|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte kolla om det är någon som fått igenom kamkedjebyte,spännare,skenor etc utan att eran bil varit med på aktionen som var 2015. Som var ett skämt. Hej så länge :-) | |
| Vad var det som var ett skämt med aktionen 2015 då? | |
|
Att man bara tog in ett fåtal bilar när det är ett stort problem. BMW Sverige sa att det gick efter vinnr. Men det sitter exakt samma komponenter i N47 motorerna. Och dom kunde inte svara på hur det kommer sig att det gick efter vinnr. Sedan så skickades det ut brev till ett fåtal om aktionen. Andra var tvungna att ringa o kolla. Detta efter ha fått info från diverse sidor på nätet. Finns dokument från BMW internt florerande på nätet att alla som har N47 motorer o klagar på ett rasslande släpande ljud ska tas in o kollas. Och om det visar sig vara kedjan/or ska detta bytas. Ska försöka hitta dokumentet. Jag har släpande kedja på min bil o man åker runt med en tickande bomb. Men det e väll bara o bita i det sura äpplet o köra tills det rasar. Har ingen lust att lägga uppemot 40k på en bil som e värd drygt 90-95k. Man känner bara att det e tråkigt att ha en bil som man inte vet kommer rasa när som helst :-( |
|
| gäller detta även N47N motorer?2014 lci | |
Transocean |
Jag skall till BMW nästa vecka och fråga. Har endast puma 43863106-18 tillgänglig på tyska som PDF (den är från 2014). Det har kommit många nya pumas sen dess :-) I puma 43863106-18 skriver dom att även motorer som är tillverkade efter 03/2011 skall få nya kedjor och sträckare...OM KUNDEN KOMMER IN OCH FRÅGAR EFTER !!!! Det är alltså inte snack om en "Aktion", man måste veta om "Puman" och i princip tvinga dom till bytet. |
|
Här e service aktionen:Länk Här e en puma:Länk |
|
Transocean |
Den puman du länkar till är total föråldrad, den som jag har på telefonen är från 2014 och gäller även för F3X och andra nyare modeller.... jag skall försöka att omvandla pdf till word....Cyanogen till Windows 10 och ingen datanörd :-) det finns ännu nyare pumas, min från 2014 har nummer 18 men jag vet att nummer 25 existerar i alla fall, din är från 2011... Hur som helst!! Vi skall få nya kedjor!! Hell Yeah!!! |
Transocean |
Hittade det som jag har på telefonen Länk |
| Oj det va inte mycket :-). | |
| Återkom så snart du varit på Bmw. Ska bli intressant och höra vad dom säger. Antagligen kommer dom bara så ifrån sig som vanligt. | |
|
Länk Som skrivet innan vore schysst om du återkopplar om vad BMW säger till dig. |
|
|
Man blir lite fundersam angående dom här arbetsorderna eller vad man ska kalla dom som flyter omkring på nätet. Frågan är dom de verkligen är Bmw som utfärdat dessa? Att de inte bara är nåt påhitt som flyter omkring på nätet? |
|
| Nja tror inte det. Tror snarare det e BMW som mörkar. | |
| Any news? | |
|
Verkar bara vara ras på motorer som går med lång life service enligt BMW, bilar som servas med olja var 1500 mil verkar hålla. Men många tillverkare har problem med kamkedjor så BMW är i gott sällskap, detta gäller även turboras. |
|
|
Då borde BMW alltså stå för dessa ras! |
|
|
Tror dom backar för kostnaden, Vw har inte gjort någon ting när deras kamlager går ner sig, och det tack vare lång-life, men visst borde BMW gör något åt saken, det är ju mycke jobb att byta kamkedja på motorn med omvänd transmission. Men varför i helvete ska det vara så populärt med lång-life även en idiot fattar ju att det skadar bilen, har försökt ställa om min service indikator till 1500 mil men ej lyckats. |
|
| Transocean:Vart du på BMW? | |
|
Hur stort är detta problem egentligen efter BMWs aktion - känns som att det är mestadels en massa surr som går just nu. Visst, en del bilar har drabbats och många har uppdaterats i förebyggande syfte på aktionen men om det fortfarande är ett så stort problem, varför läser man inte mer om det i tester baserat på ägares bedömningar i databaser? Vore intressant med fakta istället för en massa konspirationsteorier, tack! :-) |
|
|
Jag tycker det bara e tråkigt att min kedja/or är sträckt/a då man hör detta tydligt och BMW mekaniker har bekräftat detta. Inget roligt att veta att förmodligen kommer min kedja antingen kugga över eller gå av. Likadant på min brors 2011. Har ingen större lust att lägga 40k på byte när bilen är värd 90k knappt. BMW kan inte svara på varför bara vissa bilar togs in o på det sättet som det sköttes. Många har uppdaterats skriver du har du fakta på hur många? Sedan skriver du en del bilar har drabbats. Menar du då totalt motorhaveri? Eller sträckta kedjor. Sträckta kedjor finns det gott om. Läs lite på andra forum Förklara gärna varför vissa bilar var med på aktionen. När det uppenbarligen är ett problem på bilar som inte var med på aktionen också. Tycker du att det ska behöva gå så långt att motorerna havererar? Jag får köra på tills det rasar vilket det förmodligen kommer göra. Tråkigt bara när man skött bilen exemplariskt. Här har du hur min undre kedja låter då det 99% av gångerna det e den som e sträckt: |
|
| Om kamdrevet är slitet på vevaxeln så måste man byta vevaxel och då blir det nästintill en total demontering av motorn som tickar många dyra verkstadstimmar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.