kabel av silicontyp. Därav är Sencoms kit för jäkla bra. Där får du allt i korrekt dimension samt att dom finns i en version där färgerna stämmer, och en nyare version där kablarna är uppmärka med nummer. så allt man behöver göra är att hålla koll vilket nr som är vilket. Men ja, det finns folk som har skarvat det med annat än Sencoms kit och det har fungerat utmärkt. /Jojonaas |
|
|
Jag bytte på höger sida igår och förrgår. Inga symptom ännu men i princip alla kablar var skadade. Det går utmärkt med 'egna' kablar men jag tyckte sencoms nya kit var klart värt pengarna. Enda lilla nackdelen var att de små limklämhylsorna hade svårt att greppa de små kablarna ordentligt. De utan lim var bra så det fick bli ett antal sådana+krympslang istället på vissa. Byt alla på en gång, stor del av jobbet är att pilla isär och ihop runtomkring... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.