AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
40.753

Byte kamkedja N47 motorn?

Sida 3 av 3
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Första gången jag hört faktiskt. Då BMW Sverige vid upprepande tillfällen inte kan förklara.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ok, och det verkar ju iofs lite konstigt, för han som berättade det för mig arbetar på Proauto i Nyköping, och han bör ju rimligtvis ha fått det ifrån någon på BMW Sverige.

Alexander
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Drevet på kamaxeln har jag läst käkat kedja på dom tidiga modellerna.
Har frågat både BMW Sverige och diverse återförsäljare ingen har kunnat svara. Därför min förvåning. Ingen av alla säkert tusen inlägg :-) man läst om allt detta med kedjorna har nån vettig förklaring heller. Sjukt egentligen hur många timmar jag grottat ner mig i detta.

Vore ju kanon om han på proauto har rätt. Du kommer inte ihåg va han hette?

Jag va i Karlstad idag iaf o dom kunde inte höra något? Men jag hör det. Det som e lustigt e att det kommer o går verkar det som. Dom fick höra mitt ljudklipp o höll med om att det låter som kedjan. Men det lät inte lika kraftigt nu. Jag har ju varit i kontakt med BMW kundsupport och nu autowåx. Rasar motorn pga kedja så har jag lite att väga till min fördel isf :-)

Nu blir det bara till o köra o njuta :-) byte av termostat och vattenpump tänkte jag blir nästa projekt :-) Mekonomen skulle ha 5,5k för det känns väll rimligt?

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jaha så du avvaktar med kedjebytet då? Efter att verkstan lyssnat på motorn?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Yes! Jag rullar vidare :-)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
gaspo: Lämna in den för mätning av kedjorna, det kan inte kosta mkt och du får du reda på om kedjorna är dåliga eller inte.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Går bara o mäta övre kedja vad jag vet. O oftast e det nedre som e sträckt tyvärr. Hör Ljudet idag klart o tydligt. Men verkar nästan bli ohörbart vid längre körning. Körde en sväng o ljudet klart o tydligt när jag stannar motorn då på 60grader. Kör mer 85grader fortfarande ljud. Kör mer knappt hörbart. Det kommer o går i intensitet. Riktigt skumt. Finns liksom ingen logik i detta blir tokig :-). Jag hörde ljudet när jag var på autowåx men inte dom. Detta efter bilen fick stå ett tag o bli lite kall. Men dom tyckte inte det var nått ljud. Så jag överlämnar ansvaret till autowåx och BMW kundsupport. Man tycker ju att autowåx kunde sagt att vi kan ju mäta övre kedjan utifall att för o se om det skulle kunna vara den. Men men skitsamma deras ansvar. Jag har skickat ljudfiler och dokumenterat allt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ska lämna in bilen till mechanum på Torsdag för ny bedömning. Då ljudet är klart o tydligt. Vilket jag tycker är oerhört lustigt att autowåx inte kunde höra. Då jag hörde det när jag var där.

Blir kul o se vad mechanum kommer till för slutsats. Sedan om det är såpass allvarligt att allt behövs bytas hur BMW ställer sig till detta. Då det är ett stort problem dom haft med desssa motorer. Återkallelse på vissa bilar som inte ens hade missljud etc. Det är ju i grund o botten ett konstruktions fel. Som dom även själva medgett. Tänker aldrig punga ut 25-35k för byte om det blir domen. Detta ska BMW stå för. Sedan var det roligt att dom helt plötsligt drog in kampanjen av återkallelsen i slutet av 2015. Ringde i början på 2016 för o kolla min bil. Då sa dom att den inte var inkluderad. Hur ska dom ens ha kunnat se detta då kampanjen var avslutad :-)). O det vara bara ett fåtal som fick brev om denna aktion. Resterande fick ringa in för o kolla efter ha läst på nätet. Så man undrar hur många bilar som egentligen skulle ha kollats.

Återkommer med domen!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jaha mechanum var ju inte till någon hjälp dom heller. Snarare tvärtom. Hörde inte av sig när dom skulle. Fick ringa själv. Sedan prata med en oerhört okunnig kille. Sedan BMW kundrelationer ha ha ha ett skämt. Men som sagt jag har mail från en viss herre på kundrelationer som i princip garanterar att det inte är något fel på kedjan på min bil. Undra hur han ställer sig till detta om bilen rasar pga kedja :-)))

Ha det fint grabbar!
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Här en som fått kamkedjan bytt på goodwill 2016-10-25
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Han fick nog slanta upp det själv eftersom han skriver "goodwill"
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Varför överhuvetaget nämna goodwill om han slanta själv. Självfallet stod BMW för kalaset om man nämner goodwill.

Ja,ja BMW är ett skämt gällande dessa kedjor. Min säger dom att det inte är nått fel på :-). Trots att man hör det så OERHÖRT tydligt bara genom o stå utanför bilen. Plus att flera oberoende verkstäder har det räckt att dom bara kommit ut o lyssnat. Detta släpande ljud hörs mycket tydligt. Däremot inte lika tydligt när man kört en LÅNG sträcka. Man hör även kedjan vid 13-1500 varv.

Men jag har mail från BMW där dom kontstaterar att det inte är fel på mina kedjor. Och att jag lugnt kan köra vidare. Så när väl kedjan kuggar över eller går av. Så är BMW hel rökta! :-)
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
"Damkörd" - innebär det att partikelfiltret är fullständigt igensotat då? Eller har jag fördomar nu...?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ska vidarebeforda ditt inlägg till FI 😂😂😂
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Gaspo: det är klart jag kommer ihåg vad han heter. Det var Jörgen.

Hur har det förresten gått med bilen?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Alexander:Tack för svar! Angående min bil. Läs några inlägg längre upp.
Transocean
Tja Gaspo. Loggade mig in och såg att du hadde PM:t mig...skrev ett långt brev och när jag var färdig ville sidan att jag skulle logga mig in på nytt, allting borta. Maracas, ja, sedan 2300 mil. Vin aktion- nej. Meddelar dig när jag får fingret ur och BMW kontrollerar aggregatet.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Transocean:Typiskt när man skrivit nått långt svar! Ok då vet jag. Jag pm:ar dig en ljudfil som du gärna får lyssna på.
Tr
1
Trippy
320i -03
Är sugen på att köpa en 123d -09 (prod -08), vilket hamnar precis innanför ramen av de mest drabbade motorerna (07-09 enligt wiki). Bilen har gått över 120 000km.

Har ej själv varit och lyssnat på motorn än, men säljaren påstår att det inte är något fel på hans kamkedja.

Min fråga är då, om bilen gått såpass långt och det inte låter något från motorn när man lyssnar, är det då ganska säkert att det inte är en av de drabbade motorerna, eller bör man vara vaksam och tänka på något i alla fall?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.