|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hur jag vet priset? Självfallet har ringt runt o kollat priserna!! Börjar på 35k o sedan bara upp o upp. O tyvärr fått bekräftat av flera att har man missljud som jag har i mitt klipp. Så e det inte frågan om det blir ras,utan när det blir. Inget roligt alls! Får ta o krocka den lite snett framifrån på något lämpligt. Så ramen blir skev eller nått :-(( |
|
|
Problemet är väl att kedjan sitter i motorns bakkant och då blir arbetskostnaden hiskeligt hög, eftersom motorn måste lossas och delas från växellådan... Jag vet inte exakt vad en auktoriserad BMW-verkstad tar i timmen, men det kan nog vara 1500 kr eller mer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag betalade 22700:- för byte av kedjor på BMW i Karlstad. (Autowåx bil) | |
| Oj! Du har inte lust o PM:a mig med mer info om detta jobb. Skulle vara intressant o se exakt vad dom bytte m.m. Vore jätteschysst. | |
| Absolut. Du kan väl pma ditt mobilnummer så kan jag Mmsa kvittot. | |
| Will do! Thx! | |
| Nån som tror/vet om jobbet med kedjorna på en 320d kontra 118d skulle skilja sig? Samma komponenter när det gäller kedjorna etc iaf. Sedan måste väll bägge motorerna lyftas. Så det torde vara exakt samma jobb? | |
|
Jag har lämnat in min BMW -07 förra året på Bendt Bil i Halmstad och de byte kedjan, sträckaren och olja i samband med detta. Det som avgör om de ska byta allt detta är miltal på bilen. Om jag nu minns rätt så får det inte överstiga 10.000 mil just då. Min hade gått då ca 8.000 mil när de byte det. |
|
|
24767:- fick jag pris på nu på Autowåx. Då byts bägge kedjor även oljepumpens alla tillbehör sträckare,skenor,kedjehjul,packningar,bultar,spolmunstycke,olja ja rubbet. Min bil har gått 16,6k mil. Vad hade ni gjort? Bytt in bilen eller kört på jobbet? Får inte överstiga 10k mil? |
|
|
Frågan är väl vad en handlare bjuder vid ett inbyte med ett sådant missljud... Eller tänker du att dem inte skulle märka det?! De flesta handlarna jag gjort affärer med har varit noggranna med inbytestest och poängterat att fel utöver normalt slitage isf justeras mot mellanpriset. Byt grejerna eller kör tills det rasar o satsa på en utbytesmaskin då. |
|
|
Undra hur många som skulle varit ärliga vid en vanlig försäljning. Till en vanlig Svensson som troligtvis inte tänker på detta ljud. Jösses vad många som vetat om saker med sina bilar som dom dolt. Ja man får bita i det sura äpplet o lägga ut 25k på en bil som kanske e värd 80k? 16,600 mil. Tycker det e för JÄVLIGT av BMW o inte ta på sig alla dessa personer som får stå för detta själva. Den jävla skämt aktionen dom hade ha ha ha. Bytte på bilar som inte ens hade problem. Det e ju så välkänt problem detta så man tycker att BMW skulle ta denna kostnad. N47 motorn måste nog vara den sämst konstruerade motorn genom tiderna. BBC reportage,varenda biltidning i världen ja överallt finns det o läsa. Spyr galla över BMW angående detta. rost,batteri,låskista,länkarmar,bakrebussningar,två bromsok,nya somnar och vinterdäck etc o nu detta på ett år. Det har blivit en del utgifter. Otursår! Hoppas på ett bättre bilår nästa år. Blir nog till o köpa en Audi igen :-) |
|
|
Tänkte höra om nån fått igenom bytet på goodwill? Fick nämligen kontakt med en person som 2015 fick igenom detta utan att hans bil var utvald i kampanjen. Bilen var ej fullservad hos BMW. Sen tänkte jag höra om någon mer haft problemet o bytt o stått för kalaset själv? Vad fick ni betala? |
|
|
Bara för att de låter behöver de inte betyda att de kommer rasa. Om du tycker så illa om bilen som du verkar göra är de väl bättre att sälja den och köpa en Audi igen!? |
|
|
Nä behöver ju inte rasa. Men när det blivit tydligare allteftersom så blir man ju osäker. O när man läst såpass mycket som jag gjort om ämnet. Ja sälja bilen e ju ett alt. Skrev otursår. O har klagat över rost etc. Hade du själv blivit glad om du upptäcker rost etc etc. Klart man blir less. Har hat kärlek till bilen. Kristoffer L: Har du kollat upp konspirationsteorierna? Såg att du skrev i en annan tråd om ämnet kamkedja N47. Tror det var 2013 då var det också konspirationsteorier. Skitsamma frågan jag ställde ovan löd: Tänkte höra om nån fått igenom bytet på goodwill? Fick nämligen kontakt med en person som 2015 fick igenom detta utan att hans bil var utvald i kampanjen. Bilen var ej fullservad hos BMW. Sen tänkte jag höra om någon mer haft problemet o bytt o stått för kalaset själv? Vad fick ni betala? Btw så här låter det: |
|
| Här har du lite att läsa igenom Länk | |
| Tack,Läst den och även 1 serie tråden,många utländska trådar. Finns väll några hundra trådar. Även sett BBC reportage,massvis på youtube. Även hittat dokument att detta var känt redan 2011 av BMW själva. | |
| Något som är skumt är att ljudet vissa gånger knappt är hörbart medans vissa gånger väldigt distinkt som på videon?! Varm motor gäller det. | |
| Ställt frågan till BMW Sverige om dom är villiga att ta detta på goodwill eller iaf stå för arbetskostnad då det har/är ett problem. Det skulle tas internt och dom skulle återkomma förhoppningsvis innan nyår. Har påmint dom men ingen återkoppling. Bilen ska in den 4:e. Gissar att dom inte återkommer innan dess :-( | |
|
Efter flera dagars påtryckningar på BMW Sveriges kundtjänst 5 mail o lika många samtal så fick jag ett mail från kundrelationer? O jösses säger jag bara att vissa människor har jobb är en gåta. Ja på Torsdag blir man 25k fattigare 1/3 av bilen värde pga konstruktion fel av BMW. Trevligt att vissa blivit hjälpta men vissa inte. Och logiken i aktionen som var under 2015 är fortfarande en gåta ingen kan svara på. Nä kan inte annat än att skratta åt situationen och åt BMW. Allt man läst och fortfarande läser om detta problem med kedjor är skrämmande. Kommer att gå vidare med ersättningskrav från BMW På återseende fellow BMW ägare! |
|
|
När jag bokade tid för att lämna in min bil så frågade jag vad som egentligen var anledningen till den undermåliga kvaliteten hos kedjan, och då fick jag förklarat för mig att BMW tydligen har tre leverantörer av kamkedjor (eller om det var stålämnen som de tillverkar kamkedjorna av, minns inte exakt vad han sa) och att de funnit att en av dessa hade undermålig kvalitet som gör att tänderna kan bli längre och kedjan därmed sträckas. Det skulle ju förklara varför vissa bilar omfattas medan andra till synes helt identiska bilar INTE omfattas, för att de som inte omfattas har fått kamkedjor från någon av de två andra leverantörerna. Vet dock inte om förklaringen stämmer, vad anser ni? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.